About the life of the narrator


Name: Mathna ibn al-Sabah
Fame: al-Mathna ibn al-Sabah
Kuniya: Abu Yahya, Abu Abdullah
Lineage: al-Yamani, al-Makki, al-Abnawi
Rank: Weak, he became confused at the end of his life
Lived in: Yemen, Mecca
Died Year: 149

عن حياة الراوي


الأسم: مثنى بن الصباح
الشهرة: المثنى بن الصباح
الكنيه: أبو يحيى, أبو عبد الله
النسب: اليماني, المكي, الأبناوي
الرتبة: ضعيف اختلط بآخرة
عاش في: اليمن, مكة
توفي عام: 149

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad al-Hakim: He is not strong according to them
Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: The leading Imams considered him weak and his hadith are weak
Abu Bakr al-Bayhaqi: He is not strong, and once, regarding the knowledge of hadith, he said: Weak
Abu Hatim al-Razi: Lenient in hadith, he narrates from Ata' what no one else narrated from him, and he is weak in hadith
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He was one of those who became confused at the end of his life until he did not know what he was narrating. So, his later hadith, which contain delusions and fabrications, became mixed with his great hadith, which contain authentic narrations from famous people. Therefore, it is not permissible to use him as a proof.
Abu Zur'a al-Razi: Lenient in hadith
Abu Isa al-Tirmidhi: He is weak in hadith
Ahmad ibn Hanbal: His hadith are worthless, he is confused in hadith
Ahmad ibn Shuayb al-Nasa'i: He is not trustworthy, and once said: His hadith are abandoned
Ibrahim ibn Ya'qub al-Juzajani: His hadith are not accepted
Ibn Hajar al-Asqalani: Weak, he became confused at the end of his life, and he was a worshipper
Dawud al-Attar: He was a worshipper and he has hadith, and he is weak
Zakariya ibn Yahya al-Saji: Very weak in hadith, he narrated fabrications, and he was a devout worshipper
Ali ibn al-Junayd al-Razi: His hadith are abandoned
Muhammad ibn Sahnun al-Maghribi: He weakened him
Muhammad ibn Sa'd Katb al-Waqidi: Weak
Muhammad ibn 'Amr al-Mawsili: Weak
Yahya ibn Sa'id al-Qattan: We did not abandon him because of the hadith of 'Amr ibn Shu'ayb, but because of the confusion in his mind
Yahya ibn Ma'in: Trustworthy, and he once said: Weak, his hadith are written down but not abandoned, and once: Weak, he is nothing, and once: Weak, and once: He was a righteous man in himself and in hadith, but not that much

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد الحاكم: ليس بالقوي عندهم
أبو أحمد بن عدي الجرجاني: ضعفه الأئمة المتقدمون والضعف على حديثه بين
أبو بكر البيهقي: ليس بالقوي ومرة في معرفة السنن قال: ضعيف
أبو حاتم الرازي: لين الحديث يروي عن عطاء ما لم يرو عنه أحد وهو ضعيف الحديث
أبو حاتم بن حبان البستي: كان ممن اختلط في آخر عمره حتى كان لا يدري ما يحدث به فاختلط حديثه الأخير الذي فيه الأوهام والمناكير بحديثه العظيم الذي فيه الأشياء المستقيمة عن أقوام مشاهير فبطل الاحتجاج به
أبو زرعة الرازي: لين الحديث
أبو عيسى الترمذي: يضعف في الحديث
أحمد بن حنبل: لا يساوي حديثه شيئا، مضطرب الحديث
أحمد بن شعيب النسائي: ليس بثقة، ومرة: متروك الحديث
إبراهيم بن يعقوب الجوزجاني: لا يقنع بحديثه
ابن حجر العسقلاني: ضعيف، اختلط بأخرة وكان عابدا
داود العطار: كان عابدا وله أحاديث وهو ضعيف
زكريا بن يحيى الساجي: ضعيف الحديث جدا حدث بمناكير وكان عابدا يهم
علي بن الجنيد الرازي: متروك الحديث
محمد بن سحنون المغربي: ضعفه
محمد بن سعد كاتب الواقدي: ضعيف
محمد بن عمار الموصلي: ضعيف
يحيى بن سعيد القطان: لم نتركه من أجل حديث عمرو بن شعيب ولكن كان اختلاطا منه في عقله
يحيى بن معين: ثقة، وقال مرة: ضعيف يكتب حديثه ولا يترك، ومرة: ضعيف ليس بشيء، ومرة: ضعيف ومرة: كان رجلا صالحا في نفسه وفي الحديث ليس بذاك