About the life of the narrator


Name: Al-Fadl ibn Isa ibn Aban
Fame: Al-Fadl ibn Isa al-Raqashi
Kuniya: Abu Isa
Lineage: al-Raqashi, al-Basri
Occupation: Preacher, Storyteller
Rank: Denier of Hadith
Lived in: Basra

عن حياة الراوي


الأسم: فضل بن عيسى بن أبان
الشهرة: الفضل بن عيسى الرقاشي
الكنيه: أبو عيسى
النسب: الرقاشي, البصري
الوظيفة: الواعظ, القاص
الرتبة: منكر الحديث
عاش في: البصرة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: Weakness is evident in what he narrates
Abu al-Faraj ibn al-Jawzi: Liar
Abu Ja'far al-'Uqayli: He believed in fatalism
Abu Hatim al-Razi: Denier of Hadith, there is some delusion in his Hadith, he is not strong
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He was a fatalist who called to fatalism, and he was a storyteller in Basra who narrated fabricated Hadiths from famous people. He mentioned him once among the trustworthy and said: From Malik ibn Anas, it is not connected
Abu Dawud al-Sijistani: He was destroyed, and once: He was one of the worst people in speech
Abu Zur'a al-Razi: Denier of Hadith
Abu 'Abd Allah al-Hakim al-Naysaburi: His position is that of someone who is not accused of fabrication
Abu Nu'aym al-Isfahani: There is weakness and leniency in him
Ahmad ibn Hanbal: Weak
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: Weak
Ayyub ibn Abi Tamima al-Sakhtiyani: If only Fadl al-Raqashi had been born mute, it would have been better for him
Ibn Hajar al-'Asqalani: Denier of Hadith, and was accused of fatalism
Al-Dhahabi: Silent
Zakariya ibn Yahya al-Saji: Weak in Hadith, fatalist
Sufyan ibn 'Uyaina: Nothing, and once: He believed in fatalism, and he was worthy of being narrated from, and he narrated from him
Salam ibn Abi Muti' al-Khuza'i: If he had been born mute, it would have been better for him
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: Worthy of not being narrated from
Yahya ibn Ma'in: He was a bad, wicked fatalist
Ya'qub ibn Sufyan al-Fasawi: Mu'tazilite, weak in Hadith

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: الضعف بين على ما يرويه
أبو الفرج بن الجوزي: كذاب
أبو جعفر العقيلي: كان يرى القدر
أبو حاتم الرازي: منكر الحديث، في حديثه بعض الوهن، ليس بقوي
أبو حاتم بن حبان البستي: كان قدريا داعية إلى القدر وكان يقص بالبصرة ممن يروي المناكير عن المشاهير، وذكره مرة في الثقات وقال: عن مالك بن أنس ليس بمتصل
أبو دواد السجستاني: كان هالكا، ومرة: كان من أخبث الناس قولا
أبو زرعة الرازي: منكر الحديث
أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: محله محل من لا يتهم بالوضع
أبو نعيم الأصبهاني: فيه ضعف ولين
أحمد بن حنبل: ضعيف
أحمد بن شعيب النسائي: ضعيف
أيوب بن أبي تميمة السختياني: لو أن فضلا الرقاشي ولد أخرس كان خيرا له
ابن حجر العسقلاني: منكر الحديث، ورمي بالقدر
الذهبي: ساقط
زكريا بن يحيى الساجي: ضعيف الحديث قدري
سفيان بن عيينة: لا شيء، ومرة: كان يرى القدر، وكان أهلا لأن يروى، وروى عنه
سلام بن أبي مطيع الخزاعي: لو ولد أخرس لكان خيرا له
محمد بن إسماعيل البخاري: أهلا أن لا يروى عنه
يحيى بن معين: كان رجل سوء قدري خبيث
يعقوب بن سفيان الفسوي: معتزلي، ضعيف الحديث