About the life of the narrator


Name: Ali ibn Ghurrab
Fame: Ali ibn Abd al-Aziz al-Fazari
Kuniya: Abu al-Hasan, Abu al-Walid
Lineage: Kufi, Muharribi, Fazari
Occupation: Judge
Rank: Saduq (truthful) and he used to conceal the names of his shaykhs (tadlis) and he was a Shi'ite
Mawla: Mawla of al-Walid ibn Sakhr ibn al-Walid al-Fazari
Lived in: Kufa
Died in: Kufa
Died Year: 184

عن حياة الراوي


الأسم: علي بن غراب
الشهرة: علي بن عبد العزيز الفزاري
الكنيه: أبو الحسن, أبو الوليد
النسب: الكوفي, المحاربي, الفزاري
الوظيفة: القاضي
الرتبة: صدوق وكان يدلس ويتشيع
مولي: مولى الوليد بن صخر بن الوليد الفزاري
عاش في: الكوفة
مات في: الكوفة
توفي عام: 184

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: He has strange and unique narrations, and he is among those whose hadiths are written down.
Abu Ja'far al-'Uqayli: He mentioned a hadith that is not supported by any other narration and is only known from him.
Abu Hatim al-Razi: He is alright (reliable).
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He was extreme in his Shi'ism, and made many mistakes in his narrations, to the point that inverted chains of narration and fabricated reports from trustworthy narrators were found in his narrations. Therefore, it is not permissible to rely on him, even if he agrees with trustworthy narrators.
Abu Dawud al-Sijistani: Weak, people have abandoned his hadiths.
Abu Zar'a al-Razi: Saduq (truthful).
Abu Sa'id ibn Yunus al-Misri: He is not strong (reliable).
Ahmad ibn Hanbal: I do not see him except as being Saduq (truthful). And once: His hadith was the hadith of the people of truthfulness. And once: He is not very pleasant. And once: He used to conceal the names of his shaykhs (tadlis).
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: He is alright (reliable), and he used to conceal the names of his shaykhs (tadlis).
Ibrahim ibn Ya'qub al-Juzajani: He attacked him, and al-Khatib commented saying: Consider that Ibrahim criticized him because of his madhhab, for he was a Shi'ite, but his narrations describe him as truthful.
Ibn Hajar al-'Asqalani: Saduq (truthful) and he used to conceal the names of his shaykhs (tadlis) and he was a Shi'ite, and Ibn Hibban went too far in weakening him.
Al-Khatib al-Baghdadi: He was a Shi'ite, but his narrations describe him as truthful.
Al-Daraqutni: He is considered reliable. And once: A trustworthy Hafez (scholar who has memorized a vast amount of knowledge).
Al-Dhahabi: He is disputed.
Abd al-Baqi ibn Qani' al-Baghdadi: A trustworthy Shi'ite.
Uthman ibn Abi Shayba al-'Absi: Trustworthy.
Uthman ibn Sa'id al-Darimi: He is not strong (reliable).
Isa ibn Yunus al-Sabi'i: Weak, and I do not write down his hadiths.
Muhammad ibn Sa'd Katb al-Waqidi: Saduq (truthful) and there is weakness in him. Ya'qub ibn Dawud - meaning the minister of al-Mahdi - criticized him, so people abandoned him.
Muhammad ibn Abdullah ibn Numayr: He has Munkar (rejected) hadiths.
Muhammad ibn 'Ammar al-Mawsili: A knowledgeable hadith scholar, and he was a Shi'ite, but I will not abandon narrating from him.
Yahya ibn Ma'in: The poor man was Saduq (truthful), there was nothing wrong with him, but he was a Shi'ite. And once: Trustworthy. And once: People wronged him when they spoke against him. And once: He flew away with the crow. And in a narration of Ibn Mahriz from him, he said: He is alright (reliable), he was a righteous Shaykh.

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: له غرائب وأفراد وهو ممن يكتب حديثه
أبو جعفر العقيلي: ذكر له حديثا لا يتابع عليه ولا يعرف إلا به
أبو حاتم الرازي: لا بأس به
أبو حاتم بن حبان البستي: كان غاليا في التشيع كثير الخطأ فيما يروي حتى وجد الأسانيد المقلوبة في روايته كثيرا والأشياء الموضوعة التي يرويها عن الثقات فبطل الاحتجاج به وإن وافق الثقات
أبو دواد السجستاني: ضعيف قد ترك الناس حديثه
أبو زرعة الرازي: صدوق
أبو سعيد بن يونس المصري: ليس بقوي
أحمد بن حنبل: ما أراه إلا كان صدوقا، ومرة: كان حديثه حديث أهل الصدق، ومرة: ليس له حلاوة، ومرة: كان يدلس
أحمد بن شعيب النسائي: ليس به بأس، وكان يدلس
إبراهيم بن يعقوب الجوزجاني: ساقط وعقب عليه الخطيب فقال: احسب إبراهيم طعن عليه لأجل مذهبه فإنه كان يتشيع وأما روايته وصفوه بالصدق
ابن حجر العسقلاني: صدوق وكان يدلس ويتشيع، وأفرط ان حبان في تضعيفه
الخطيب البغدادي: كان يتشيع وأما روايته وصفوه بالصدق
الدارقطني: يعتبر به، ومرة: ثقة حافظ
الذهبي: مختلف فيه
عبد الباقي بن قانع البغدادي: شيعي ثقة
عثمان بن أبي شيبة العبسي: ثقة
عثمان بن سعيد الدارمي: ليس هو بقوي
عيسى بن يونس السبيعي: ضعيف وأنا لا أكتب حديثه
محمد بن سعد كاتب الواقدي: صدوق وفيه ضعف وصحب يعقوب بن داود - يعني وزير المهدي - فتركه الناس
محمد بن عبد الله بن نمير: له أحاديث منكرة
محمد بن عمار الموصلي: صاحب حديث بصير به وكان به تشيع ولست بتارك الرواية عنه
يحيى بن معين: المسكين صدوق، لم يكن به بأس، ولكنه كان يتشيع، ومرة: ثقة، ومرة: ظلمه الناس حين تكلموا فيه، ومرة: طار مع الغراب، وفي رواية ابن محرز عنه قال: لا بأس به كان شيخا صالحا