About the life of the narrator


Name: Salih ibn Nabhan
Fame: Salih ibn Abi Salih al-Madani
Kuniya: Abu Muhammad
Lineage: al-Madani
Rank: Saduq (truthful) but became confused later in life
Mawla: Mawla of Taw'ama bint Umayyah ibn Khalaf al-Jumahi, Mawla of Umm Salamah
Lived in: Medina

عن حياة الراوي


الأسم: صالح بن نبهان
الشهرة: صالح بن أبي صالح المدني
الكنيه: أبو محمد
النسب: المدني
الرتبة: صدوق اختلط بأخرة
مولي: مولى التوأمة بنت أمية بن خلف الجمحي, مولى أم سلمة
عاش في: المدينة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: There is nothing wrong with him or his narrations. If they heard from him earlier, and the earlier hearing from him was heard by Ibn Abi Dhi'b, Ibn Juraij, Ziyad ibn Sa'd, and others. As for those who heard from him later, he had become confused and Malik, al-Thawri and others met him after the confusion. The hadith of Salih, which he narrated before the confusion, I do not know of any hadith from him after that.
Abu al-Faraj ibn al-Jawzi: Not Sahih (authentic)
Abu Bakr al-Bayhaqi: Not strong
Abu Hatim al-Razi: Not strong
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He changed in the year 125 AH and began to bring things that resemble fabrications from the trustworthy Imams. So, his later hadith became mixed with his earlier hadith and could not be distinguished, so he deserved to be abandoned.
Abu Hafs 'Umar ibn Shahin: Thiqah (trustworthy), and the saying is what Ahmad ibn Hanbal said
Abu Zur'ah al-Razi: Da'if (weak)
Abu 'Abdullah al-Hakim al-Naysaburi: Not worthless
Ahmad ibn Hanbal: Salih al-Hadith, I do not know of any problem with him, he became confused when he was old
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: Da'if (weak), and once: Not Thiqah (trustworthy)
Ahmad ibn Salih al-Jalili: Thiqah (trustworthy)
Ibrahim ibn Ya'qub al-Jawzajani: He changed later in life
Ibn Hajar al-'Asqalani: Saduq (truthful) but became confused later in life
Ibn 'Abd al-Barr al-Andalusi: He does not narrate anything proven from Abu Hurayrah
Al-Dhahabi: The opinion of Ibn 'Adi is well-known
Sufyan ibn 'Uyaynah: I met him when he had changed, I would say to him, 'Did you hear from Ibn 'Abbas? Did you hear from Abu Hurayrah? Did you hear from so-and-so?' He would not answer me, so an old man next to him said, 'The Sheikh is old.'
Shu'bah ibn al-Hajjaj: Do not narrate from him and he forbade it
Ali ibn al-Madini: Thiqah (trustworthy), except that he became senile and old, so some people heard from him when he was senile and old, so their hearing was not Sahih (authentic)
Malik ibn Anas: Not Thiqah (trustworthy)
Muhammad ibn Sa'd Kathir al-Waqidi: I saw them fearing his hadith
Yahya ibn Sa'id al-Qattan: He was not Thiqah (trustworthy)
Yahya ibn Ma'in: Not strong in hadith, and once: Thiqah (trustworthy) Hujjah (authoritative), and once: Thiqah (trustworthy) but became senile before he died, so whoever heard from him before he became confused, then he is reliable

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: في نفسه ورواياته لا بأس به، إذا سمعوا منه قديما والسماع القديم منه سمع منه ابن أبي ذئب، وابن جريج، وزياد بن سعد، وغيرهم، أما من سمع منه بأخرة فإنه سمع ومختلط ولحقه مالك والثوري وغيرهم بعد الاختلاط، وحديث صالح الذي حدث به قبل الاختلاط ولا أعرف له حديثا منك
أبو الفرج بن الجوزي: لا يصح
أبو بكر البيهقي: ليس بالقوي
أبو حاتم الرازي: ليس بقوي
أبو حاتم بن حبان البستي: تغير في سنة خمس وعشرين ومائة وجعل يأتي بالأشياء التي تشبه الموضوعات عن الأئمة الثقات فاختلط حديثه الأخير بحديثه القديم ولم يتميز فاستحق الترك
أبو حفص عمر بن شاهين: ثقة والقول ما قاله أحمد بن حنبل
أبو زرعة الرازي: ضعيف
أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: ليس بالساقط
أحمد بن حنبل: صالح الحديث، ما أعلم به بأسا، اختلط وهو كبير
أحمد بن شعيب النسائي: ضعيف، ومرة: ليس بثقة
أحمد بن صالح الجيلي: ثقة
إبراهيم بن يعقوب الجوزجاني: تغير أخيرا
ابن حجر العسقلاني: صدوق اختلط بأخرة
ابن عبد البر الأندلسي: لا يثبت عن أبي هريرة
الذهبي: مشاه ابن عدي
سفيان بن عيينة: لقيته وقد تغير، جعلت أقول له أسمعت من ابن عباس؟ أسمعت من أبي هريرة؟ أسمعت من فلان؟ فلا يجيبني بها، فقال شيخ عنده إن الشيخ قد كبر
شعبة بن الحجاج: لا يحدث عنه وينهى عنه
علي بن المديني: ثقة، إلا أنه خرف وكبر، فسمع منه قوم وهو خرف كبير، فكان سماعهم ليس بصحيح
مالك بن أنس: ليس بثقة
محمد بن سعد كاتب الواقدي: رأيتهم يهابون حديثه
يحيى بن سعيد القطان: لم يكن بثقة
يحيى بن معين: ليس بقوي في الحديث، ومرة: ثقة حجة، ومرة: ثقة خرف قبل أن يموت فمن سمع منه قبل أن يختلط فهو ثبت