About the life of the narrator


Name: Al-Hasan ibn Ali ibn Shabib
Fame: Al-Hasan ibn Ali al-Ma'mari
Kuniya: Abu Ali
Lineage: Al-Ma'mari, Al-Baghdadi
Occupation: Judge
Rank: Trustworthy, good in Hadith
Lived in: Damascus, Basra, Baghdad, Syria, Egypt, Kufa

عن حياة الراوي


الأسم: حسن بن علي بن شبيب
الشهرة: الحسن بن علي المعمري
الكنيه: أبو علي
النسب: المعمري, البغدادي
الوظيفة: القاضي
الرتبة: صدوق حسن الحديث
عاش في: دمشق, البصرة, بغداد, الشام, مصر, الكوفة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: He was abundant in Hadith, a master of Hadith. As Abdan said, 'I have not seen anyone like him.' As for what has been mentioned about him raising Hadiths and adding to the texts, this is found especially among the Baghdadis and in the Hadiths of their trustworthy narrators, and they raise the statements of the Companions and connect the disconnected and add to the chains of narration. Al-Ma'mari, as Abdullah ibn Ahmad said, did not deliberately lie, but
Abu Nasr ibn Makula: Described him as retentive (in memory)
Abu Ya'la al-Mawsili: Mentioned a Hadith narrated by him in which he differed
Ahmad ibn Hanbal: He did not deliberately lie, but I think he accompanied people who used to connect Hadiths
Ahmad ibn Kamil al-Shajari: In Hadith, its collection, and classification, he was a learned Imam. And once he said: I have not seen anyone more understanding or retentive than them
Ahmad ibn Harun al-Bardiji: It is not surprising that al-Ma'mari narrated twenty or thirty or more Hadiths that are not found with others, considering the large number of Hadiths he wrote
Ibn Hajar al-Asqalani: The final verdict settled on his trustworthiness
Al-Hadrami: Al-Ma'mari compiles, and his matter is clear to us
Al-Khatib al-Baghdadi: One of the vessels of knowledge, known for his understanding and described as having a retentive memory. In his Hadith, there are strange and unique things
Al-Daraqutni: Trustworthy and retentive in my opinion. As for Musa ibn Harun, he discredited him because there was enmity between them
Ja'far ibn Junayd al-Razi: A liar
Abdullah ibn Ahmad ibn Hanbal: He used to say, 'It is not surprising that al-Ma'mari narrates twenty or thirty or more Hadiths that are not found with others, considering the large number of Hadiths he wrote'
Abdan ibn Ahmad al-Ahwazi: I have never seen a Hadith scholar more knowledgeable or complete than him. He refuted the statements of Fadl and Ja'far, 'A liar,' by saying, 'They envied him because he was their companion, and I was with them. When al-Ma'mari would write a strange Hadith that they did not benefit from, and I have not seen a Hadith scholar in the world like al-Ma'mari
Ali ibn Hamshad al-Nishaburi: They all agreed on al-Ma'mari's justice, his precedence, and his vast knowledge
Fadl al-Razi: Al-Ma'mari is a liar. And Abdan refuted him: He envied him because he was their companion, and I was with them. When al-Ma'mari would write a strange Hadith, they would not benefit from it
Musa ibn Harun al-Hammal: He prayed to Allah for guidance for two years, then he discredited him, and there was enmity between them. He asked him, 'Where did you get these Hadiths from?' He said, 'I used to select for them, and if I came across a strange Hadith, I would go to the Sheikh alone and ask him about it

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: كان كثير الحديث صاحب حديث بحقه كما قال عبدان لم أر مثله وما ذكر عنه أنه رفع أحاديث وزاد في المتون فإن هذا موجود في البغداديين خاصة وفي حديث ثقاتهم وأنهم يرفعون الموقوف ويصلون المرسل ويزيدون في الأسانيد والمعمري كما قال عبد الله بن أحمد لا يتعمد الكذب ولكن
أبو نصر بن ماكولا: وصفه بالحافظ
أبو يعلى الموصلي: ذكر له حديثا خالف فيه
أحمد بن حنبل: لا يتعمد الكذب ولكن أحسب أنه صحب قوما يوصلون الحديث
أحمد بن كامل الشجري: في الحديث وجمعه وتصنيفه إماما ربانيا، ومرة: ما رأيت أفهم منهم ولا أحفظ
أحمد بن هارون البرديجي: ليس بعجب أن يتفرد المعمري بعشرين أو ثلاثين حديثا أو أكثر ليست عند غيره في كثرة ما كتب
ابن حجر العسقلاني: استقر الحال آخرا على توثيقه
الحضرمي: المعمري يؤلف تبينا أمره عندنا
الخطيب البغدادي: من أوعية العلم يذكر بالفهم ويوصف بالحفظ في حديثه غرائب وأشياء يتفرد به
الدارقطني: صدوق عندي حافظ وأما موسى بن هارون فجرحه لأن بينهما عداوة
جعفر بن جنيد الرازي: كذاب
عبد الله بن أحمد بن حنبل: كان يقول ليس بعجب أن يتفرد المعمري بعشرين أو ثلاثين حديثا أو أكثر ليست عند غيره في كثرة ما كتب
عبدان بن أحمد الأهوازي: لم أر صاحب حديث قط أجلد منه وأكمل، تعقب قولي فضلك وجعفر كذاب بقوله حسداه لأنه كان رفيقهم وأنا معه فكان المعمري إذا كتب حديثا غريبا لا يفيدهما وما رأيت صاحب حديث في الدنيا مثل المعمري
علي بن حمشاذ النيسابوري: اتفقوا بأجمعهم على عدالة المعمري وتقديمه وعلى زيادة معرفته
فضلك الرازي: المعمري كذاب وعقب عبدان: حسده لانه رفيقهم وأنا معهم ف المعمري إذا كتب حديثا غريبا لا يفيدهم
موسى بن هارون الحمال: استخار الله سنتين ثم جرحه وكانت بينهما عداوة، سألته من أين أتيت بتلك الأحاديث ؟ فقال: كنت أتولى لهم الانتخاب فإذا مر بي حديث غريب قصدت الشيخ وحدي فسألته عنه