About the life of the narrator


Name: Qays ibn 'Awf ibn 'Abd al-Harith ibn 'Awf ibn Hashish ibn Hilal ibn al-Harith ibn Zurah ibn Kalb
Fame: Qays ibn Abi Hazim al-Bajali
Kuniya: Abu Abdullah
Lineage: Kufi, Bajali, Ahmasi
Rank: Trustworthy
Lived in: Kufa
Died Year: 84

عن حياة الراوي


الأسم: قيس بن عوف بن عبد الحارث بن عوف بن حشيش بن هلال بن الحارث بن زراح بن كلب
الشهرة: قيس بن أبي حازم البجلي
الكنيه: أبو عبد الله
النسب: الكوفي, البجلي, الأحمسي
الرتبة: ثقة
عاش في: الكوفة
توفي عام: 84

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: Mentioned him among the trustworthy narrators
Abu Dawud al-Sijistani: One of the best narrators in terms of support
Ismail ibn Abi Khalid: He told me that he is as trustworthy as al-Aṣṭawāni, and once said: He was firm, and said: He lived to a very old age until he became senile and lost his mind
Ibn Abi 'Asim al-Nabil: Trustworthy
Ibn Hajar al-'Asqalani: Trustworthy but changed, and once said: He lived in the pre-Islamic period and migrated to the Prophet but did not meet him
Al-Dhahabi: I have not seen anyone like him, they all agreed on accepting his narrations, and whoever criticized him only harmed himself, and once: They considered him trustworthy, and once: He narrated from Abu Bakr and Umar, trustworthy, a strong narrator, he was almost a companion
Al-Mizzi: Among the trustworthy narrators
Sabit ibn al-'Ajami: He said: A strong narrator, he was almost a companion
Sufyan ibn 'Uyaynah: The most knowledgeable of the people of Kufa about the Companions
Abd al-Rahman ibn Yusuf ibn Kharash: Great, and there is no one among the Successors who narrated from the ten companions except Qays ibn Abi Hazim
Yahya ibn Sa'id al-Qattan: A rejector of hadith
Yahya ibn Ma'in: Trustworthy, and once: More trustworthy than al-Zuhri and al-Sa'ib ibn Yazid
Ya'qub ibn Shaybah al-Sadusi: Accurate in narration, our colleagues have different opinions about him. Some of them elevated his status and considered his hadith to be among the most authentic chains of narration. Others criticized him and said: He has some strange hadiths. Those who praised him considered these hadiths from him to be not strange, and said: They are unusual. And some of them said: He used to harbor animosity towards Ali. The well-known opinion is

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو حاتم بن حبان البستي: ذكره في الثقات
أبو دواد السجستاني: أجود التابعين إسنادا
إسماعيل بن أبي خالد: حدثني الأسطوانة يعني أنه في الثقة مثل الأسطوانة، ومرة: كان ثبتا، وقال: كبر حتى جاز المائة حتى خرف وذهب عقله
ابن أبي عاصم النبيل: ثقة
ابن حجر العسقلاني: ثقة وتغير، وقال مرة: مخضرم أدرك الجاهلية وهاجر إلى النبي فلم يلقه
الذهبي: لم أر مثله، أجمعوا على الاحتجاج به، ومن تكلم فيه فقد آذى نفسه، ومرة: وثقوه، ومرة: عن أبي بكر وعمر ثقة حجة، كاد أن يكون صحابيا
المزي: من الثقات
سبط ابن العجمي: قال: حجة كاد أن يكون صحابيا
سفيان بن عيينة: أروى أهل الكوفة عن الصحابة
عبد الرحمن بن يوسف بن خراش: جليل، وليس في التابعين أحد روى عن العشرة إلا قيس بن أبي حازم
يحيى بن سعيد القطان: منكر الحديث
يحيى بن معين: ثقة، ومرة: أوثق من الزهري، ومن السائب بن يزيد
يعقوب بن شيبة السدوسي: متقن الرواية، تكلم أصحابنا فيه فمنهم من رفع قدره وعظمه، وجعل الحديث عنه من أصح الأسانيد، ومنهم من حمل عليه وقال: له أحاديث مناكير والذين أطروه حملوا هذه الأحاديث عنه على أنها عندهم غير مناكير، وقالوا: هي غرائب ومنهم من قال: كان يحمل على علي، والمشهور أنه