About the life of the narrator


Name: Sa'eed ibn Salim
Fame: Sa'eed ibn Salim al-Kufi
Kuniya: Abu Uthman
Lineage: al-Makki, al-Khurasani, al-Kufi
Occupation: Arrow Maker
Rank: Saduq Hasan al-Hadith
Lived in: Khurasan, Kufa, Mecca

عن حياة الراوي


الأسم: سعيد بن سالم
الشهرة: سعيد بن سالم الكوفي
الكنيه: أبو عثمان
النسب: المكي, الخراساني, الكوفي
الوظيفة: القداح
الرتبة: صدوق حسن الحديث
عاش في: خراسان, الكوفة, مكة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: Hasan al-Hadith, upright, trustworthy, acceptable Hadith
Abu Ja'far al-'Uqayli: Sa'eed ibn Salim ibn Abi al-Hayfa' al-Qaddah al-Makki was among those who exaggerated in irjaa' and there are concerns in his Hadith
Abu Hatim al-Razi: His place is of truthfulness
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He held the belief of irjaa' and had concerns in narrations, to the point he would change them, which made him outside the bounds of being relied upon
Abu Dawud al-Sijistani: Trustworthy but leans towards irjaa'
Abu Zur'ah al-Razi: He tends towards truthfulness
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: There is nothing wrong with him
Ahmad ibn Salih al-Jili: He believes in irjaa' and is not an authority
Ibn Hajar al-'Asqalani: Trustworthy, makes mistakes, knowledgeable, and was accused of irjaa'
Zakariya ibn Yahya al-Saji: Weak
Uthman ibn Sa'id al-Darimi: He is not that great in Hadith
Ali ibn al-Madini: He was trustworthy, but not very strong
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: From Khurasan, resided in Mecca, believed in irjaa'
Muhammad ibn 'Abdullah al-Hakim: Murji'
Muhammad ibn 'Ajlan al-Madani: Murji'
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Saduq Hasan al-Hadith, Ya'qub ibn Sufyan, al-Darimi, and Ibn Hibban criticized him for his view on Abu Hanifa, in fact some of them clearly stated that
Yahya ibn Ma'in: From the narration of Abbas and Ibn Abi Maryam who said: There is nothing wrong with him. From the narration of Uthman ibn Sa'id who said: Trustworthy. In the narration of Ibn Mahriz who said: There was nothing wrong with him, trustworthy
Ya'qub ibn Sufyan al-Faswi: He has a bad opinion and is a caller to something reprehensible, his Hadiths are disliked

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: حسن الحديث مستقيمه، صدوق لا بأس به مقبول الحديث
أبو جعفر العقيلي: سعيد بن سالم بن أبي الهيفاء القداح المكي كان ممن يغلو في الإرجاء وفي حديثه وهم
أبو حاتم الرازي: محله الصدق
أبو حاتم بن حبان البستي: كان يرى الإرجاء وكان يهم في الأخبار حتى يجئ بها مقلوبة حتى خرج بها عن حد الاحتجاج به
أبو دواد السجستاني: صدوق يذهب إلي الإرجاء
أبو زرعة الرازي: إلى الصدق ما هو
أحمد بن شعيب النسائي: ليس به بأس
أحمد بن صالح الجيلي: يرى الإرجاء وليس بحجة
ابن حجر العسقلاني: صدوق يهم، فقيه، ورمي بالإرجاء
زكريا بن يحيى الساجي: ضعيف
عثمان بن سعيد الدارمي: ليس بذاك في الحديث
علي بن المديني: كان ثقة، ولم يكن بالقوي
محمد بن إسماعيل البخاري: خراساني سكن مكة، يرى الإرجاء
محمد بن عبد الله المقرىء: مرجئ
محمد بن عجلان المدني: مرجئ
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: صدوق حسن الحديث، تكلم فيه يعقوب بن سفيان، والدارمي، وابن حبان لرأيه في أبي حنيفة، بل صرح بعضهم بذلك
يحيى بن معين: من رواية عباس وابن أبي مريم قال: ليس به بأس، ومن رواية عثمان بن سعيد قال: ثقة، وفي رواية ابن محرز قال: لم يكن به بأس، صدوق
يعقوب بن سفيان الفسوي: له رأي سوء وداعية يرغب عن حديثه