About the life of the narrator


Name: Hammad ibn Muslim
Fame: Hammad ibn Abi Sulayman al-Ash'ari
Kuniya: Abu Ismail
Lineage: Ash'ari, Kufi
Occupation: Jurist
Rank: Truthful, many mistakes and delusions, accused of Murji'ism
Mawla: Mawla of Ibrahim ibn Abi Musa al-Ash'ari
Lived in: Kufa

عن حياة الراوي


الأسم: حماد بن مسلم
الشهرة: حماد بن أبي سليمان الأشعري
الكنيه: أبو إسماعيل
النسب: الأشعري, الكوفي
الوظيفة: الفقيه
الرتبة: صدوق كثير الخطأ والوهم, ورمي بالإرجاء
مولي: مولى إبراهيم بن أبي موسى الأشعري
عاش في: الكوفة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: His hadith is acceptable, but there are some strange and unique narrations in it. He is consistent in hadith, he is alright.
Abu Hatim al-Razi: Truthful, but his hadith is not used as evidence. He is upright in jurisprudence, but when it comes to narrations, he gets confused.
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He makes mistakes and was a Murji'ite.
Ahmad ibn Hanbal: The narrations of the early scholars from him are moderate, but others have narrated strange things from him.
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: Trustworthy, except that he was a Murji'ite.
Ahmad ibn Salih al-Jili: Trustworthy and was one of the most knowledgeable companions of Ibrahim.
Ibn Hajar al-'Asqalani: A truthful jurist with some delusions, accused of Murji'ism.
Al-Daraqutni: Weak.
Al-Dhahabi: Trustworthy Imam and Mujtahid.
Sulayman ibn Mihran al-A'mash: Was not trustworthy.
Shu'bah ibn al-Hajjaj: Truthful in speech, and once said: He does not memorize.
Muhammad ibn Sa'd Kathir al-Waqidi: Weak in hadith and became confused at the end of his life, and was a Murji'ite.
Muhammad ibn Yahya al-Dhuhali: Many mistakes and delusions.
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Truthful, good hadith, and some weakened him because he was from the people of opinion, and what is attributed to him of Murji'ism is a weak weakening.
Wakee' ibn al-Jarrah: Heard from him and considered him trustworthy.
Yahya ibn Ma'in: Trustworthy.

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: حديثه صالح ويقع في أحاديثه إفرادات وغرائب وهو متماسك في الحديث لا بأس به
أبو حاتم الرازي: صدوق لا يحتج بحديثه، وهو مستقيم في الفقه، فإذا جاء الآثار شوش
أبو حاتم بن حبان البستي: يخطئ وكان مرجئا
أحمد بن حنبل: رواية القدماء عنه مقاربة وأما غيرهم فقد جاءوا عنه بأعاجيب
أحمد بن شعيب النسائي: ثقة إلا أنه مرجئ
أحمد بن صالح الجيلي: ثقة وكان من أفقه أصحاب إبراهيم
ابن حجر العسقلاني: فقيه صدوق له أوهام، ورمي بالإرجاء
الدارقطني: ضعيف
الذهبي: ثقة إمام مجتهد
سليمان بن مهران الأعمش: كان غير ثقة
شعبة بن الحجاج: صدوق اللسان ومرة: لا يحفظ
محمد بن سعد كاتب الواقدي: ضعيف في الحديث واختلط في آخر أمره وكان مرجئا
محمد بن يحيى الذهلي: كثير الخطأ والوهم
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: صدوق حسن الحديث، وبعض من ضعفه لكونه من أهل الرأي، وما نسب إليه من الإرجاء هو تضعيف ضعيف
وكيع بن الجراح: سمع منه ووثقه
يحيى بن معين: ثقة