About the life of the narrator


Name: Sulaiman ibn Qarm ibn Ma'adh
Fame: Sulaiman ibn Qarm al-Tamimi
Kuniya: Abu Dawud
Lineage: Basri, Dubi, Tamimi, Kufi
Occupation: Grammarian
Rank: Weak, excessive in Shi'ism
Lived in: Basra, Kufa

عن حياة الراوي


الأسم: سليمان بن قرم بن معاذ
الشهرة: سليمان بن قرم التميمي
الكنيه: أبو داود
النسب: البصري, الضبي, التميمي, الكوفي
الوظيفة: النحوي
الرتبة: ضعيف غال في التشيع
عاش في: البصرة, الكوفة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: He has hadiths that are not corroborated, and he has good individual hadiths, and he is much better than Sulaiman ibn Arqam
Abu Bakr al-Bazzar: There is nothing wrong with him
Abu Hatim al-Razi: He is not trustworthy
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: An excessive Rafidi (Shia), and he distorts narrations
Abu Dawud al-Sijistani: He was a Shia
Abu Zur'a al-Razi: He is not that (reliable)
Abu Abd Allah al-Hakim al-Naysaburi: He was criticized for his extremism in Shi'ism and his poor memory
Ahmad ibn Hanbal: Trustworthy, and once: I do not see anything wrong with him, but he was excessive in his Shi'ism
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: Weak, and once: Poor memory, a Shia, and once: Not strong
Ibn Hajar al-'Asqalani: Poor memory, a Shia
Ali ibn al-Madini: He was not strong, but he was righteous
Authors of Tahdhib al-Tahdhib: Weak, I do not know anyone who has a good opinion of him except Ahmad, despite their agreement on his extremism in Shi'ism
Yahya ibn Ma'in: From the narration of al-'Abbas who said: Weak, and once: He is nothing

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: له أحاديث لا يتابع عليها، وله أحاديث حسان إفرادات وهو خير من سليمان بن أرقم بكثير
أبو بكر البزار: ليس به بأس
أبو حاتم الرازي: ليس بالمتين
أبو حاتم بن حبان البستي: رافضي غال في الرفض، ويقلب الأخبار مع ذلك
أبو دواد السجستاني: كان يتشيع
أبو زرعة الرازي: ليس بذاك
أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: غمزوه بالغلو في التشيع، وسوء الحفظ جميعا
أحمد بن حنبل: ثقة، ومرة: لا أرى به بأسا ولكنه كان يفرط في التشيع
أحمد بن شعيب النسائي: ضعيف، ومرة: سيئ الحفظ يتشيع، ومرة: ليس بالقوي
ابن حجر العسقلاني: سيء الحفظ يتشيع
علي بن المديني: لم يكن بالقوي، وهو صالح
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: ضعيف، ما علمت أحدا حسن الرأي فيه سوى أحمد، مع اتفاقهم على الغلو في التشيع
يحيى بن معين: من رواية العباس قال: ضعيف، ومرة: ليس بشيء