About the life of the narrator


Name: Sulayman ibn Musa
Fame: Sulayman ibn Musa al-Qurashi
Kuniya: Abu al-Rabi', Abu Ayyub, Abu Hashim
Lineage: al-Shami, al-Asadi, al-Umawi, al-Qurashi, al-Dimashqi
Occupation: Faqih
Rank: Saduq Hasan al-Hadith
Mawla: Mawla of the family of Abu Sufyan ibn Harb
Lived in: al-Rusafa, Damascus, al-Sham, Mecca
Died in: al-Rusafa

عن حياة الراوي


الأسم: سليمان بن موسى
الشهرة: سليمان بن موسى القرشي
الكنيه: أبو الربيع, أبو أيوب, أبو هاشم
النسب: الشامي, الأسدي, الأموي, القرشي, الدمشقي
الوظيفة: الفقيه
الرتبة: صدوق حسن الحديث
مولي: مولى آل أبي سفيان بن حرب
عاش في: الرصافة, دمشق, الشام, مكة
مات في: الرصافة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: A Faqih, narrated from him the trustworthy people, and he is one of the scholars of al-Sham, and he narrated Hadiths that are unique to him, which no one else narrates, and he is, in my opinion, trustworthy and truthful.
Abu Hatim al-Razi: His place is truthfulness, and in his Hadith there is some confusion, and I do not know anyone from the companions of Makhul more knowledgeable than him or more truthful than him.
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He was a Faqih and pious.
Abu Dawud al-Sijistani: Trustworthy
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: One of the Faqihs, not strong in Hadith, and once: In his Hadith there is something.
Ibn Hajar al-'Asqalani: Truthful Faqih, in his Hadith there is some leniency, and he was confused shortly before his death.
Ibn Shihab al-Zuhri: More memorizing than Makhul.
al-Daraqutni: From the trustworthy.
al-Dhahabi: One of the Imams, and once: Faqih of the people of al-Sham in his time.
al-Mizzi: Faqih of the people of al-Sham in his time.
Dahim al-Dimashqi: Trustworthy, and once: The most pious of the companions of Makhul, and it was said to him: Sulayman ibn Musa is above Yazid ibn Yazid, he said: Yes, and he is preferred over the companions of Makhul.
Zakaria ibn Yahya al-Saji: He has Munkar (rejected) Hadiths.
Sa'id ibn 'Abd al-'Aziz al-Tanukhi: The most knowledgeable of the people of al-Sham after Makhul.
Abdullah ibn Lahi'ah al-Masri: I have not met anyone like him.
Abd al-Malik ibn 'Abd al-'Aziz ibn Juraij: He has Munkar (rejected) Hadiths, and he was one of the people of virtue.
Ataa ibn Abi Rabah: Master of the youth of the people of al-Sham.
Ali ibn al-Madini: He was confused shortly before his death, and once: He is criticized.
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: He has Munkar (rejected) Hadiths, and once: He has strange Hadiths, and once: Rejector of Hadith.
Muhammad ibn Sa'd Katb al-Waqidi: Trustworthy.
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Faqih, truthful, good in Hadith, and his saying 'he was confused shortly before his death' was not said by any major scholar.
Yahya ibn Ma'in: Trustworthy in al-Zuhri, and once: Trustworthy, and his Hadith is Sahih (authentic) with us.

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: فقيه راو حدث عنه الثقات من الناس وهو أحد علماء أهل الشام وقد روى أحاديث ينفرد بها لا يرويها غيره وهو عندي ثبت صدوق
أبو حاتم الرازي: محله الصدق وفى حديثه بعض الاضطراب ولا اعلم أحدا من أصحاب مكحول افقه منه ولا اثبت منه
أبو حاتم بن حبان البستي: كان فقيها ورعا
أبو دواد السجستاني: ثقة
أحمد بن شعيب النسائي: أحد الفقهاء ليس بالقوي في الحديث، ومرة: في حديثه شيء
ابن حجر العسقلاني: صدوق فقيه في حديثه بعض لين وخولط قبل موته بقليل
ابن شهاب الزهري: أحفظ من مكحول
الدارقطني: من الثقات
الذهبي: أحد الأئمة، ومرة: فقيه أهل الشام في زمانه
المزي: فقيه أهل الشام في زمانه
دحيم الدمشقي: ثقة، ومرة: أوثق أصحاب مكحول، وقيل له: سليمان بن موسى فوق يزيد بن يزيد قال: نعم وهو المقدم على أصحاب مكحول
زكريا بن يحيى الساجي: عنده مناكير
سعيد بن عبد العزيز التنوخي: أعلم أهل الشام بعد مكحول
عبد الله بن لهيعة المصري: ما لقيت مثله
عبد الملك بن عبد العزيز بن جريج: عنده مناكير وكان من أهل الفضل
عطاء بن أبي رباح: سيد شباب أهل الشام
علي بن المديني: خولط قبل موته بيسير، ومرة: مطعون فيه
محمد بن إسماعيل البخاري: عنده مناكير، ومرة: عنده أحاديث عجائب، ومرة: منكر الحديث
محمد بن سعد كاتب الواقدي: ثقة
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: فقيه صدوق حسن الحديث، وقوله خولط قبل موته بقليل، لم يقلها كبير أحد
يحيى بن معين: ثقة في الزهري، ومرة: ثقة، وحديثه صحيح عندنا