About the life of the narrator


Name: Amr ibn Shu'ayb ibn Muhammad ibn Abdullah ibn Amr ibn al-'As ibn Wa'il ibn Hashim ibn Sa'id ibn Sa'd ibn Sahm ibn Amr ibn Husays ibn Ka'b ibn Lu'ayy
Fame: Amr ibn Shu'ayb al-Qurashi
Kuniya: Abu Ibrahim, Abu Abdullah
Lineage: al-Madani, al-Qurashi, al-Sahmi
Rank: Thiqah (Trustworthy)
Lived in: Medina, Ta'if, Mecca
Died in: Ta'if
Died Year: 118

عن حياة الراوي


الأسم: عمرو بن شعيب بن محمد بن عبد الله بن عمرو بن العاص بن وائل بن هاشم بن سعيد بن سعد بن سهم بن عمرو بن هصيص بن كعب بن لؤى
الشهرة: عمرو بن شعيب القرشي
الكنيه: أبو إبراهيم, أبو عبد الله
النسب: المدني, القرشي, السهمي
الرتبة: ثقة
عاش في: المدينة, الطائف, مكة
مات في: الطائف
توفي عام: 118

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn 'Adi al-Jurjani: Trustworthy himself
Abu Bakr al-Bayhaqi: Trustworthy
Abu Hatim al-Razi: Not strong, his hadith is written and what the trustworthy narrated from him is discussed
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: If he narrates from the trustworthy, then he is trustworthy
Abu Hafs 'Umar ibn Shahin: It is not permissible to criticize his hadith or discard it
Abu Dawud al-Sijistani: His hadiths from his father from his grandfather are not evidence, nor half evidence
Abu Zur'ah al-Razi: Trustworthy himself, his hadiths from his father were denounced
Abu 'Isa al-Tirmidhi: Those who criticized his hadith only weakened it because he narrates from the book of his grandfather, as if they saw that he did not hear these hadiths from his grandfather
Ahmad ibn Hanbal: He has some Munkar (rejected) narrations, we only write his hadith considering it, but it is not considered as evidence
Ahmad ibn Sa'id al-Darimi: Trustworthy
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasai: Trustworthy, and once: There is no harm in him
Ahmad ibn Salih al-Jili: Trustworthy, and once: Firm
Ishaq ibn Rahwayh: If the narrator is from a trustworthy person, then he is like Ayyub from Nafi
Ibn Hajar al-'Asqalani: Saduq (Truthful)
al-Awza'i: I have not seen a Qurayshite more perfect than him
al-Daraqutni: In the questions of Abu Abd al-Rahman al-Sulami, he said: If he says from his father from his grandfather, it suggests that it is his grandfather, or his nearest grandfather, unless he clarifies, so if he clarifies, then it is Sahih (authentic), and he did not abandon the hadith of any of the Imams
al-Dhahabi: One of the scholars of his time
Zabban ibn 'Amr al-Nahwi: He was not blamed for anything except that he did not hear anything except that he narrated it
Sufyan ibn 'Uyainah: Others are more trustworthy than him, and trustworthy people narrated from him, and once: Others are better than him
Shu'ayb al-Arna'ut: Saduq (Truthful)
Ali ibn al-Madini: What Ayyub and Ibn Juraij narrated from him, all of that is Sahih (authentic), and what he narrated from his father from his grandfather, then that is a book he found, so it is weak, and once: Trustworthy and his book is Sahih
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: Most of our companions use his hadith from his father from his grandfather as evidence, no one from the Muslims abandoned it
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Trustworthy
Harun ibn Ishaq al-Kufi: He did not hear from his father
Yahya ibn Sa'id al-Qattan: Trustworthy if trustworthy people narrated from him, and once: His hadith is weak to us
Yahya ibn Ma'in: His hadith is written, and once: Trustworthy himself, and once: Not like that, and once: A liar, and once: He heard from his father, trustworthy
Ya'qub ibn Shaybah al-Siduusi: Trustworthy and firm

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: ثقة في نفسه
أبو بكر البيهقي: ثقة
أبو حاتم الرازي: ليس بقوي يكتب حديثه وما وروى عنه الثقات فيذاكر به
أبو حاتم بن حبان البستي: إذا روى عن الثقات فهو ثقة
أبو حفص عمر بن شاهين: لا يجوز أن يعلل حديثه ولا يطرح
أبو دواد السجستاني: أحاديثه عن أبيه عن جده ليست بحجة، ولا نصف حجة
أبو زرعة الرازي: ثقة في نفسه، أنكر عليه أحاديثه عن أبيه
أبو عيسى الترمذي: من تكلم في حديثه إنما ضعفه لأنه يحدث عن صحيفة جده، كأنهم رأوا أنه لم يسمع هذه الأحاديث عن جده
أحمد بن حنبل: له أشياء مناكير، إنما نكتب حديثه نعتبره، فأما أن يكون حجة فلا
أحمد بن سعيد الدارمي: ثقة
أحمد بن شعيب النسائي: ثقة، ومرة: ليس به بأس
أحمد بن صالح الجيلي: ثقة، ومرة ثبت
إسحاق بن راهويه: إذا كان الراوي عن ثقة فهو كأيوب عن نافع
ابن حجر العسقلاني: صدوق
الأوزاعي: ما رأيت قرشيا أكمل منه
الدارقطني: في سؤالات أبي عبد الرحمن السلمي، قال: إذا قال عن أبيه عن جده، يوهم أن يكون جده الأعلى، أو جده الأدنى، ما لم يبين، فإذا بين فهو صحيح، ولم يترك حديث أحد من الأئمة
الذهبي: أحد علماء زمانه
زبان بن عمرو النحوي: كان لا يعاب عليه بشيء إلا أنه كان لا يسمع بشيء إلا حدث به
سفيان بن عيينة: غيره أوثق منه وقد روى عنه ثقات الناس، ومرة غيره خير منه
شعيب الأرناؤوط: صدوق
علي بن المديني: ما روى عنه أيوب وابن جريج، فذلك كله صحيح، وما روى عن أبيه عن جده، فذلك كتاب وجده، فهو ضعيف، ومرة: ثقة وكتابه صحيح
محمد بن إسماعيل البخاري: عامة اصحابنا يحتجون بحديثه عن أبيه عن جده، ما تركه أحد من المسلمين
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: ثقة
هارون بن إسحاق الكوفي: لم يسمع من أبيه
يحيى بن سعيد القطان: ثقة إذا روى عنه ثقات، ومرة: حديثه عندنا واه
يحيى بن معين: يكتب حديثه، ومرة: ثقة في نفسه، ومرة: ليس بذاك، ومرة: كذاب، ومرة: سمع من أبيه، ثقة
يعقوب بن شيبة السدوسي: ثقة ثبت