About the life of the narrator


Name: Abd Al-Salam ibn Salih ibn Sulayman ibn Ayyub ibn Maysara
Fame: Abd Al-Salam ibn Salih al-Harawi
Kuniya: Abu al-Salt
Lineage: Quraishi, Harawi
Occupation: Servant of Ali ibn Musa al-Ridha, Servant
Rank: Denier of Hadith
Mawla: Mawla of Abd al-Rahman ibn Samra al-Qurashi
Lived in: Yemen, Hijaz, Basra, Herat, Kufa
Died Year: 236

عن حياة الراوي


الأسم: عبد السلام بن صالح بن سليمان بن أيوب بن ميسرة
الشهرة: عبد السلام بن صالح الهروي
الكنيه: أبو الصلت
النسب: القرشي, الهروي
الوظيفة: خادم علي بن موسى الرضي, الخادم
الرتبة: منكر الحديث
مولي: مولى عبد الرحمن بن سمرة القرشي
عاش في: اليمن, الحجاز, البصرة, هراة, الكوفة
توفي عام: 236

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: He narrated fabricated hadiths from Abd al-Razzaq in virtues, and he is accused of fabricating these hadiths.
Abu Ja'far al-'Uqayli: A wicked Rafidi, and once: A liar, and once said: Not upright in matters. Ibn Hajar said: Al-'Uqayli went too far in saying: A liar.
Abu Hatim al-Razi: He was not considered trustworthy by me, and he is weak.
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He narrates from Hammad ibn Zayd and the people of Iraq strange things about the virtues of Ali and his family. It is not permissible to rely on him when he narrates alone.
Abu Dawud al-Sijistani: Reliable, and I saw Ibn Ma'in with him.
Abu Zar'a al-Razi: I do not narrate from him, nor am I pleased with him.
Abu Abd Allah al-Hakim al-Naysaburi: He narrated fabrications, and once: Trustworthy, reliable.
Abu Nu'aym al-Asbahani: He narrates fabricated hadiths.
Ahmad ibn Hanbal: He narrated fabricated hadiths and narrated from Abd al-Razzaq things we do not know.
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: He is not trustworthy.
Ahmad ibn Muhammad al-Malini: He was asked about Abd al-Salam, so he said Nu'aym ibn al-Haytham is trustworthy.
Ibrahim ibn Ya'qub al-Jawzajani: He was deviant from the truth, inclined away from the straight path. I heard from someone who told me from some of the Imams that he said about him, 'He is more of a liar than the dung of the Dajjal's donkey.' And he was formerly soiled in filth.
Ishaq ibn Ibrahim al-Farisi: Whoever narrates hadiths about faults as a matter of knowledge, I do not mind that. As for whoever narrates them out of religious zeal and wants to defame people, I do not see narration from him.
Ibn Hajar al-'Asqalani: Trustworthy, but he has some fabrications, and he was a Shi'ite. Al-'Uqayli went too far and said: A liar.
Ibn 'Iraq: More than one person accused him of lying.
Ibn 'Asakir al-Dimashqi: He was a wealthy man who sought out these hadiths and honored the sheikhs, so they narrated them to him.
Al-Khatib al-Baghdadi: He has hadiths that he narrates about faults.
Al-Daraqutni: A wicked Rafidi, accused of fabricating the hadith 'Faith is affirmation in the heart'.
Al-Dhahabi: Alas, a Shi'ite, accused despite his righteousness.
Al-Mizzi: A literary scholar, jurist, and scholar.
Zakaria ibn Yahya al-Saji: He narrates fabrications, he is considered weak by them.
Sibṭ ibn al-'Ajami: A righteous man, except that he is a zealous Shi'ite.
Salih ibn Muhammad Jazara: A group of Imams weakened Abu al-Salt and spoke against him.
Muhammad ibn Tahir al-Qaysarani: A liar.
Yahya ibn Ma'in: Trustworthy, reliable, except that he is a Shi'ite. And once: He has heard, but I do not know him to be a liar. And once: He was not one of the liars, and we do not know these hadiths that he narrates.

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: له عن عبد الرزاق أحاديث مناكير في فضائل، وهو متهم في هذه الأحاديث
أبو جعفر العقيلي: رافضي خبيث، ومرة: كذاب، ومرة قال: غير مستقيم الأمر، قال ابن حجر: أفرط العقيلي في قوله: كذاب
أبو حاتم الرازي: لم يكن عندي بصدوق، وهو ضعيف
أبو حاتم بن حبان البستي: يروي عن حماد بن زيد وأهل العراق العجائب في فضائل علي وأهل بيته لا يجوز الاحتجاج به إذا انفرد
أبو دواد السجستاني: ضابط، ورأيت ابن معين عنده
أبو زرعة الرازي: لا أحدث عنه ولا أرضاه
أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: روى مناكير، ومرة ثقة مأمون
أبو نعيم الأصبهاني: يحدث بأحاديث منكرة
أحمد بن حنبل: روى أحاديث مناكير وروى عن عبد الرزاق لا نعرفها
أحمد بن شعيب النسائي: ليس بثقة
أحمد بن محمد الماليني: سئل عن عبد السلام فقال نعيم بن الهيصم ثقة
إبراهيم بن يعقوب الجوزجاني: كان زائغا عن الحق مائلا عن القصد سمعت من حدثني عن بعض الأئمة أنه قال فيه هو أكذب من روث حمار الدجال وكان قديما متلوثا في الاقذار
إسحاق بن إبراهيم الفارسي: من روى أحاديث في المثالب على طريق المعرفة فلا أكره ذلك وأما من يرويها ديانة ويريد عيب القوم فاني لا أرى الرواية عنه
ابن حجر العسقلاني: صدوق له مناكير، وكان يتشيع، وأفرط العقيلي فقال: كذاب
ابن عراق: اتهمه بالكذب غير واحد
ابن عساكر الدمشقي: كان رجلا موسرا، يطلب هذه الأحاديث، ويكرم المشايخ، فكانوا حدثونه بها
الخطيب البغدادي: عنده أحاديث يرويها في المثالب
الدارقطني: رافضي خبيث متهم بوضع حديث الإيمان إقرار بالقلب
الذهبي: واه شيعي، متهم مع صلاحه
المزي: أديب فقيه عالم
زكريا بن يحيى الساجي: يحدث بمناكير، هو عندهم ضعيف
سبط ابن العجمي: الرجل الصالح إلا أنه شيعي جلد
صالح بن محمد جزرة: ضعف جماعة من الأئمة أبا الصلت وتكلموا فيه
محمد بن طاهر القيسراني: كذاب
يحيى بن معين: ثقة صدوق إلا أنه يتشيع، ومرة: قد سمع وما أعرفه بالكذب، ومرة: لم يكن من أهل الكذب وهذه الأحاديث التى يرويها ما نعرفها