About the life of the narrator


Name: Zuhayr ibn Muhammad
Fame: Zuhayr ibn Muhammad al-Tamimi
Kuniya: Abu al-Mundhir
Lineage: al-Kharaqi, al-Anbari, al-Marwazi, al-Tamimi, al-Khurasani
Rank: Trustworthy, good in Hadith
Lived in: Iraq, Hijaz, Marw, Syria, Khorasan, Mecca

عن حياة الراوي


الأسم: زهير بن محمد
الشهرة: زهير بن محمد التميمي
الكنيه: أبو المنذر
النسب: الخرقي, العنبري, المروزي, التميمي, الخراساني
الرتبة: صدوق حسن الحديث
عاش في: العراق, الحجاز, مرو, الشام, خراسان, مكة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad al-Hakim: There are some Munkar (rejected) Hadiths in his narration
Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: Perhaps the people of Syria made mistakes in narrating from him, for when the people of Iraq narrate from him, their narrations from him are almost straight. I hope that he is fine
Abu Bakr al-Bayhaqi: He quoted al-Nasa'i as saying: He is not strong
Abu Ja'far al-'Uqayli: No one follows him except from a lenient perspective. He mentioned him among the weak narrators
Abu Hatim al-Razi: His place is of truthfulness, but there is weakness in his memorization. His Hadith in Syria was rejected more than his Hadith in Iraq due to his poor memorization. So what he narrated from his memory has errors in it, but what he narrated from his books is sound
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He makes mistakes and contradicts
Abu 'Urubah al-Harrani: As if his Hadiths are beneficial
Ahmad ibn Hanbal: Trustworthy, and once: He is fine, and once: Close to Hadith, once: Straight in Hadith, once: They narrate Munkar (rejected) Hadiths from him
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: Weak, once: He is not strong, once: He is fine. 'Amr ibn Abi Salamah narrated Munkar (rejected) Hadiths from him
Ahmad ibn Salih al-Jili: Acceptable in Hadith
Ibn Hajar al-'Asqalani: The narration of the people of Syria is straight, so he was weakened because of it, once: He is disagreed upon. The author of al-Mizan refuted this, saying that the majority accepted him and he is as he said. Ibn 'Abd al-Barr went too far in criticizing him
Ibn 'Abd al-Barr al-Andalusi: Weak according to everyone
Al-Dhahabi: Trustworthy but he narrates strange things
Zakaria ibn Yahya al-Saji: Trustworthy, Munkar al-Hadith (rejecting Hadith)
Salih ibn Muhammad Juzrah: Trustworthy, Truthful
Abd al-Rahman ibn Mahdi: He narrated a Hadith from him, then abandoned him
Uthman ibn Sa'id al-Darimi: Trustworthy, Truthful, but he has many errors
Isa ibn Yunus al-Sabi'i: Trustworthy
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: What the people of Syria narrated from him are Munkar (rejected). What the people of Basra narrated from him is Sahih (authentic)
Musa ibn Harun al-Hammal: I hope that he is truthful
Yahya ibn Ma'in: Good, no problem with him, and once: Trustworthy, and once: Weak, and once: His Hadiths are beneficial
Ya'qub ibn Shaybah al-Suddusi: Trustworthy, good in Hadith

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد الحاكم: في حديثه بعض المناكير
أبو أحمد بن عدي الجرجاني: لعل أهل الشام أخطأوا عليه، فإنه إذا حدث عنه أهل العراق، فرواياتهم عنه شبه المستقيمة، أرجو أنه لا بأس به
أبو بكر البيهقي: نقل قول النسائي: ليس بالقوي
أبو جعفر العقيلي: لا يتابع عليه إلا من وجه فيه لين، ذكره في جملة الضعفاء
أبو حاتم الرازي: محله الصدق، وفي حفظه سوء، وكان حديثه بالشام، أنكر من حديثه بالعراق لسوء حفظه، فما حدث من حفظه ففيه أغاليط، ما حدث من كتبه فهو صالح
أبو حاتم بن حبان البستي: يخطىء ويخالف
أبو عروبة الحراني: كأن أحاديثه فوائد
أحمد بن حنبل: ثقة، ومرة: ليس به بأس، ومرة: مقارب الحديث، مرة: مستقيم الحديث، مرة: يروون عنه مناكير
أحمد بن شعيب النسائي: ضعيف، مرة: ليس بالقوي، مرة: ليس به بأس، عند عمرو بن أبي سلمة عنه مناكير
أحمد بن صالح الجيلي: جائز الحديث
ابن حجر العسقلاني: رواية أهل الشام مستقيمة فضعف بسببها، مرة: مختلف فيه وتعقبه صاحب الميزان بأن الجماعة احتجوا به وهو كما قال، وأفرط فيه ابن عبد البر
ابن عبد البر الأندلسي: ضعيف عند الجميع
الذهبي: ثقة يغرب، يأتي بما ينكر
زكريا بن يحيى الساجي: صدوق، منكر الحديث
صالح بن محمد جزرة: ثقة صدوق
عبد الرحمن بن مهدي: روي عنه حديثا ثم تركه
عثمان بن سعيد الدارمي: ثقة صدوق وله أغاليط كثيرة
عيسى بن يونس السبيعي: ثقة
محمد بن إسماعيل البخاري: ما روي عنه أهل الشام فإنه مناكير، ما روي عنه أهل البصرة فإنه صحيح
موسى بن هارون الحمال: أرجو أنه صدوق
يحيى بن معين: صالح لا بأس به، ومرة: ثقة، ومرة: ضعيف، ومرة: حديثه فوائد
يعقوب بن شيبة السدوسي: صدوق صالح الحديث