About the life of the narrator


Name: Sa'id ibn Sinan
Fame: Sa'id ibn Sinan al-Hanfi
Kuniya: Abu Mahdi
Lineage: Al-Hanfi, Al-Himsi, Al-Shami, Al-Falastini, Al-Kindi
Occupation: The muezzin, Muezzin of the people of Homs
Rank: Accused of fabrication
Lived in: Homs, Palestine, Ash-Sham

عن حياة الراوي


الأسم: سعيد بن سنان
الشهرة: سعيد بن سنان الحنفي
الكنيه: أبو مهدي
النسب: الحنفي, الحمصي, الشامي, الفلسطيني, الكندي
الوظيفة: المؤذن, مؤذن أهل حمص
الرتبة: متهم بالوضع
عاش في: حمص, فلسطين, الشام

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad al-Hakim: His hadith is not reliable
Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: Generally, what he narrates, especially from Abu al-Zahri, is not preserved. He was one of the righteous and best of the people of Ash-Sham, except that in some of his narrations there are some issues.
Abu Bakr al-Bazzar: Weak memory
Abu Bakr al-Bayhaqi: Weak according to the scholars of hadith
Abu Ja'far al-'Uqayli: He mentioned a hadith of his and said: It is not corroborated and is only known from him
Abu Hatim al-Razi: Weak in hadith, rejected hadith
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: Rejected hadith, I do not like to use his narration as evidence if it is solitary. Most of his hadiths in one version are distorted, and it is not permissible to mention them in books except to criticize their transmitters.
Abu Zur'a al-Razi: He was asked about him, so he gestured with his hand that he was weak
Abu Nasr ibn Makula: Rejected hadith
Abu Nu'aym al-Asbahani: The Palestinian, and it is said the Himsi, narrates fabrications from Abu al-Zahri
Ahmad ibn Hanbal: Weak, not reliable
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: Abandoned hadith
Ahmad ibn Salih al-Misri: Rejected hadith, I do not know of his hadith except for two or three
Ibrahim ibn Ya'qub al-Jawzajani: I fear that his hadiths are fabricated, they do not resemble the hadiths of the people
Ibn Hajar al-'Asqalani: Abandoned hadith
Al-Hakim ibn Nafi' al-Bahrani: He praises him for his virtue, worship, and we used to pray for rain through him
Al-Daraqutni: Himsi, fabricates hadith
Al-Dhahabi: He commented on a hadith and said: Rather, Sa'id is accused of it. He has a biography in al-Mizan, and it is not mentioned there that he fabricated.
Dahim al-Dimashqi: He is not reliable, and Bishr ibn Namir is better than him
Sadqa ibn Khalid al-Qurashi: Trustworthy, acceptable
Ali ibn al-Madini: Weak, and once: I don't know him
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: Crying, rejected hadith
Muslim ibn al-Hajjaj al-Naysaburi: Rejected hadith
Yahya ibn Ma'in: From the narration of 'Uthman ibn Sa'id, he said: He is not reliable. From the narration of al-'Abbas, he said: He is not trustworthy. From the narration of Ibrahim ibn Ya'qub, he said: His hadiths are not considered, they are false.
Ya'qub ibn Sufyan al-Faswi: Weak in hadith

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد الحاكم: حديثه ليس بالقائم
أبو أحمد بن عدي الجرجاني: عامة ما يرويه وخاصة عن أبي الزاهرية غير محفوظ، وكان من صالحي أهل الشام وأفضلهم إلا أن في بعض رواياته ما فيه
أبو بكر البزار: سيئ الحفظ
أبو بكر البيهقي: ضعيف عند أهل العلم بالحديث
أبو جعفر العقيلي: أورد له حديثا وقال: لا يتابع عليه ولا يعرف إلا به
أبو حاتم الرازي: ضعيف الحديث منكر الحديث
أبو حاتم بن حبان البستي: منكر الحديث لا يعجبني الاحتجاج بخبره إذا انفرد، جاءت أحاديثه في نسخة أكثرها مقلوبة لا يحل ذكرها في الكتب إلا على سبيل القدح في ناقليها
أبو زرعة الرازي: سئل عنه فأومأ بيده أنه ضعيف
أبو نصر بن ماكولا: منكر الحديث
أبو نعيم الأصبهاني: الفلسطيني ويقال الحمصي يروي عن أبي الزاهرية بالمناكير
أحمد بن حنبل: ضعيف ليس بشيء
أحمد بن شعيب النسائي: متروك الحديث
أحمد بن صالح المصري: منكر الحديث ما أعرف من حديثه إلا حديثين أو ثلاثة
إبراهيم بن يعقوب الجوزجاني: أخاف أن تكون أحاديثه موضوعة لا تشبه أحاديث الناس
ابن حجر العسقلاني: متروك الحديث
الحكم بن نافع البهراني: يثني عليه في فضله وعبادته وكنا نستمطر به
الدارقطني: حمصي، يضع الحديث
الذهبي: عقب على حديث وقال: بل سعيد متهم به وله ترجمة فى الميزان ولم يذكر فيها أنه وضع
دحيم الدمشقي: ليس بشيء وبشر بن نمير أحسن حالا منه
صدقة بن خالد القرشي: ثقة مرضي
علي بن المديني: ضعيف، ومرة: لا أعرفه
محمد بن إسماعيل البخاري: بكاء منكر الحديث
مسلم بن الحجاج النيسابوري: منكر الحديث
يحيى بن معين: من رواية عثمان بن سعيد قال: ليس بشئ، ومن رواية العباس قال: ليس بثقة، ومن رواية إبراهيم بن يعقوب قال: أحاديثه لا يعتبر بها هي بواطل
يعقوب بن سفيان الفسوي: ضعيف الحديث