Narrated Masruq: While a man was delivering a speech in the tribe of Kinda, he said, Smoke will prevail on the Day of Resurrection and will deprive the hypocrites their faculties of hearing and seeing. The believers will be afflicted with something like cold only thereof. That news scared us, so I went to (Abdullah) Ibn Mas`ud while he was reclining (and told him the story) whereupon he became angry, sat up and said, He who knows a thing can say, it, but if he does not know, he should say, 'Allah knows best,' for it is an aspect of knowledge to say, 'I do not know,' if you do not know a certain thing. Allah said to His prophet. 'Say (O Muhammad): No wage do I ask of you for this (Qur'an), nor I am one of the pretenders (a person who pretends things which do not exist.)' (38.86) The Qur'aish delayed in embracing Islam for a period, so the Prophet invoked evil on them, saying, 'O Allah! Help me against them by sending seven years of (famine) like those of Joseph.' So they were afflicted with such a severe year of famine that they were destroyed therein and ate dead animals and bones. They started seeing something like smoke between the sky and the earth (because of severe hunger). Abu Sufyan then came (to the Prophet) and said, O Muhammad! You came to order us for to keep good relations with Kith and kin, and your kinsmen have now perished, so please invoke Allah (to relieve them).' Then Ibn Mas`ud recited:-- 'Then watch you for the day that the sky will bring forth a kind of smoke plainly visible....but truly you will return! (to disbelief) (44.10-15) Ibn Mas`ud added, Then the punishment was stopped, but truly, they reverted to heathenism (their old way). So Allah (threatened them thus): 'On the day when we shall seize you with a mighty grasp.' (44.16) And that was the day of the Battle of Badr. Allah's saying- Lizama (the punishment) refers to the day of Badr Allah's Statement: Alif-Lam-Mim, the Romans have been defeated, and they, after their defeat, will be victorious,' (30.1- 3) (This verse): Indicates that the defeat of Byzantine has already passed.
ہم سے محمد بن کثیر نے بیان کیا، کہا ہم سے سفیان ثوری نے بیان کیا، کہا ہم سے منصور اور اعمش نے بیان کیا، ان سے ابوالضحیٰ نے، ان سے مسروق نے بیان کیا کہ ایک شخص نے قبیلہ کندہ میں وعظ بیان کرتے ہوئے کہا کہ قیامت کے دن ایک دھواں اٹھے گا جس سے منافقوں کے آنکھ کان بالکل بیکار ہو جائیں گے لیکن مومن پر اس کا اثر صرف زکام جیسا ہو گا۔ ہم اس کی بات سے بہت گھبرا گئے۔ پھر میں ابن مسعود رضی اللہ عنہ کی خدمت میں حاضر ہوا ( اور انہیں ان صاحب کی یہ بات سنائی ) وہ اس وقت ٹیک لگائے بیٹھے تھے، اسے سن کر بہت غصہ ہوئے اور سیدھے بیٹھ گئے۔ پھر فرمایا کہ اگر کسی کو کسی بات کا واقعی علم ہے تو پھر اسے بیان کرنا چاہئے لیکن اگر علم نہیں ہے تو کہہ دینا چاہئے کہ اللہ زیادہ جاننے والا ہے۔ یہ بھی علم ہی ہے کہ آدمی اپنی لاعلمی کا اقرار کر لے اور صاف کہہ دے کہ میں نہیں جانتا۔ اللہ تعالیٰ نے اپنے نبی کریم ﷺ سے فرمایا تھا «قل ما أسألكم عليه من أجر وما أنا من المتكلفين» ”آپ کہہ دیجئیے کہ میں اپنی تبلیغ و دعوت پر تم سے کوئی اجر نہیں چاہتا اور نہ میں بناوٹ کرتا ہوں۔“ اصل میں واقعہ یہ ہے کہ قریش کسی طرح اسلام نہیں لاتے تھے۔ اس لیے نبی کریم ﷺ نے ان کے حق میں بددعا کی کہ اے اللہ! ان پر یوسف علیہ السلام کے زمانے جیسا قحط بھیج کر میری مدد کر پھر ایسا قحط پڑا کہ لوگ تباہ ہو گئے اور مردار اور ہڈیاں کھانے لگے کوئی اگر فضا میں دیکھتا ( تو فاقہ کی وجہ سے ) اسے دھویں جیسا نظر آتا۔ پھر ابوسفیان آئے اور کہا کہ اے محمد! آپ ہمیں صلہ رحمی کا حکم دیتے ہیں لیکن آپ کی قوم تباہ ہو رہی ہے، اللہ سے دعا کیجئے ( کہ ان کی یہ مصیبت دور ہو ) ۔ اس پر نبی کریم ﷺ نے یہ آیت پڑھی «فارتقب يوم تأتي السماء بدخان مبين» سے «عائدون» تک۔ ابن مسعود رضی اللہ عنہ نے بیان کیا کہ قحط کا یہ عذاب تو نبی کریم ﷺ کی دعا کے نتیجہ میں ختم ہو گیا تھا لیکن کیا آخرت کا عذاب بھی ان سے ٹل جائے گا؟ چنانچہ قحط ختم ہونے کے بعد پھر وہ کفر سے باز نہ آئے، اس کی طرف اشارہ «يوم نبطش البطشة الكبرى» میں ہے، یہ بطش کفار پر غزوہ بدر کے موقع پر نازل ہوئی تھی ( کہ ان کے بڑے بڑے سردار قتل کر دیئے گئے ) اور «لزاما» ( قید ) سے اشارہ بھی معرکہ بدر ہی کی طرف ہے «الم * غلبت الروم» سے «سيغلبون» تک کا واقعہ گزر چکا ہے کہ ( کہ روم والوں نے فارس والوں پر فتح پالی تھی ) ۔
Hum se Muhammad bin Kassir ne bayan kiya, kaha hum se Sufyan Thauri ne bayan kiya, kaha hum se Mansoor aur A'mash ne bayan kiya, un se Abu-al-Dhuha ne, un se Masroq ne bayan kiya ke ek shakhs ne Qabilat Kanda mein waz' bayan karte hue kaha ke qayamat ke din ek dhuwan uthega jis se munafiqon ke aankh kaan bilkul bekair ho jayenge lekin momen par is ka asar sirf zakaam jesa hoga. Hum is ki baat se bahut ghabara gaye. Phir main Ibn Mas'ud (رضي الله تعالى عنه) ki khidmat mein hazir hua ( aur unhen in sahib ki yeh baat sunaayi ) woh us waqt tek lagaye baithe the, isse sun kar bahut ghussa hue aur seedhe baith gaye. Phir farmaaya ke agar kisi ko kisi baat ka waqai ilm hai to phir use bayan karna chahye lekin agar ilm nahi hai to keh dena chahye ke Allah ziyada jaanne wala hai. Yeh bhi ilm hi hai ke aadmi apni la'ilmi ka iqrar kar le aur saaf keh de ke main nahi janta. Allah Ta'ala ne apne nabi kareem (صلى الله عليه وآله وسلم) se farmaaya tha «Qul ma as'alkum alaihi min ajr wa ma ana min al-mutaklifīn» "aap keh dijiye ke main apni tabligh o da'wat par tum se koi ajr nahi chahta aur nah main banaut karta hun." Asal mein waqia yeh hai ke Quraysh kisi tarah Islam nahi late the. Is liye nabi kareem (صلى الله عليه وآله وسلم) ne un ke haq mein baddua ki ke Aey Allah! In par Yusuf alaihi salaam ke zamane jesa qahut bhejh kar meri madad kar. Phir aisa qahut pada ke log tabaah ho gaye aur mardar aur haddiyan khane lage. Koi agar fiza mein dekhta ( to faqa ki wajah se ) use dhuwen jesa nazar ata. Phir Abu Sufyan aaye aur kaha ke Aey Muhammad! Aap humein sallah rahmi ka hukum dete hain lekin aap ki qaum tabaah ho rahi hai, Allah se dua kijiye ( ke in ki yeh musibat door ho ). Is par nabi kareem (صلى الله عليه وآله وسلم) ne yeh aayat padhi «Fartiqib yaum taati al-sama' bidukhan mubīn» se «'a'idun» tak. Ibn Mas'ud (رضي الله تعالى عنه) ne bayan kiya ke qahut ka yeh azab to nabi kareem (صلى الله عليه وآله وسلم) ki dua ke natije mein khatam ho gaya tha lekin kya akhirat ka azab bhi un se tal jayega? Chananche qahut khatam hone ke bad phir woh kufr se baz nah aaye, is ki taraf ishara «Yaum nabtish al-batisha al-kubra» mein hai, yeh batish kufar par ghazwa-e-Badr ke mauqe par nazil hui thi ( ke un ke bare bare sardar qatl kar diye gaye ) aur «Lazaman» ( qaid ) se ishara bhi ma'rak-e-Badr hi ki taraf hai. «Al-m * Ghalibat al-room» se «Sayghalibun» tak ka waqia guzar chuka hai ke ( ke room walon ne faarisi walon par fatah paali thi ).