About the life of the narrator


Name: Khaṣīf ibn ‘Abd al-Raḥmān
Fame: Khaṣīf ibn ‘Abd al-Raḥmān al-Jazrī
Kuniya: Abū ‘Awn
Lineage: al-Jazrī, al-Ḥarānī, al-Umawī, al-Ḥaḍramī
Rank: Truthful, poor memory, confused some narrations with others, and accused of adhering to the doctrine of irjā’
Mawla: Mawla of ‘Uthmān ibn ‘Affān, Mawla of Mu‘āwiyah
Lived in: Ḥarrān, al-Jazīrah, Ḥaḍramawt, al-Kūfah
Died in: Iraq

عن حياة الراوي


الأسم: خصيف بن عبد الرحمن
الشهرة: خصيف بن عبد الرحمن الجزري
الكنيه: أبو عون
النسب: الجزري, الحراني, الأموي, الحضرمي
الرتبة: صدوق سيء الحفظ خلط بآخره ورمي بالإرجاء
مولي: مولى عثمان بن عفان, مولى معاوية
عاش في: حران, الجزيرة, حضرموت, الكوفة
مات في: العراق

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abū Aḥmad al-Ḥākim: Not strong.
Abū Aḥmad ibn ‘Adī al-Jarjāni: If a trustworthy person narrates from him, then there is nothing wrong with his narration.
Abū al-Fatḥ al-Azdī: Not that strong.
Abū Bakr al-Bayhaqī: Not reliable, and he once said: Not strong.
Abū Ḥātim al-Rāzī: Acceptable, he confuses narrations, and his poor memory has been criticized.
Abū Ḥātim ibn Ḥibbān al-Bustī: A righteous shaykh, a jurist, and a worshiper, except that he used to make many mistakes in what he narrated, and he narrates unique narrations from the famous narrators that are not supported by others. He is truthful in his narration, but fairness in his case requires accepting what agrees with the trustworthy narrations and leaving what is not supported, even though he has a way to the trustworthy narrators, and he is one of those in whom I trust Allah.
Abū Dawūd al-Sijistānī: Trustworthy.
Abū Zur‘ah al-Rāzī: Trustworthy.
Aḥmad ibn Ḥanbal: He is not an authority nor strong in ḥadīth, and once: Weak in ḥadīth, and once: Not strong in ḥadīth, and once: Not that strong, and once: Very confused in the isnāds, and once: Confused in ḥadīth.
Aḥmad ibn Shu‘ayb al-Nasā’ī: Not strong, and once: Acceptable.
Aḥmad ibn Ṣāliḥ al-Jīlī: Trustworthy.
Ibn Ḥajar al-‘Asqalānī: Truthful, poor memory, confused some narrations with others, and accused of adhering to the doctrine of irjā’.
al-Dāraquṭnī: He is considered reliable, he makes mistakes.
al-Dhahabī: Truthful, poor memory.
Jarīr ibn ‘Abd al-Ḥamīd al-Ḍabbī: He was knowledgeable in the doctrine of irjā’ and used to speak about it.
Zakarīyā ibn Yaḥyā al-Sājī: Truthful.
Muḥammad ibn Isḥāq ibn Khuzaymah: His ḥadīth is not used as evidence.
Muḥammad ibn Sa‘d Kātib al-Wāqidī: Trustworthy.
Yaḥyā ibn Sa‘īd al-Qaṭṭān: He used to consider him weak, and from the narration of ‘Alī ibn al-Madīnī, he said: We used to avoid his ḥadīth in those days.
Yaḥyā ibn Ma‘īn: Acceptable, and once: There is nothing wrong with him, and once: Trustworthy, and once: We used to avoid his ḥadīth.
Ya‘qūb ibn Sufyān al-Fasuwi: There is nothing wrong with him.

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد الحاكم: ليس بالقوي
أبو أحمد بن عدي الجرجاني: إذا حدث عنه ثقة فلا بأس بحديثه
أبو الفتح الأزدي: ليس بذاك
أبو بكر البيهقي: غير محتج به، وقال مرة: غير قوي
أبو حاتم الرازي: صالح يخلط، وتكلم في سوء حفظه
أبو حاتم بن حبان البستي: شيخ صالح فقيه عابد إلا أنه كان يخطىء كثيرا فيما يروي، وينفرد عن المشاهير بما لا يتابع عليه، وهو صدوق في روايته إلا أن الإنصاف في أمره قبول ما وافق الثقات من الروايات وترك ما لم يتابع عليه، وإن كان له مدخل في الثقات وهو ممن أستخير الله فيه
أبو دواد السجستاني: ثقة
أبو زرعة الرازي: ثقة
أحمد بن حنبل: ليس بحجة ولا قوي في الحديث، ومرة: ضعبف الحديث، ومرة: ليس بقوي في الحديث، ومرة: ليس بذاك، ومرة: شديد الاضطراب في المسند، ومرة: مضطرب الحديث
أحمد بن شعيب النسائي: ليس بالقوي، ومرة: صالح
أحمد بن صالح الجيلي: ثقة
ابن حجر العسقلاني: صدوق سيء الحفظ خلط بأخرة ورمي بالإرجاء
الدارقطني: يعتبر به، يهم
الذهبي: صدوق سيئ الحفظ
جرير بن عبد الحميد الضبي: كان متمكنا في الإرجاء يتكلم فيه
زكريا بن يحيى الساجي: صدوق
محمد بن إسحاق بن خزيمة: لا يحتج بحديثه
محمد بن سعد كاتب الواقدي: ثقة
يحيى بن سعيد القطان: كان يضعفه، ومن رواية علي بن المديني قال: كنا تلك الأيام نجتنب حديثه
يحيى بن معين: صالح، ومرة: ليس به بأس، ومرة: ثقة، ومرة: كنا نتجنب حديثه
يعقوب بن سفيان الفسوي: لا بأس به