32.
Statement of Knowing the Companions of the Prophet (may Allah be pleased with them)
٣٢-
بیان معرفة الصحابة الكرام رضوان الله علیهم


Mention of Hazrat Harith bin Malik bin Barsa' Laisi (RA)

ذكر حضرت حارث بن مالك بن برصاء ليثي رضي الله عنه

NameFameRank
al-ḥārith bn mālik bn al-barṣā’ Al-Harith ibn Al-Barasa' Al-Laythi Companion
al-sha‘bī Amir Al-Sha'bi Trustworthy
zakarīā bn abī zā’idah Zakariyya ibn Abi Za'idah al-Wadi'i Thiqah (Trustworthy)
sufyān Sufyan al-Thawri Trustworthy Hadith scholar, Jurist, Imam, Hadith expert, and he may have concealed the identity of some narrators
al-ḥumaydī Al-Humaidi Abdullah bin Zubair Trustworthy Hadith Scholar, the most prominent companion of Ibn Uyainah
bishr bn mūsá Bishr ibn Musa al-Asadi The Imam, the Hafez, the Trustworthy
wa‘alī bn ḥamshādhin Ali ibn Hamshad al-Naysaburi Trustworthy Imam
abū bakr bn isḥāq Ahmad ibn Ishaq al-Sabaghi Trustworthy, Upright

Mustadrak Al Hakim 6633

Harith bin Malik bin Barsa (may Allah be pleased with him) narrated that the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) said on the occasion of the conquest of Makkah: "There will never be war in Makkah after this year." Sufyan says: I heard its explanation from Zakariya, the meaning of this hadith is that it will never happen that all the inhabitants of Makkah become disbelievers and then a Muslim country wages war on them because of their disbelief. That will never happen.

حضرت حارث بن مالک بن برصاء رضی اللہ عنہ فرماتے ہیں کہ رسول اللہ ﷺ نے فتح مکہ کے موقع پر ارشاد فرمایا : اس سال کے بعد کبھی بھی مکہ میں جنگ نہیں ہو گی ۔ سفیان کہتے ہیں : میں نے اس کی وضاحت زکریا سے سنی ہے ، اس حدیث کا مطلب یہ ہے کہ ایسا کبھی نہیں ہو گا کہ مکہ کے رہنے والے سارے کافر ہو جائیں اور پھر ان پر ان کے کفر کی وجہ سے کوئی مسلمان ملک جنگ مسلط کرے ۔ ایسا کبھی نہیں ہو گا ۔

Hazrat Haris bin Malik bin Barsa RA farmate hain ke Rasul Allah SAW ne fatah Makkah ke mauqe par irshad farmaya: Iss saal ke baad kabhi bhi Makkah mein jang nahi hogi. Sufiyan kehte hain: Maine is ki wazahat Zakariya se suni hai, is hadees ka matlab ye hai ke aisa kabhi nahi hoga ke Makkah ke rehne wale sare kafir ho jayen aur phir un par un ke kufr ki waja se koi musalman mulk jang musallat kare. Aisa kabhi nahi hoga.

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ إِسْحَاقَ، وَعَلِيُّ بْنُ حَمْشَاذٍ، قَالَا: أَنْبَأَ بِشْرُ بْنُ مُوسَى، ثَنَا الْحُمَيْدِيُّ، ثَنَا سُفْيَانُ، ثَنَا زَكَرِيَّا بْنُ أَبِي زَائِدَةَ، عَنِ الشَّعْبِيِّ، عَنِ الْحَارِثِ بْنِ مَالِكِ بْنِ الْبَرْصَاءِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَقُولُ يَوْمَ فَتْحِ مَكَّةَ: «لَا تُغْزَى مَكَّةَ بَعْدَ هَذَا الْعَامِ أَبَدًا» قَالَ سُفْيَانُ: وَقَدْ سَمِعْتُهُ مِنْ زَكَرِيَّا تَفْسِيرُهُ عَلَى الْكُفْرِ [التعليق - من تلخيص الذهبي] 6633 - سكت عنه الذهبي في التلخيص