About the life of the narrator


Name: Muhammad ibn Jabir ibn Siyar ibn Talq
Fame: Muhammad ibn Jabir al-Suhami
Kuniya: Abu Abdullah
Lineage: Al-Hanafi, Al-Suhami, Al-Yamani, Al-Kufi, Al-Yamami
Rank: Weak in Hadith
Lived in: Al-Yamamah, Yemen, Kufa, Mecca
Died Year: 171

عن حياة الراوي


الأسم: محمد بن جابر بن سيار بن طلق
الشهرة: محمد بن جابر السحيمي
الكنيه: أبو عبد الله
النسب: الحنفي, السحيمي, اليماني, الكوفي, اليمامي
الرتبة: ضعيف الحديث
عاش في: اليمامة, اليمن, الكوفة, مكة
توفي عام: 171

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: He contradicted some hadiths, and despite the criticism against him, his hadiths are written down
Abu Bakr al-Bayhaqi: Abandoned, and once: Weak
Abu Ja'far al-'Uqayli: He is not followed in general in his hadith
Abu Hatim al-Razi: His books were lost at the end of his life, and his memorization worsened. He was prompted and narrated Munkar hadiths. He is known for good hearing and good meetings. They found some truth in his books, and his narration from Hammad is inconsistent. Ten of the trustworthy narrators narrated from him, and once: His place is truthfulness, and once: Truthful, except that there are inconsistencies in his hadith, but his principles are correct
Abu Hatim ibn Hibban al-Bisti: A blind man who adds to his books what is not from his hadith, and steals what is mentioned to him and narrates it
Abu Dawud al-Sijistani: He is nothing, and once: His weakness
Abu Zar'a al-Razi: His hadith is dropped according to the scholars, and once: Truthful, except that there are inconsistencies in his hadith, but his principles are correct
Ahmad ibn Hanbal: Nothing is narrated from him except evil from him, and once: He may add to his book or add to his book, meaning the hadith, and once: He narrates Munkar hadiths and he is known for good hearing. They say they saw in his books something like his narration from Hammad, in which there is inconsistency, and once: Munkar, he denied it very much, and once: He is fine
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: Weak
Ahmad ibn Salih al-Jili: Weak
Ibrahim ibn Ya'qub al-Jawzajani: His weakness, and once: Not convincing
Ibn Abi Hatim al-Razi: Truthful, except that there are inconsistencies in his hadith, but his principles are correct
Ibn Hajar al-'Asqalani: Truthful, his books were lost, so his memorization worsened, and he became very confused and blind, so he began to be prompted, weak
Al-Daraqutni: Close to weakness, but he is not abandoned but considered, and once he said: Weak
Al-Dhahabi: Bad memorization
Abd al-Rahman ibn Mahdi: His weakness, and once: He used to narrate from him, then he abandoned him after
Amr ibn Ali al-Fallas: Truthful, frequently mistaken, abandoned in hadith
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: Not strong, they criticize him, he narrated Munkar hadiths
Muhammad ibn Yahya al-Dhuhali: He is fine
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Weak
HIsham ibn Abd al-Malik al-Tayalisi: We are wronging Ibn Jabir by refraining from narrating from him
Yahya ibn Ma'in: His hadith became confused and he is weak, and once: No one narrates from him except those who are worse than him, and once: Blind and confused, and he was from Kufa, and once: He is nothing
Ya'qub ibn Sufyan al-Faswi: Weak

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: قد خالف في أحاديث، ومع ما تكلم فيه من تكلم يكتب حديثه
أبو بكر البيهقي: متروك، ومرة: ضعيف
أبو جعفر العقيلي: لا يتابع على عامة حديثه
أبو حاتم الرازي: ذهبت كتبه في آخر عمره، وساء حفظه وكان يلقن ويروي أحاديث مناكير، وهو معروف بالسماع جيد اللقاء، رأوا في كتبه لحقا وحديثه عن حماد فيه اضطراب، روى عنه عشرة من الثقات، ومرة: محله الصدق، ومرة: صدوق إلا أن في حديثه تخاليط وأما أصوله فهي صحاح
أبو حاتم بن حبان البستي: أعمى يلحق في كتبه ما ليس من حديثه، ويسرق ما ذوكر به فيحدث به
أبو دواد السجستاني: ليس بشيء، ومرة: ضعفه
أبو زرعة الرازي: ساقط الحديث عند أهل العلم، ومرة: صدوق إلا أن في حديثه تخاليط وأما أصوله فهي صحاح
أحمد بن حنبل: لا يحدث عنه إلا شر منه، ومرة: ربما ألحق في كتابه أو يلحق في كتابه يعنى الحديث، ومرة: يروي أحاديث مناكير وهو معروف بالسماع يقولون رأوا في كتبه نحو حديثه عن حماد فيه اضطراب، ومرة: منكر أنكره جدا، ومرة: ليس به بأس
أحمد بن شعيب النسائي: ضعيف
أحمد بن صالح الجيلي: ضعيف
إبراهيم بن يعقوب الجوزجاني: ضعفه، ومرة: غير مقنع
ابن أبي حاتم الرازي: صدوق إلا أن في حديثه تخاليط وأما أصوله فهي صحاح
ابن حجر العسقلاني: صدوق ذهبت كتبه فساء حفظه وخلط كثيرا وعمى فصار يلقن، ضعيف
الدارقطني: قريب من الضعف، ولا يترك بل يعتبر به ومرة وقال: ضعيف
الذهبي: سيئ الحفظ
عبد الرحمن بن مهدي: ضعفه، ومرة: كان يحدث عنه ثم تركه بعد
عمرو بن علي الفلاس: صدوق كثيرالوهم، متروك الحديث
محمد بن إسماعيل البخاري: ليس بالقوي، يتكلمون فيه، روى مناكير
محمد بن يحيى الذهلي: لا بأس به
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: ضعيف
هشام بن عبد الملك الطيالسي: نحن نظلم ابن جابر بامتناعنا من التحديث عنه
يحيى بن معين: اختلط عليه حديثه وهو ضعيف، ومرة: لا يحدث عنه إلا من هو أشر منه، ومرة: عمي واختلط وكان كوفيا، ومرة: ليس بشيء
يعقوب بن سفيان الفسوي: ضعيف