About the life of the narrator


Name: Ali ibn Salim ibn Al-Mukhariq
Fame: Ali ibn Abi Talha al-Hashimi
Kuniya: Abu Muhammad, Abu al-Hasan, Abu Talha
Lineage: al-Himsi, al-Shami, al-Qurashi, al-Hashimi
Rank: Saduq (truthful) Hasan al-Hadith (good in Hadith)
Mawla: Mawla of the family of Al-Abbas ibn Abd al-Muttalib
Lived in: Anbar, Homs, Jazira, Baghdad, al-Sham
Died Year: 143

عن حياة الراوي


الأسم: علي بن سالم بن المخارق
الشهرة: علي بن أبي طلحة الهاشمي
الكنيه: أبو محمد, أبو الحسن, أبو طلحة
النسب: الحمصي, الشامي, القرشي, الهاشمي
الرتبة: صدوق حسن الحديث
مولي: مولى آل العباس بن عبد المطلب
عاش في: الأنبار, حمص, الجزيرة, بغداد, الشام
توفي عام: 143

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Dawud al-Sijistani: If Allah wills, he is upright in Hadith, but he has a bad opinion, and he believed in the sword, and Hajjaj al-A'war saw him.
Ahmad ibn Hanbal: He has some reprehensible things.
Ahmad ibn Shuayb al-Nasa'i: He is not bad.
Ahmad ibn Salih al-Jili: He is trustworthy, and once: Trustworthy
Ibn Hajar al-Asqalani: Saduq, he may make mistakes. He narrated from Ibn Abbas but did not see him.
Dahim al-Dimashqi: He did not hear the Tafsir from Ibn Abbas.
Salih ibn Muhammad Jazara: Trustworthy people narrated from him, so I don't know if he is from Kufa, al-Sham, or Basra, because people from Kufa, al-Sham, and others narrated from him.
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Saduq, Hasan al-Hadith, and whoever weakened him, it is because of his belief in revolting against unjust rulers, which is not a discredit to him.
Yaqub ibn Sufyan al-Faswi: Weak in Hadith, his belief is not approved, and once: He is neither abandoned nor an authority.

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو داود السجستاني: إن شاء الله في الحديث مستقيم ولكن له رأي سوء وكان يرى السيف وقد رآه حجاج الأعور
أحمد بن حنبل: له أشياء منكرات
أحمد بن شعيب النسائي: ليس به بأس
أحمد بن صالح الجيلي: وثقه، ومرة: ثقة
ابن حجر العسقلاني: صدوق قد يخطىء أرسل عن ابن عباس ولم يره
دحيم الدمشقي: لم يسمع من ابن عباس التفسير
صالح بن محمد جزرة: روى عنه الثقات فلا أدري هو كوفي أو شامي أو بصري لأنه روى عنه الكوفيون والشاميون وغيرهم
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: صدوق حسن الحديث، ومن ضعفه فبسبب مذهبه في الخروج على أئمة الجور، وهو غير قادح فيه
يعقوب بن سفيان الفسوي: ضعيف الحديث ليس بمحمود المذهب، ومرة: ليس هو بمتروك ولا هو حجة