About the life of the narrator


Name: Muhammad ibn al-Hasan ibn Farqad
Fame: Muhammad ibn al-Hasan al-Shaybani
Kuniya: Abu Abdullah
Lineage: Kufi, Shaybani
Occupation: Judge, Jurist
Rank: Weak in Hadith
Mawla: Mawla of Banu Shayban
Lived in: Wasit, Baghdad, Kufa
Died in: Ray
Born Year: 131
Died Year: 189

عن حياة الراوي


الأسم: محمد بن الحسن بن فرقد
الشهرة: محمد بن الحسن الشيباني
الكنيه: أبو عبد الله
النسب: الكوفي, الشيباني
الوظيفة: القاضي, الفقيه
الرتبة: ضعيف الحديث
مولي: مولى بني شيبان
عاش في: واسط, بغداد, الكوفة
مات في: الري
ولد عام: 131
توفي عام: 189

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: He did not care much for Hadith, and the people of Hadith did not need to include his Hadith.
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He was a Murji'ite and called to it, and he was the first to refute the people of Medina and support his companion, meaning al-Nu'man. He was intelligent but had nothing in Hadith, and he narrated from trustworthy narrators but erred in it. When his error became excessive, he deserved to be abandoned due to his many mistakes because he called to their doctrine.
Abu Dawud al-Sijistani: Nothing, his Hadith should not be written, he does not deserve to be abandoned.
Abu Zur'a al-Razi: Muhammad ibn al-Hasan was a Jahmite.
Ahmad ibn Hanbal: He followed the Jahmite doctrine, and he was: Opposed to the narrations. And once: I do not narrate anything from him. And once: He is nothing, and his Hadith should not be written.
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: He is lenient due to his memorization.
Al-Ahwas ibn al-Mufaddal al-Ghulabi: Weak.
Al-Daraqutni: He does not deserve to be abandoned.
Al-Dhahabi: One of the seas of knowledge and jurisprudence, strong in his possession.
Al-Mufaddal ibn Ghassan al-Ghulabi: Weak.
Zakariya ibn Yahya al-Saji: Muhammad ibn al-Hasan used to hold the belief of Jahm and was a Murji'ite.
Ali ibn al-Madini: Truthful.
Amr ibn Ali al-Fallas: Weak.
Muhammad ibn Idris al-Shafi'i: He considered him as evidence.
Yahya ibn Ma'in: He used to accuse him of lying. And once: A Baghdadi, weak. And once: He is nothing, and his Hadith should not be written. And once: A Jahmite liar.
Ya'qub ibn Ibrahim al-Qadi: He lies about Ali.

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: لم تكن له عناية بالحديث وقد استغنى أهل الحديث عن تخريج حديثه
أبو حاتم بن حبان البستي: كان مرجئا داعيا إليه، وهو أول من رد على أهل المدينة ونصر صاحبه يعني النعمان، وكان عاقلا ليس في الحديث بشيء، وكان يروي عن الثقات ويهم فيها فلما فحش ذلك منه استحق تركه من أجل كثرة خطئه لأنه كان داعية إلى مذهبهم
أبو داود السجستاني: لا شيء، لا يكتب حديثه، لا يستحق الترك
أبو زرعة الرازي: كان محمد بن الحسن جهميا
أحمد بن حنبل: يذهب مذهب جهم، وكان: مخالف للأثر، ومرة: لا أروى عنه شيئا، ومرة: ليس بشئ ولا يكتب حديثه
أحمد بن شعيب النسائي: لينه من قبل حفظه
الأحوص بن المفضل الغلابي: ضعيف
الدارقطني: لا يستحق الترك
الذهبي: من بحور العلم والفقه قويا في مالك
المفضل بن غسان الغلابي: ضعيف
زكريا بن يحيى الساجي: محمد بن الحسن كان يقول بقول جهم وكان مرجئا
علي بن المديني: صدوق
عمرو بن علي الفلاس: ضعيف
محمد بن إدريس الشافعي: احتج به
يحيى بن معين: كان يرميه بالكذب، ومرة: بغدادي ضعيف، ومرة: ليس بشيء ولا يكتب حديثه، ومرة: جهمي كذاب
يعقوب بن إبراهيم القاضي: يكذب علي