About the life of the narrator


Name: Muhammad ibn al-Husayn ibn Musa ibn Khalid ibn Salim ibn Rawiya ibn Sa'id ibn Qubaysa ibn Suraqah
Fame: Abu Abd al-Rahman al-Sulami
Kuniya: Abu Abd al-Rahman
Lineage: Nishapuri, Azdi, Sulami
Rank: Weak in Hadith
Lived in: Anbar, Nishapur, Hijaz, Merv, Basra, Baghdad, Rey, Kufa, Hamadan
Died in: Nishapur
Born Year: 330
Died Year: 412

عن حياة الراوي


الأسم: محمد بن الحسين بن موسى بن خالد بن سالم بن راوية بن سعيد بن قبيصة بن سراقة
الشهرة: أبو عبد الرحمن السلمي
الكنيه: أبو عبد الرحمن
النسب: النيسابوري, الأزدي, السلمي
الرتبة: ضعيف الحديث
عاش في: الأنبار, نيسابور, الحجاز, مرو, البصرة, بغداد, الري, الكوفة, همدان
مات في: نيسابور
ولد عام: 330
توفي عام: 412

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu al-Abbas al-Siraj: He does not intentionally lie, but he is attributed with delusion
Abu al-Faraj ibn al-Jawzi: Weak
Abu Abd Allah al-Hakim al-Nishapuri: He was well-versed in hearing, seeking, and narrating Hadith, coming from a household of Hadith, asceticism, and Sufism. He authored a Tafsir, Sunan, and history for Sufis
al-Hasan ibn Ali al-Daqqaq: Perhaps silence is more appropriate for him
al-Khatib al-Baghdadi: He was interested in the accounts of Sufis and authored for them Sunan, Tafsir, and history. There are things unique to him in the heart. And once: His status among the people of his town was great, and his position in his group was high. He was also a skilled Hadith scholar who gathered Sheikhs, biographies, and chapters
al-Dhahabi: He is not strong in Hadith, and once: They spoke about him and he is not reliable, and once: In his works are fabricated Hadiths and stories, and in the truths of his Tafsir: Things that are not acceptable at all, some Imams counted them as from the heresy of the Batiniyya
Muhammad ibn Yusuf al-Qattan: He was not trustworthy, and once: He used to fabricate Hadiths for the Sufis

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو العباس السراج: لا يتعمد الكذب ونسبه إلى الوهم
أبو الفرج بن الجوزي: ضعيف
أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: كثير السماع والطلب والحديث متقنا فيه من بيت الحديث والزهد والتصوف، صنف للصوفية تفسيرا وسننا وتاريخا
الحسن بن علي الدقاق: لعل السكون أولى به
الخطيب البغدادي: ذا عناية بأخبار الصوفية، وصنف لهم سننا وتفسيرا وتاريخا، في القلب مما يتفرد به شيء، ومرة: قدره عند أهل بلده جليل، ومحله في طائفته كبير، وقد كان مع ذلك صاحب حديث مجودا، جمع شيوخا وتراجم وأبوابا
الذهبي: ليس بالقوي في الحديث، ومرة: تكلموا فيه وليس بعمدة، ومرة: في تصانيفه أحاديث وحكايات موضوعة، وفي حقائق تفسيره: أشياء لا تسوغ أصلا عدها بعض الأئمة من زندقة الباطنية
محمد بن يوسف القطان: كان غير ثقة، ومرة: كان يضع للصوفية الأحاديث