About the life of the narrator


Name: Abdullah ibn Abdullah ibn Uways ibn Malik ibn Abi Amir
Fame: Abdullah ibn Uways al-Asbahi
Kuniya: Abu Uways
Lineage: al-Asbahi, al-Madani, al-Taymi, al-Qurashi
Rank: Acceptable
Mawla: Ally of Bani Taym
Lived in: Medina, Baghdad
Died Year: 167

عن حياة الراوي


الأسم: عبد الله بن عبد الله بن أويس بن مالك بن أبي عامر
الشهرة: عبد الله بن أويس الأصبحي
الكنيه: أبو أويس
النسب: الأصبحي, المديني, التيمي, القرشي
الرتبة: مقبول
مولي: حليف بني تيم
عاش في: المدينة, بغداد
توفي عام: 167

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad al-Hakim: He contradicts in some of his hadiths
Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: Some of his hadiths are authentic, and the trustworthy narrators agree with him on them, and some of them are not agreed upon by anyone. He is one of those whose hadiths are written down
Abu Bakr al-Bayhaqi: Weak, his narration is not to be used as evidence
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He was one of those who made many mistakes, but his mistakes were not so egregious as to warrant his abandonment. Nor is he one of those who followed the ways of the trustworthy narrators so that their ways could be followed. What I think about him is that one should avoid what contradicts the trustworthy narrators from his reports, and use as evidence what agrees with the proven ones. Yahya ibn Ma'in sometimes considered him trustworthy and sometimes considered him weak
Abu Dawud al-Sijistani: Good in hadith
Abu Zur`a al-Razi: Good and trustworthy, as if he were lenient. And once he said: Weak in hadith
Abu Abd Allah al-Hakim al-Naysaburi: He was accused of frequent forgetfulness. And once he mentioned him in al-Mustadrak, he said: Trustworthy
Abu Ya'la al-Khalili: Approaching (the level of being acceptable)
Ahmad ibn Hanbal: Good. And once: He is not bad. Or he said: Trustworthy. And his father is weak in hadith
Ahmad ibn Shu`ayb al-Nasa'i: He is not strong, he is weak, and his son Isma'il is weaker than him
Ahmad ibn Salih al-Jili: Trustworthy
Ibn Abi Hatim al-Razi: His hadith is written down, but not used as evidence. He is not strong
Ibn Hajar al-Asqalani: Trustworthy, he makes mistakes
Ibn Abd al-Barr al-Andalusi: Bad memory, he contradicts in some of his hadiths
al-Daraqutni: He is not strong, and some of his hadiths narrated on the authority of al-Zuhri are questionable
Ali ibn al-Madini: He was considered weak by our companions
Amr ibn Ali al-Fallas: He has some weakness, but he is considered trustworthy by them
Authors of Tahdhib al-Tahdhib: Weak, but considered
Yahya ibn Ma'in: Good, but his hadith is not that acceptable. And once: He is not strong. And once he said: Weak in hadith. And once: Trustworthy but not a proof. And once: He steals hadith. Dr. Ahmad Muhammad Nazir Saif says: Yahya ibn Ma'in's opinion of him varied, and it seems that the last of his opinions of him was an improvement of his status. The Baghdadis narrated what indicates this, as mentioned in
Ya'qub ibn Shaybah al-Saddūsi: Trustworthy and good in hadith, but he tends towards weakness

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد الحاكم: يخالف في بعض حديثه
أبو أحمد بن عدي الجرجاني: في أحاديثه ما يصح، ويوافقه الثقات عليه، ومنها مالا يوافقه عليه أحد، وهو ممن يكتب حديثه
أبو بكر البيهقي: ضعيف لا يحتج بروايته
أبو حاتم بن حبان البستي: كان ممن يخطىء كثيرا، لم يفحش خطؤه حتى استحق الترك، ولا هو ممن سلك سنن الثقات فيسلك مسلكهم، والذي أرى في أمره تنكب ما خالف الثقات من أخباره، والاحتجاج بما وافق الأثبات منها، وكان يحيى بن معين يوثقه مرة، ويضعفه أخرى
أبو داود السجستاني: صالح الحديث
أبو زرعة الرازي: صالح صدوق، كأنه لين، ومرة: قال: ضعيف الحديث
أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: نسب إلى كثرة الوهم، و مرة ذكره في المستدرك، قال: ثقة
أبو يعلى الخليلي: مقارب
أحمد بن حنبل: صالح، ومرة: ليس به بأس أو قال ثقة، وأبوه ضعيف الحديث
أحمد بن شعيب النسائي: ليس بالقوي، ضعيف، وإسماعيل ابنه أضعف منه
أحمد بن صالح الجيلي: ثقة
ابن أبي حاتم الرازي: يكتب حديثه، ولا يحتج به، وليس بالقوي
ابن حجر العسقلاني: صدوق يهم
ابن عبد البر الأندلسي: سيئ الحفظ يخالف في بعض حديثه
الدارقطني: ليس بالقوي، وبعض حديثه عن الزهري فيه شيء
علي بن المديني: كان عند أصحابنا ضعيفا
عمرو بن علي الفلاس: فيه ضعف، وهو عندهم من أهل الصدق
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: ضعيف يعتبر به
يحيى بن معين: صالح، ولكن حديثه ليس بذاك الجائز، ومرة: ليس بقوي، ومرة قال: ضعيف الحديث، ومرة: صدوق وليس بحجة، ومرة: يسرق الحديث، يقول الدكتور أحمد محمد نزر سيف: اختلف فيه قول يحيى بن معين، ويبدو أن الأخير من قوله فيه تحسين حاله، نقل البغداديون ما يدل على ذلك، كما ورد في
يعقوب بن شيبة السدوسي: صدوق وصالح الحديث والى الضعف ما هو