About the life of the narrator


Name: Ahmad ibn Abdur Rahman ibn Wahb ibn Muslim
Fame: Ahmad ibn Abdur Rahman al-Qurashi
Kuniya: Abu Ubayd Allah
Lineage: Qurashi, Egyptian
Rank: Weak in Hadith
Mawla: Mawla of Yazid ibn Ruman
Lived in: Egypt

عن حياة الراوي


الأسم: أحمد بن عبد الرحمن بن وهب بن مسلم
الشهرة: أحمد بن عبد الرحمن القرشي
الكنيه: أبو عبيد الله
النسب: القرشي, المصري
الرتبة: ضعيف الحديث
مولي: مولى يزيد بن رمانة
عاش في: مصر

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: I saw the Shaykhs of the Egyptians agreeing upon his weakness and everything they criticized him for is possible that his paternal uncle told him it specifically
Abu Tahir ibn al-Sarh al-Misri: He spoke well of him
Abu Hatim al-Razi: His state was upright, then he became confused, then news came to me that he had returned from confusion, and he was asked about him after that, so he said: Truthful
Abu Zur'a al-Razi: I do not think anyone has appeared in Egypt for a long time who is weaker in Hadith and more daring in lying than him, and once: It was said to Abu Zur'a that he had returned, so he said: His return is something that improves his condition, but it does not reach the level it was before
Abu Sa'id ibn Yunus al-Misri: No proof is established by his Hadith
Abu Abd Allah al-Hakim al-Naysaburi: He became confused after fifty and two hundred after Muslim's departure from Egypt
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasai: Liar
Ibn Hajar al-'Asqalani: Truthful, he changed at the end of his life
Ibn Abd al-Barr al-Andalusi: He is not strong
Al-Daraqutni: They spoke about him
Al-Dhahabi: He mentioned him among the weak narrators, and said: He is rejected in Hadith, and he criticized Muslim for including him in Sahih, and he said in al-Siyar: He was from the sons of the nineties, he narrated thousands of Hadiths on the strength, so five rejected Hadiths alongside that are not a reason to abandon him
Shu'ayb ibn al-Layth: Truthful
Abd al-Malik ibn Shu'ayb al-Misri: Trustworthy, we wrote from him and his state was upright, then he became confused, then news came to us that he had returned from confusion
Abdan ibn Ahmad al-Ahwazi: He was upright in our time
Muhammad ibn Ishaq ibn Khuzayma: There is weakness in him
Muhammad ibn Abd al-Hakam al-Misri: Trustworthy, we did not see anything but good

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: رأيت شيوخ المصريين مجمعين على ضعفه وكل ما أنكروا عليه فمحتمل لعل عمه خصه به
أبو الطاهر بن السرح المصري: كان يحسن القول فيه
أبو حاتم الرازي: أمره مستقيم، ثم خلط بعد، ثم جاءنى خبره أنه رجع عن التخليط، وسئل عنه بعد ذلك فقال: صدوق
أبو زرعة الرازي: لا أرى ظهر بمصر منذ دهر أوضع للحديث وأجسر على الكذب منه، ومرة: قيل لإبي زورعة إنه رجع، فقال: إن رجوعه مما يحسن حاله، ولا يبلغ المنزلة التي كان قبل
أبو سعيد بن يونس المصري: لا تقوم بحديثه حجة
أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: اختلط بعد الخمسين ومئتين بعد خروج مسلم من مصر
أحمد بن شعيب النسائي: كذاب
ابن حجر العسقلاني: صدوق تغير بأخرة
ابن عبد البر الأندلسي: ليس بالقوي
الدارقطني: تكلموا فيه
الذهبي: أورده في الضعفاء، وقال: منكر الحديث، ونقم على مسلم إخراجه في الصحيح، وقال في السير: كان من أبناء التسعين، روى ألوفا من الأحاديث على الصحة، فخمسة أحاديث منكرة في جنب ذلك ليست بموجبة لتركه
شعيب بن الليث: صدوق
عبد الملك بن شعيب المصري: ثقة، كتبنا عنه وأمره مستقيم، ثم خلط بعد، ثم جاءنا الخبر أنه رجع عن التخليط
عبدان بن أحمد الأهوازي: كان مستقيم الأمر في أيامنا
محمد بن إسحاق بن خزيمة: فيه ضعف
محمد بن عبد الحكم المصري: ثقة، ما رأينا إلا خيرا