About the life of the narrator


Name: Dawud ibn al-Muhbir ibn Qahdam ibn Sulayman ibn Dhakwan
Fame: Dawud ibn al-Muhbir al-Ta'i
Kuniya: Abu Sulayman
Lineage: al-Basri, al-Thaqafi, al-Bakkawi, al-Ta'i
Rank: Narrator of Hadith
Lived in: Basra, Baghdad
Died in: Baghdad

عن حياة الراوي


الأسم: داود بن المحبر بن قحذم بن سليمان بن ذكوان
الشهرة: داود بن المحبر الطائي
الكنيه: أبو سليمان
النسب: البصري, الثقفي, البكراوي, الطائي
الرتبة: وضاع
عاش في: البصرة, بغداد
مات في: بغداد

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jarjani: He used to make mistakes and misspell a lot, but originally he was truthful.
Abu al-Fath al-Azdi: Abandoned
Abu al-Faraj ibn al-Jawzi: Fabricates Hadith
Abu Hatim al-Razi: His Hadith is worthless, not trustworthy
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He fabricates Hadith on the authority of trustworthy narrators, and narrates fabricated reports from unknown narrators
Abu Dawud al-Sijistani: Trustworthy, close to weak. I heard Yahya saying about him: He authenticates him, and once said: Close to nothing. He used to know what Hadith is.
Abu Zur'a al-Razi: Weak in Hadith
Abu Sa'id ibn 'Amr al-Naqqash: He narrated the Book of Reason and most of it is fabricated
Abu 'Abdullah al-Hakim al-Naysaburi: He narrated from a group of trustworthy narrators fabricated Hadiths
Abu Nasr ibn Makula: They weakened his Hadith
Abu Nu'aym al-Isbahani: He narrated fabrications in reason
Ahmad ibn Hanbal: Close to nothing, he did not know what Hadith is, and once: A liar
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: Weak, and once: Abandoned
Ibrahim ibn Ya'qub al-Jawzajani: He used to narrate from everyone, and he was confused
Ibn Hajar al-'Asqalani: Abandoned in Hadith, and in al-Matalib al-'Aliya: Known for fabrication, and once: Abandoned in Hadith
Al-Khatib al-Baghdadi: Dawud's condition is clear in his being untrustworthy. Even if he had nothing but his fabrication of the entire Book of Reason, it would have been sufficient evidence for what I have mentioned.
Al-Daraqutni: Abandoned in Hadith, the Book of Reason was fabricated by Maysara ibn 'Abd al-Rahman, then he stole it from him and compiled it with chains of narration other than those of Maysara.
Al-Dhahabi: Alas
Zuhayr ibn Harb al-Nasa'i: He dropped him
Salih ibn Muhammad al-Jazara: He lies and is weak in Hadith, and once: Weak, possessor of fabrications
Ali ibn al-Madini: His Hadith is worthless
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: Rejected in Hadith, close to nothing, does not know what Hadith is
Yahya ibn Ma'in: He was known for Hadith, he used to write Hadith, then he abandoned Hadith and went to accompany a group of Mu'tazila, so they corrupted him. He is trustworthy, and once: He is not a liar, and once: He used to make many mistakes and misspell, but he was trustworthy.

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: كان يخطئ ويصحف الكثير وفي الأصل أنه صدوق
أبو الفتح الأزدي: متروك
أبو الفرج بن الجوزي: يضع الحديث
أبو حاتم الرازي: ذاهب الحديث غير ثقة
أبو حاتم بن حبان البستي: يضع الحديث على الثقات، ويروي عن المجاهيل المقلوبات
أبو داود السجستاني: ثقة شبه الضعيف وبلغني عن يحيى فيه كلام أنه يوثقه وقال مرة: شبه لا شيء كان يدري ذاك إيش الحديث
أبو زرعة الرازي: ضعيف الحديث
أبو سعيد بن عمرو النقاش: حدث بكتاب العقل وأكثره موضوع
أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: حدث عن جماعة من الثقات بأحاديث موضوعة
أبو نصر بن ماكولا: ضعفوا حديثه
أبو نعيم الأصبهاني: حدث بمناكير في العقل
أحمد بن حنبل: شبه لا شيء، كان لا يدري ما الحديث ومرة: كذاب
أحمد بن شعيب النسائي: ضعيف، ومرة: متروك
إبراهيم بن يعقوب الجوزجاني: كان يروي عن كل، وكان مضطرب الأمر
ابن حجر العسقلاني: متروك الحديث، وفي المطالب العالية: معروف بالوضع، ومرة: متروك الحديث
الخطيب البغدادي: حال داود ظاهرة في كونه غير ثقة ولو لم يكن له غير وضعه كتاب العقل بأسره لكان دليلا كافيا على ما ذكرته
الدارقطني: متروك الحديث، كتاب العقل وضعه ميسرة بن عبد ربه، ثم سرقه منه فركبه بأسانيد غير أسانيد ميسرة
الذهبي: واه
زهير بن حرب النسائي: أسقطه
صالح بن محمد جزرة: يكذب ويضعف في الحديث، ومرة: ضعيف صاحب مناكير
علي بن المديني: ذهب حديثه
محمد بن إسماعيل البخاري: منكر الحديث شبه لا شيء لا يدري ما الحديث
يحيى بن معين: ما زال معرفا بالحديث، يكتب الحديث، وترك الحديث ثم ذهب فصحب قوما من المعتزلة فأفسدوه، وهو ثقة، ومرة: ليس بكذاب، ومرة: كان يخطئ كثيرا ويصحف إلا أنه كان ثقة