About the life of the narrator


Name: Muhammad ibn Sa'id ibn Hassan ibn Qays
Fame: Muhammad ibn Sa'id al-Maslub
Kuniya: Abu Qays, Abu Abdullah, Abu Abd al-Rahman
Lineage: al-Shami, al-Asadi, al-Urduni, al-Qurashi, al-Dimashqi
Rank: Liar and Fabricator
Lived in: Damascus, Jordan, al-Sham

عن حياة الراوي


الأسم: محمد بن سعيد بن حسان بن قيس
الشهرة: محمد بن سعيد المصلوب
الكنيه: أبو قيس, أبو عبد الله, أبو عبد الرحمن
النسب: الشامي, الأسدي, الأردني, القرشي, الدمشقي
الرتبة: كذاب وضاع
عاش في: دمشق, الأردن, الشام

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad al-Hakim: He fabricates hadith, crucified for heresy
Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: Generally, what he narrates is not followed
Abu al-Fath al-Azdi: Liar
Abu Hatim al-Razi: Abandoned in hadith, killed for heresy and crucified, and asserted that he is Muhammad ibn Abi Sahl
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: Crucified for heresy, he used to fabricate hadith on the authority of trustworthy narrators and narrate baseless reports on the authority of reliable narrators. It is not permissible to mention him in books except to discredit him, and it is not permissible to narrate from him under any circumstances
Abu Zur'a al-Dimashqi: He said: Muhammad ibn Khalid on the authority of his father heard Muhammad ibn Sa'id say: There is no harm if a hadith is good in fabricating an isnad for it
Abu Zur'a al-Razi: Crucified for heresy and he is abandoned in hadith
Abu Abd Allah al-Hakim al-Naysaburi: Fallen, there is no disagreement among the people of hadith transmission about him
Abu Nu'aym al-Isbahani: He used to narrate difficult hadiths on the authority of reliable narrators, and he is fallen without disagreement among the people of hadith transmission, and once: He is not relied upon for his narrations and chains of transmission
Ahmad ibn Hanbal: Abu Ja'far killed him for heresy. His hadith is a rejected hadith, and once: He used to fabricate intentionally, and once: He used to lie, and in a narration of Abu Dawud on the authority of Ahmad, he used to fabricate intentionally
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: A liar known for fabricating hadith, and once: Abandoned in hadith
Ahmad ibn Salih al-Misri: Heretic, he was beheaded, and he fabricated four thousand hadiths
Ibrahim ibn Ya'qub al-Jawzajani: Exposed and doomed
Ishaq ibn Ibrahim al-Farisi: Killed for heresy, they have abandoned him
Ibn Hajar al-'Asqalani: They accused him of lying
al-Daraqutni: Abandoned in hadith
al-Dhahabi: Doomed, accused of heresy and crucified, and God knows best, and he said in al-Tadhib: One of the abandoned
Zafir ibn Sulayman al-Iyadi: I forbade his hadith
Sufyan al-Thawri: Liar
Abd al-A'la ibn Mushir al-Ghasani: He is one of the liars of Jordan, and once: Abu Ja'far killed him for heresy
Ali ibn al-Madini: Killed for heresy and crucified
Amr ibn Ali al-Fallas: He narrates fabricated hadiths
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: Killed for heresy and crucified, abandoned in hadith, and he mentioned him once: in Muhammad ibn Abi Sahl
Muhammad ibn Abd Allah al-Makhrami: I dislike his hadith
Muhammad ibn Abd Allah ibn Numayr: Enemy of God, a liar who fabricates hadith
Muslim ibn al-Hajjaj al-Naysaburi: Abandoned in hadith
Yahya ibn Ma'in: His hadith is nothing, and in a narration of Abbas al-Dawri: He is rejected in hadith and he is not as they said crucified for heresy, but he is rejected in hadith and he has a brother called Abd al-Rahim ibn Sa'id al-Abras, and in a narration of al-Layth ibn Abdah: Muhammad ibn al-Tabari is fine

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد الحاكم: يضع الحديث، صلب على الزندقة
أبو أحمد بن عدي الجرجاني: عامة ما يرويه لا يتابع عليه
أبو الفتح الأزدي: كذاب
أبو حاتم الرازي: متروك الحديث قتل في الزندقة وصلب، وجزم بأنه هو، محمد بن أبي سهل
أبو حاتم بن حبان البستي: صلب في الزندقة، وكان يضع الحديث على الثقات ويروي عن الأثبات ما لا أصل له لا يحل ذكره في الكتب إلا على سبيل القدح فيه ولا الرواية عنه بحال من الأحوال
أبو زرعة الدمشقي: قال: محمد بن خالد عن أبيه سمعت محمد بن سعيد يقول: لا بأس إذا كان حديثا حسنا أن يضع له إسنادا
أبو زرعة الرازي: صلب في الزندقة وهو متروك الحديث
أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: ساقط، لا خلاف بين أهل النقل فيه
أبو نعيم الأصبهاني: كان يروي المعضلات عن الأثبات، وهو ساقط بلا خلاف بين أهل النقل، ومرة: لا يعتمد على روايته ومفاريده
أحمد بن حنبل: قتله أبو جعفر في الزندقة حديثه حديث موضوع، ومرة: عمدا كان يضع، ومرة: كان يكذب، وفي رواية أبو داود عن أحمد كان يضع عمدا
أحمد بن شعيب النسائي: كذاب معروف بوضع الحديث، ومرة: متروك الحديث
أحمد بن صالح المصري: زنديق، ضربت عنقه، ووضع أربعة آلاف حديث
إبراهيم بن يعقوب الجوزجاني: مكشوف الأمر هالك
إسحاق بن إبراهيم الفارسي: قتل في الزندقة قد تركوه
ابن حجر العسقلاني: كذبوه
الدارقطني: متروك الحديث
الذهبي: هالك اتهم بالزندقة فصلب والله أعلم، وقال في التذهيب: أحد المتروكين
زافر بن سليمان الإيادي: نهيت عن حديثه
سفيان الثوري: كذاب
عبد الأعلى بن مسهر الغساني: هو من كذابي الأردن، ومرة: قتله أبو جعفر في الزندقة
علي بن المديني: قتل في الزندقة وصلب
عمرو بن علي الفلاس: يحدث بأحاديث موضوعة
محمد بن إسماعيل البخاري: قتل في الزندقة وصلب متروك الحديث، وذكره مرة: في محمد بن أبي سهل
محمد بن عبد الله المخرمي: أكره حديثه
محمد بن عبد الله بن نمير: عدو لله، كذاب يضع الحديث
مسلم بن الحجاج النيسابوري: متروك الحديث
يحيى بن معين: ليس حديثه بشيء، وفي رواية عباس الدوري: منكر الحديث وليس كما قالوا صلب في الزندقة ولكنه منكر الحديث وله أخ يقال له عبد الرحيم بن سعيد الأبرص، وفي رواية الليث بن عبدة: محمد بن الطبري ليس به بأس