About the life of the narrator


Name: Ja'far ibn Sulayman
Fame: Ja'far ibn Sulayman al-Dab'i
Kuniya: Abu Sulayman
Lineage: Al-Harashi, al-Basri, al-Dab'i
Rank: Truthful, inclined towards Shi'ism
Mawla: Mawla of Bani al-Harish
Lived in: Basra

عن حياة الراوي


الأسم: جعفر بن سليمان
الشهرة: جعفر بن سليمان الضبعي
الكنيه: أبو سليمان
النسب: الحرشي, البصري, الضبعي
الرتبة: صدوق يتشيع
مولي: مولى بني الحريش
عاش في: البصرة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad al-Hakim: Good in Hadith, known for his Shi'ism, he collected narrations of tenderness and I hope there is no problem with him
Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: I hope there is no problem with him: His Hadiths are not rejected and what was rejected from them, perhaps the fault lies with the narrator from him, and he is among those whose Hadith should be accepted, and once: Good in Hadith, known for his Shi'ism
Abu al-Fath al-Azdi: He had some bias against some of the Salaf, but he would not lie in Hadith. He is to be taken from for asceticism and narrations of tenderness. As for Hadith, most of his Hadith from Thabit and others are questionable and rejected
Abu Bakr al-Bazzar: We have not heard anyone criticize him in Hadith, nor in any mistake in it. I only mentioned his Shi'ism. As for his Hadith, it is upright
Abu Bakr al-Bayhaqi: He is questionable
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He is among the trustworthy in narrations, except that he was inclined towards the people of the house, but he was not a caller to his doctrine
Abu Hafs Umar ibn Shahin: He was only spoken about due to his doctrine, and I have not seen anyone criticize his Hadith except Ibn 'Ammar
Ahmad ibn Hanbal: There is no problem with him, he was Shi'a and most of his Hadiths are about tenderness
Ahmad ibn Sinan al-Qattan: I find his Hadith difficult
Ahmad ibn Salih al-Jalil: Trustworthy and he was Shi'a
Ibrahim ibn Ya'qub al-Jawzajani: He narrated rejected Hadiths, and he is trustworthy and coherent, and he was illiterate and did not write
Ibn Hajar al-'Asqalani: Truthful, ascetic, but he was Shi'a
Al-Dhahabi: Truthful, righteous, trustworthy, and famous
Bashar Awad: A group of scholars considered him trustworthy, while Ibn al-Qattan and others weakened him. He had Shi'ism in him, and he had some rejected narrations. His Shi'ism is against him, his rejected narrations are discarded, and his good Hadiths are accepted, God willing
Hammad ibn Zayd al-Jahadmi: He did not forbid from him
Sulayman ibn Harb al-Azdi: Do not write his Hadith
Abd al-Rahman ibn Mahdi: Do not pay attention to his Hadith
Ali ibn al-Madini: He is trustworthy with us, and once: Most of his narrations are from Thabit and he wrote mursal narrations, and in them are rejected Hadiths from Thabit from the Prophet, peace and blessings be upon him
Muhammad ibn Ismail al-Bukhari: He was illiterate, he contradicts in some of his Hadith
Muhammad ibn Sa'd, the scribe of al-Waqidi: Trustworthy, but he had weakness and he was Shi'a
Muhammad ibn 'Ammar al-Mawsili: Weak
Yahya ibn Sa'id al-Qattan: He would not narrate from him and he considered him weak
Yahya ibn Ma'in: Trustworthy
Yazid ibn Zurai' al-'Ayshi: Whoever approaches Ja'far ibn Sulayman al-Dab'i and 'Abd al-Warith al-Tanuri, let him not come near me

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد الحاكم: حسن الحديث معروف بالتشيع، وجمع الرقاق وأرجو أنه لا بأس به
أبو أحمد بن عدي الجرجاني: أرجو أن لا بأس به: أحاديثه ليست بالمنكرة وما كان منها منكرا فلعل البلاء فيه من الراوي عنه وهو عندي ممن يجب أن يقبل حديثه، ومرة: حسن الحديث، معروف بالتشيع
أبو الفتح الأزدي: كان فيه تحامل على بعض السلف وكان لا يكذب في الحديث ويؤخذ عنه الزهد والرقائق وأما الحديث فعامة حديثه عن ثابت وغيره فيه نظر ومنكر
أبو بكر البزار: لم نسمع أحدا يطعن عليه في الحديث ولا في خطأ فيه إنما ذكرت عنه شيعيته وأما حديثه فمستقيم
أبو بكر البيهقي: فيه نظر
أبو حاتم بن حبان البستي: من الثقات في الروايات غير أنه كان ينتحل الميل إلى أهل البيت ولم يكن بداعية إلى مذهبه
أبو حفص عمر بن شاهين: إنما تكلم فيه لعلة المذهب، وما رأيت من طعن في حديثه إلا ابن عمار
أحمد بن حنبل: لا بأس به كان يتشيع وعامة أحاديثه رقاق
أحمد بن سنان القطان: أنا أستثقل حديثه
أحمد بن صالح الجيلي: ثقة وكان يتشيع
إبراهيم بن يعقوب الجوزجاني: روى أحاديث منكرة، وهو ثقة متماسك، وكان أميا لا يكتب
ابن حجر العسقلاني: صدوق زاهد لكنه كان يتشيع
الذهبي: صدوق صالح ثقة مشهور
بشار عواد: وثقه جماعة من العلماء، وضعفه ابن القطان وغيره، فيه تشيع، وله ما ينكر، فتشيعه عليه، ومناكيره تطرح، وأحاديثه الجيدة تقبل إن شاء الله تعالى
حماد بن زيد الجهضمي: لم يكن ينهى عنه
سليمان بن حرب الأزدي: لا يكتب حديثه
عبد الرحمن بن مهدي: لا ينشط لحديثه
علي بن المديني: ثقة عندنا، ومرة: أكثر عن ثابت وكتب مراسيل وفيها أحاديث مناكير عن ثابت عن النبي صلى الله عليه وسلم
محمد بن إسماعيل البخاري: كان أميا، يخالف في بعض حديثه
محمد بن سعد كاتب الواقدي: ثقة وبه ضعف وكان يتشيع
محمد بن عمار الموصلي: ضعيف
يحيى بن سعيد القطان: كان لا يروي عنه وكان يستضعفه
يحيى بن معين: ثقة
يزيد بن زريع العيشي: من أتى جعفر بن سليمان الضبعي وعبد الوارث التنوري فلا يقربني