About the life of the narrator


Name: Abdur-Rahman ibn Mushir ibn Ali ibn Umair ibn Asim ibn Ubaid ibn Mushir
Fame: Abdur-Rahman ibn Mushir Al-Kufi
Kuniya: Abu Al-Haitham
Lineage: Al-Kufi, Al-Qurashi
Occupation: Judge, Judge of Jabal
Rank: Abandoned in Hadith
Lived in: Baghdad, Kufa

عن حياة الراوي


الأسم: عبد الرحمن بن مسهر بن علي بن عمير بن عاصم بن عبيد بن مسهر
الشهرة: عبد الرحمن بن مسهر الكوفي
الكنيه: أبو الهيثم
النسب: الكوفي, القرشي
الوظيفة: القاضي قاضي جبل
الرتبة: متروك الحديث
عاش في: بغداد, الكوفة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi Al-Jarjani: He is not known for much narration, and the amount of narrations he has is not followed upon
Abu Hatim Ar-Razi: Abandoned in Hadith, his Hadith is not written
Abu Hatim ibn Habban Al-Busti: Among those who err until he brings inverted things that are witnessed by his fabrication of Hadith
Abu Zur'ah Ar-Razi: Like Abdur-Rahman narrates from him and criticized his Hadith
Ahmad ibn Hanbal: He dropped him
Ahmad ibn Shu'aib An-Nasa'i: Abandoned in Hadith
Ad-Daraqutni: In the questions of Abu Abdur-Rahman As-Sulami, he said: Weak, and in the weak and abandoned, he said: He was not strong in Hadith, and his brother Ali ibn Mushir is trustworthy
Adh-Dhahabi: Feeble-minded
Zuhair ibn Harb An-Nasa'i: He dropped him
Abul-Karim ibn Abi Abdur-Rahman An-Nasa'i: Abandoned in Hadith
Muhammad ibn Ismail Al-Bukhari: He is questionable
Yahya ibn Ma'in: He is nothing, and once: I dropped him

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: لا يعرف له كثير رواية ومقدار ما له من الروايات لا يتابع عليه
أبو حاتم الرازي: متروك الحديث، لا يكتب حديثه
أبو حاتم بن حبان البستي: ممن يخطئ حتى يأتي بالأشياء المقلوبة التي يشهد لها من الحديث صناعته بالقلب
أبو زرعة الرازي: مثل عبد الرحمن يحدث عنه وضرب علي حديثه
أحمد بن حنبل: أسقطه
أحمد بن شعيب النسائي: متروك الحديث
الدارقطني: في سؤالات أبي عبد الرحمن السلمي، قال: ضعيف، وفي الضعفاء والمتروكين، قال: لم يكن بالقوي في الحديث، وأخوه علي بن مسهر ثقة
الذهبي: خفيف العقل
زهير بن حرب النسائي: أسقطه
عبد الكريم بن أبي عبد الرحمن النسائي: متروك الحديث
محمد بن إسماعيل البخاري: فيه نظر
يحيى بن معين: ليس بشيء، ومرة: أسقطه