About the life of the narrator


Name: Uthman ibn Umair ibn Qays
Fame: Uthman ibn Umair al-Bajali
Kuniya: Abu al-Yaqzan
Lineage: Kufi, Bajali
Rank: Weak in Hadith
Died Year: 150

عن حياة الراوي


الأسم: عثمان بن عمير بن قيس
الشهرة: عثمان بن عمير البجلي
الكنيه: أبو اليقظان
النسب: الكوفي, البجلي
الرتبة: ضعيف الحديث
توفي عام: 150

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad al-Hakim: He is not strong according to them
Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: Bad in his doctrine, extreme in his Shi'ism, believes in the Return, and his hadith is written with his weakness
Abu Hatim al-Razi: Weak in Hadith, Denier of Hadith
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He was one of those who were confused, he did not know what he was narrating, so it is not permissible to argue with him
Abu Hafs Umar ibn Shahin: It is necessary to pause in his case
Abu Zur'ah al-Razi: Weak in Hadith
Ahmad ibn Hanbal: Denier of Hadith, and once: Weak in Hadith
Ahmad ibn Shu'aib al-Nasa'i: Denier of Hadith, and once: Not strong
Ibn Hajar al-'Asqalani: Weak and confused and he used to conceal the names of his teachers and he was extreme in his Shi'ism
Al-Daraqutni: Abandoned and once: Erroneous, he did not rely on him, and once Weak, he is not abandoned but he is included
Al-Dhahabi: They weakened him, and he was a Shi'ite
Shu'bah ibn al-Hajjaj: He did not approve of him
Abd al-Rahman ibn Mahdi: He abandoned his hadith
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: Denier of Hadith
Yahya ibn Ma'in: His hadith is not something and from him: There is no harm in him
Ya'qub ibn Sufyan al-Faswi: Weak

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد الحاكم: ليس بالقوي عندهم
أبو أحمد بن عدي الجرجاني: رديء المذهب، غال في التشيع، يؤمن بالرجعة، ويكتب حديثه مع ضعفه
أبو حاتم الرازي: ضعيف الحديث، منكر الحديث
أبو حاتم بن حبان البستي: كان ممن اختلط لا يدري ما يحدث به فلا يجوز الاحتجاج به
أبو حفص عمر بن شاهين: يجب التوقف فيه
أبو زرعة الرازي: ضعيف الحديث
أحمد بن حنبل: منكر الحديث، ومرة: ضعيف الحديث
أحمد بن شعيب النسائي: منكر الحديث، ومرة: ليس بالقوي
ابن حجر العسقلاني: ضعيف واختلط وكان يدلس ويغلو في التشيع
الدارقطني: متروك ومرة: زائغ لم يحتج به، ومرة ضعيف لا يترك بل يخرج
الذهبي: ضعفوه، وكان شيعيا
شعبة بن الحجاج: كان لا يرضاه
عبد الرحمن بن مهدي: ترك حديثه
محمد بن إسماعيل البخاري: منكر الحديث
يحيى بن معين: ليس حديثه بشيء وعنه: ليس به بأس
يعقوب بن سفيان الفسوي: ضعيف