About the life of the narrator


Name: Suhayl ibn Dhukwan
Fame: Suhayl ibn Abi Salih al-Samman
Kuniya: Abu Yazid
Lineage: al-Madani
Occupation: Oil Merchant, Perfume Seller
Rank: Thiqah (Trustworthy)
Mawla: Mawla of Juwayriyah bint al-Harith, a woman from the tribe of Ghatafan
Lived in: Medina

عن حياة الراوي


الأسم: سهيل بن ذكوان
الشهرة: سهيل بن أبي صالح السمان
الكنيه: أبو يزيد
النسب: المدني
الوظيفة: السمان, الزيات
الرتبة: ثقة
مولي: مولى جويرية بنت الأحمس امرأة من غطفان
عاش في: المدينة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: Reliable, no problem with him, acceptable narrations. He narrated from a group of people on the authority of his father, and this indicates the man's trustworthiness.
Abu al-Fath al-Azdi: Truthful, some of his hadiths are weak.
Abu Ja'far al-'Uqayli: Suwaylih, there is some leniency in him.
Abu Hatim al-Razi: His hadith is written but not used as evidence.
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He makes mistakes.
Abu Hafs 'Umar ibn Shahin: This statement needs to be considered. In my opinion, they are both trustworthy and reliable.
Abu Zur'ah al-Razi: He was asked about Suhayl ibn Abi Salih and al-'Ala' ibn 'Abd al-Rahman, so he said: 'Suhayl is more similar and more famous, and his father is a little more famous.'
Abu 'Abd Allah al-Hakim al-Naysaburi: One of the pillars of hadith, his memory deteriorated at the end of his life.
Abu Ya'la al-Khalili: Trustworthy.
Ahmad ibn Hanbal: How good his hadith is! He was asked: 'Is Suhayl more reliable than Muhammad in your view?' He said: 'Yes.' And once: 'He is more reliable than Muhammad ibn 'Amr.' And once: 'Trustworthy.'
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: There is no problem with him. And once: 'Abandoned hadith.'
Ahmad ibn Salih al-Jili: Trustworthy. And he said once: 'He is one of the precise ones, and the mistakes in his hadith are only from those who narrate from him.'
Ibn Hajar al-'Asqalani: Truthful, his memory changed at the end of his life. Al-Bukhari narrated from him both in a connected and disconnected manner. Once: 'One of the well-known and prolific imams.'
Ibn 'Abd al-Barr al-Andalusi: Trustworthy.
Al-Daraqutni: Weak.
Al-Dhahabi: He got sick, so his memory declined a little.
Al-Layth ibn Sa'd al-Misri: One of the worshippers of Medina.
Sufyan ibn 'Uyaynah: We used to consider him reliable in hadith, trustworthy.
Abd al-'Aziz ibn Muhammad al-Darawardi: He was afflicted with an illness that affected his mind and he forgot some of his hadith.
Ali ibn al-Madini: He was considered trustworthy by us.
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: He had a brother who died, and he found him dead, so he forgot a lot of hadith.
Muhammad ibn Sa'd, the scribe of al-Waqidi: Trustworthy, narrated many hadiths.
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Trustworthy. Most of the imams considered him trustworthy, and major imams narrated from him. Muslim relied heavily on him in his Sahih.
Yahya ibn Sa'id al-Qattan: He became confused and changed.
Yahya ibn Ma'in: The people of hadith have always been cautious about his hadith. And once: 'Suwaylih, and there is some leniency in him.' And on the authority of 'Uthman ibn Sa'id, he said: 'He is considered better than him.' And on the authority of al-'Abbas, he said: 'His hadith is close to being acceptable. His hadith is not evidence, and he is not strong in hadith.' And once: 'He and his brothers are trustworthy.' And on the authority of Ali ibn al-Madini, he said: 'Muhammad ibn 'Amr is superior to him.' And he said...
Ya'qub ibn Sufyan al-Fasawi: Weak, abandoned hadith.

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: ثبت لا بأس به مقبول الأخبار، حدث عن جماعة عن أبيه وهذا يدل على ثقة الرجل
أبو الفتح الأزدي: صدوق ذهب بعض حديثه
أبو جعفر العقيلي: صويلح فيه لين
أبو حاتم الرازي: يكتب حديثه ولا يحتج به
أبو حاتم بن حبان البستي: يخطئ
أبو حفص عمر بن شاهين: وهذا الكلام يجب النظر فيه، وهما عندي علي حكم الثقة والأمانة
أبو زرعة الرازي: سئل عن سهيل بن أبي صالح والعلاء بن عبد الرحمن فقال: سهيل أشبه وأشهر وأبوه أشهر قليلا
أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: أحد أركان الحديث، ساء حفظه في آخر عمره
أبو يعلى الخليلي: ثقة
أحمد بن حنبل: ما أصلح حديثه، سئل: سهيل عندهم أثبت من محمد؟ قال: نعم، ومرة: هو أثبت من محمد بن عمرو، ومرة: ثقة
أحمد بن شعيب النسائي: ليس به بأس، ومرة: متروك الحديث
أحمد بن صالح الجيلي: ثقة، وقال مرة: إنه من المتقنين وإنما يؤتى في غلط حديثه ممن يأخذ عنه
ابن حجر العسقلاني: صدوق تغير حفظه بأخرة روى له البخاري مقرونا وتعليقا، مرة: أحد الأئمة المشهورين المكثرين
ابن عبد البر الأندلسي: ثقه
الدارقطني: ضعيف
الذهبي: مرض فنقص حفظه قليلا
الليث بن سعد المصري: من عباد أهل المدينة
سفيان بن عيينة: كنا نعده ثبتا في الحديث، وثقه
عبد العزيز بن محمد الدراوردي: أصابته علة أذهبت بعض عقله ونسي بعض حديثه
علي بن المديني: كان عندنا ثبتا
محمد بن إسماعيل البخاري: كان له أخ فمات فوجد عليه فنسي كثيرا من الحديث
محمد بن سعد كاتب الواقدي: ثقة كثير الحديث
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: ثقة، فأكثر الأئمة على توثيقه، وروى عنه كبار الأئمة، واحتج به مسلم كثيرا في صحيحه
يحيى بن سعيد القطان: اختلط وتغير
يحيى بن معين: لم يزل أهل الحديث يتقون حديثه، ومرة: صويلح، وفيه لين، ومن رواية عثمان بن سعيد قال: سمي خير منه، ومن رواية العباس قال: حديثه قريب من السواء، حديثه ليس بحجة، وليس بالقوي في الحديث، ومرة: وثقه وأخويه، ومن رواية علي بن المديني قال: محمد بن عمرو أعلى منه وقال
يعقوب بن سفيان الفسوي: ضعيف، متروك الحديث