About the life of the narrator


Name: Abdur Rahman bin Thabit bin Thauban
Fame: Abdur Rahman bin Thabit Al-Anasi
Kuniya: Abu Abdullah
Lineage: Al-Anasi, Ash-Shami, Ad-Dimashqi
Rank: Truthful, makes mistakes, became confused and accused of fatalism
Lived in: Damascus, Baghdad, Ash-Sham
Died in: Baghdad
Born Year: 75
Died Year: 165

عن حياة الراوي


الأسم: عبد الرحمن بن ثابت بن ثوبان
الشهرة: عبد الرحمن بن ثابت العنسي
الكنيه: أبو عبد الله
النسب: العنسي, الشامي, الدمشقي
الرتبة: صدوق يخطئ اختلط ورمي بالقدر
عاش في: دمشق, بغداد, الشام
مات في: بغداد
ولد عام: 75
توفي عام: 165

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad bin Adi Al-Jurjani: He has authentic hadiths, and I wrote his hadith, and his authentic hadiths reach..., and he was a righteous man and his hadith is written despite his weakness
Abu Ja'far Al-'Uqayli: Weak, and his father is trustworthy
Abu Hatim Ar-Razi: Trustworthy, and once: He is tainted with some fatalism and his mind changed at the end of his life, and he is upright in hadith
Abu Hafs Umar bin Shaheen: There is nothing wrong with him
Abu Dawud As-Sijistani: There is nothing wrong with him, and he denied the accusation of fatalism against him
Abu Zar'ah Ar-Razi: There is nothing wrong with him, and once: Lenient
Abu Abdullah Al-Hakim An-Naysaburi: Trustworthy
Ahmad bin Hanbal: His hadiths are rejected, and once: He was not strong in hadith
Ahmad bin Shu'ayb An-Nasai: Weak, and once: Not strong, and once: Not trustworthy
Ahmad bin Salih Al-Jalil: There is nothing wrong with him, and once: Lenient
Ibn Hajar Al-'Asqalani: Truthful, pious, makes mistakes, and was accused of fatalism and changed at the end of his life
Al-Khatib Al-Baghdadi: He is known for asceticism, worship, and truthfulness in narration
Adh-Dhahabi: He was not a prolific narrator, nor is he an authority, but rather his hadith is good
Al-Mufaddal bin Ghassan Al-Ghulabi: He is nothing
Dahim Ad-Dimashqi: Trustworthy, accused of fatalism
Salih bin Muhammad Jazrah: Truthful, except that his doctrine is the doctrine of fatalism
Abdur Rahman bin Yusuf bin Kharash: Lenient in his hadith
Ali bin Al-Madini: There is nothing wrong with him
Amr bin Ali Al-Fallas: Trustworthy, and once: All the hadith of the people of Ash-Sham are weak except for a few, and he mentioned among them Abdur Rahman bin Thabit bin Thauban
The authors of Tahreer Taqreeb At-Tahdhib: Truthful, good in hadith
Yahya bin Ma'in: Weak, his hadith is written despite his weakness, and he was a righteous man. In the narration of Abbas: There is nothing wrong with him. In the narration of Uthman bin Sa'id: Weak, and once: Nothing. And once: He did not mention him except with good
Ya'qub bin Shaybah As-Sadusi: A truthful man, there is nothing wrong with him

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: له أحاديث صالحة، وقد كتبت حديثه، ويبلغ أحاديث صالحة، وكان رجلا صالحا ويكتب حديثه على ضعفه
أبو جعفر العقيلي: ضعيف، وأبوه ثقة
أبو حاتم الرازي: ثقة، ومرة: يشوبه شيء من القدر وتغير عقله في آخر حياته وهو مستقيم الحديث
أبو حفص عمر بن شاهين: ليس به بأس
أبو دواد السجستاني: ليس به بأس، ونفى عنه تهمة القدر
أبو زرعة الرازي: ليس به بأس ومرة: لين
أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: ثقة
أحمد بن حنبل: أحاديثه مناكير، ومرة: لم يكن بالقوي في الحديث
أحمد بن شعيب النسائي: ضعيف، ومرة: ليس بالقوي، ومرة: ليس بثقة
أحمد بن صالح الجيلي: ليس به بأس، ومرة: لين
ابن حجر العسقلاني: صدوق زاهد يخطىء ورمي بالقدر وتغير بأخرة
الخطيب البغدادي: يذكر بالزهد والعبادة والصدق في الرواية
الذهبي: لم يكن بالمكثر، ولا هو بحجة، بل صالح الحديث
المفضل بن غسان الغلابي: ليس بشيء
دحيم الدمشقي: ثقة يرمي بالقدر
صالح بن محمد جزرة: صدوق إلا أن مذهبه مذهب القدر
عبد الرحمن بن يوسف بن خراش: في حديثه لين
علي بن المديني: ليس به بأس
عمرو بن علي الفلاس: ثقة، ومرة: حديث الشاميين كله ضعيف إلا نفر وذكر منهم عبد الرحمن بن ثابت بن ثوبان
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: صدوق حسن الحديث
يحيى بن معين: ضعيف يكتب حديثه على ضعفه وكان رجلا صالحا، في رواية عباس: ليس به بأس، وفي رواية عثمان بن سعيد: ضعيف، ومرة: لا شيء ومرة: ما ذكره إلا بخير
يعقوب بن شيبة السدوسي: رجل صدق لا بأس به