About the life of the narrator


Name: Abbas ibn al-Fadl ibn Amr ibn Ubayd ibn Hanzalah ibn Rafi
Fame: Al-Abbas ibn al-Fadl al-Ansari
Kuniya: Abu al-Fadl
Lineage: al-Ansari, al-Basri, al-Mawsili, al-Waqifi
Occupation: The reciter, the judge of Mosul
Rank: Abandoned in Hadith
Lived in: Mosul, Basra
Died in: Mosul
Born Year: 105
Died Year: 186

عن حياة الراوي


الأسم: عباس بن الفضل بن عمرو بن عبيد بن حنظلة بن رافع
الشهرة: العباس بن الفضل الأنصاري
الكنيه: أبو الفضل
النسب: الأنصاري, البصري, الموصلي, الواقفي
الوظيفة: المقرئ, القاضي قاضي الموصل
الرتبة: متروك الحديث
عاش في: الموصل, البصرة
مات في: الموصل
ولد عام: 105
توفي عام: 186

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad al-Hakim: His hadith is not established
Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: I denied in his narrations a number of hadiths, and he, despite his weakness, writes his hadiths
Abu Bishr al-Dulabi: Abandoned in Hadith
Abu Hatim al-Razi: Denounced in Hadith, weak in Hadith
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: When he narrated on the authority of Khalid al-Hadha' and Yunus ibn Ubayd and Shu'bah ibn al-Hajjaj, he brought from them things that resembled their authentic hadiths, and when he narrated on the authority of Anbasah ibn Abd al-Rahman and al-Qasim ibn Abd al-Rahman and the people of Kufa, he brought things that did not resemble the hadith of the trustworthy, as if he was narrating on the authority of the Basrans from his book and on the authority of the Kufis from his memory, so he erred
Abu Dawud al-Sijistani: He is not anything
Abu Zur'ah al-Razi: He is not truthful, denounced in Hadith
Ahmad ibn Hanbal: In the narration of Ahmad ibn Asram al-Mazni: He narrated a hadith similar to the subject and considered him weak in it and did not praise him, and in the narration of Abdullah ibn Ahmad: I did not deny from his hadith except a hadith on the authority of Sa'id on the authority of Qatada, and he mentioned the hadith. As for his hadith on the authority of Yunus, Khalid, Dawud and Sa'id, it is authentic. I do not see anything wrong with his hadith except this hadith, the hadith of Sa'id. It is in my opinion like
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: Abandoned in Hadith, and once: He is not trustworthy
Ahmad ibn Salih al-Jili: Abandoned in Hadith
Ibn Hajar al-Asqalani: Abandoned in Hadith
Al-Daraqutni: A weak Mosuli
Al-Dhahabi: Oh, and once: Weak in Hadith
Abdullah ibn Ahmad ibn Hanbal: My father did not hear from him and forbade me to write from a man on his authority
Ali ibn al-Madini: His hadith is gone
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: Denounced in Hadith
Muslim ibn al-Hajjaj al-Naysaburi: Denounced in Hadith
Yahya ibn Ma'in: He is not trustworthy, and once: He is not anything, and in the narration of Ibn Mahriz, he said: He was not trustworthy, and he fabricated a hadith for Harun, meaning al-Rashid, on the authority of Qatada, on the authority of Jabir ibn Zayd, on the authority of Ibn Abbas, regarding the rulers. There was nothing wrong with him except that he fabricated this hadith

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد الحاكم: ليس حديثه بالقائم
أبو أحمد بن عدي الجرجاني: أنكرت في رواياته أحاديث معدودة وهو مع ضعفه يكتب حديثه
أبو بشر الدولابي: متروك الحديث
أبو حاتم الرازي: منكر الحديث، ضعيف الحديث
أبو حاتم بن حبان البستي: كان إذا حدث عن خالد الحذاء ويونس بن عبيد وشعبة بن الحجاج أتى عنهم بأشياء تشبه أحاديثهم المستقيمة وإذا روى عن عنبسة بن عبد الرحمن والقاسم بن عبد الرحمن وأهل الكوفة أتى بأشياء لا تشبه حديث الثقات كأنه كان يحدث عن البصريين من كتابه وعن الكوفيين من حفظه فوقع
أبو دواد السجستاني: ليس بشيء
أبو زرعة الرازي: لا يصدق، منكر الحديث
أحمد بن حنبل: في رواية أحمد بن أصرم المزني: روى حديثا شبيها بالموضوع وضعفه به ولم يحمده، وفي رواية عبد الله بن أحمد: ما أنكرت من حديثه إلا حديثا عن سعيد عن قتادة وذكر الحديث أما حديثه عن يونس وخالد وداود وسعيد فصحيح ما أرى بحديثه بأسا إلا هذا الحديث حديث سعيد هو عندي ك
أحمد بن شعيب النسائي: متروك الحديث، ومرة: ليس بثقة
أحمد بن صالح الجيلي: متروك الحديث
ابن حجر العسقلاني: متروك الحديث
الدارقطني: موصلي ضعيف
الذهبي: واه، ومرة: ضعيف في الحديث
عبد الله بن أحمد بن حنبل: لم يسمع منه أبي ونهاني أن أكتب عن رجل عنه
علي بن المديني: ذهب حديثه
محمد بن إسماعيل البخاري: منكر الحديث
مسلم بن الحجاج النيسابوري: منكر الحديث
يحيى بن معين: ليس بثقة، ومرة: ليس بشيء، وفي رواية ابن محرز، قال: لم يكن بثقة، وضع حديث لهارون يعني الرشيد عن قتادة عن جابر بن زيد عن بن عباس في الأمراء0 لم يكن به بأس لولا أنه وضع هذا الحديث1