About the life of the narrator


Name: Abdullah ibn Nafi' ibn Abi Nafi'
Fame: Abdullah ibn Nafi' al-Makhzumi
Kuniya: Abu Muhammad
Lineage: al-Madani, al-Makhzumi, al-Qurashi
Occupation: Goldsmith
Rank: Saduq Hasan al-Hadith
Mawla: Mawla of Bani Makhzum
Lived in: Medina
Died Year: 206

عن حياة الراوي


الأسم: عبد الله بن نافع بن أبي نافع
الشهرة: عبد الله بن نافع المخزومي
الكنيه: أبو محمد
النسب: المدني, المخزومي, القرشي
الوظيفة: الصائغ
الرتبة: صدوق حسن الحديث
مولي: مولى بني مخزوم
عاش في: المدينة
توفي عام: 206

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad al-Hakim: Not considered a Hafez (memorizer of Hadith) by them
Abu Ahmad ibn 'Adi al-Jarjani: He narrated strange Hadiths from Malik, but in his narrations, he is upright in Hadith
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He was accurate in the book, but if he narrated from his memory, he might make mistakes
Abu Dawud al-Sijistani: He was knowledgeable about Malik
Abu Zur'a al-Razi: He is fine, and once said: A rejector of Hadith
Abu 'Abd Allah al-Hakim al-Naysaburi: Thiqa (trustworthy)
Abu Ya'la al-Khalili: They did not approve of his memorization, although he is trustworthy
Ahmad ibn Hanbal: He used to memorize all of Malik's Hadith, then he mixed it up at the end. He was not a Hadith scholar, he was a follower of Malik's opinions, and he used to give verdicts to the people of Medina based on Malik's opinions, and he was not that knowledgeable in Hadith
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: There is nothing wrong with him, and once said: Thiqa (trustworthy)
Ahmad ibn Salih al-Jili: Thiqa (trustworthy)
Ahmad ibn Salih al-Misri: The most knowledgeable person about Malik and his Hadith
Ibn Abi Hatim al-Razi: There is some issue with his memorization, and once said: You recognize his memorization and reject it. He is not a Hafez (memorizer of Hadith), he is lenient, and his book is more accurate. He narrated from Malik and Ibn Abi Dhi'b
Ibn Hajar al-'Asqalani: Thiqa (trustworthy), accurate in the book, lenient in his memorization
al-Daraqutni: He is considered reliable
Abd al-Baqi ibn Qan' al-Baghdadi: Salih (righteous)
Muhammad ibn Idris al-Shafi'i: He praised him
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: There is some issue with his memorization, and once said: You recognize and reject in his memorization, and his book is more accurate. He mentioned him in al-Tarikh al-Saghir as a rejector of Hadith
Muhammad ibn Sa'd, the scribe of al-Waqidi: He accompanied Malik very closely, and no one was preferred over him
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Saduq Hasan al-Hadith (truthful, good in Hadith), but he does not reach the level of absolute trustworthiness
Yahya ibn Ma'in: Thiqa (trustworthy), and once said: He is reliable in Malik's Hadith

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد الحاكم: ليس بالحافظ عندهم
أبو أحمد بن عدي الجرجاني: روى عن مالك غرائب، وهو في رواياته مستقيم الحديث
أبو حاتم بن حبان البستي: كان صحيح الكتاب وإذا حدث من حفظه ربما أخطأ،
أبو دواد السجستاني: كان عالما بمالك
أبو زرعة الرازي: لا بأس به، ومرة: منكر الحديث
أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: ثقة
أبو يعلى الخليلي: لم يرضوا حفظه وهو ثقة
أحمد بن حنبل: كان يحفظ حديث مالك كله، ثم دخله بآخره، ولم يكن صاحب حديث، كان صاحب رأى مالك، وكان يفتى أهل المدينة برأى مالك ولم يكن في الحديث بذاك
أحمد بن شعيب النسائي: ليس به بأس، ومرة: ثقة
أحمد بن صالح الجيلي: ثقة
أحمد بن صالح المصري: أعلم الناس بمالك، وحديثه
ابن أبي حاتم الرازي: في حفظه شئ، ومرة: تعرف حفظه وتنكر، وهو ليس بالحافظ هو لين وكتابه أصح، روى عن مالك وابن أبي ذئب
ابن حجر العسقلاني: ثقة صحيح الكتاب في حفظه لين
الدارقطني: يعتبر به
عبد الباقي بن قانع البغدادي: صالح
محمد بن إدريس الشافعي: أثنى عليه
محمد بن إسماعيل البخاري: في حفظه شيء، ومرة: تعرف وتنكر في حفظه، وكتابه أصح، وذكره في التاريخ الصغير، منكر الحديث
محمد بن سعد كاتب الواقدي: لزم مالكا لزوما شديدا، وكان لا يقدم عليه أحدا
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: صدوق حسن الحديث، فإنه لا يرتقي إلى مرتبة التوثيق المطلق
يحيى بن معين: ثقة، ومرة: ثبت في مالك