About the life of the narrator


Name: Muhammad ibn Shuaib ibn Shapur
Fame: Muhammad ibn Shuaib al-Qurashi
Kuniya: Abu Abdullah
Lineage: al-Bayruti, al-Shami, al-Umawi, al-Qurashi, al-Dimashqi
Rank: Thiqah (Trustworthy)
Mawla: Mawla of al-Walid ibn Abd al-Malik ibn Marwan
Lived in: Damascus, al-Sham, Beirut
Died in: Beirut
Born Year: 116
Died Year: 200

عن حياة الراوي


الأسم: محمد بن شعيب بن شابور
الشهرة: محمد بن شعيب القرشي
الكنيه: أبو عبد الله
النسب: البيروتي, الشامي, الأموي, القرشي, الدمشقي
الرتبة: ثقة
مولي: مولى الوليد بن عبد الملك بن مروان
عاش في: دمشق, الشام, بيروت
مات في: بيروت
ولد عام: 116
توفي عام: 200

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Bakr al-Bayhaqi: Thiqah (Trustworthy)
Abu Hatim al-Razi: More solid than Muhammad ibn Humayr and the rest, and than Muhammad ibn Harb al-Abrashi
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He mentioned him among the trustworthy
Abu Dawud al-Sijistani: Solid according to al-Awza'i
Ahmad ibn Hanbal: I do not see any problem with him, I do not know of anything except good
Ahmad ibn Salih al-Jili: Thiqah (Trustworthy)
Ibn Hajar al-Asqalani: Saduq (Truthful), Sahih al-Kitab (Sound in Hadith)
al-Dhahabi: I do not know of any problem with him
Dahim al-Dimashqi: Thiqah (Trustworthy)
Muhammad ibn Abdullah al-Makhrami: Thiqah (Trustworthy) from the people of knowledge
Muhammad ibn Umar al-Mawsili: Thiqah (Trustworthy)
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Thiqah (Trustworthy), and we do not know of any authentic criticism of him
Yahya ibn Ma'in: He was rejected, but there is nothing wrong with him in Hadith

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو بكر البيهقي: ثقة
أبو حاتم الرازي: أثبت من محمد بن حمير ومن بقية ومن محمد بن حرب الأبرش
أبو حاتم بن حبان البستي: ذكره في الثقات
أبو دواد السجستاني: ثبت في الأوزاعي
أحمد بن حنبل: ما أري به بأسا ما علمت إلا خيرا
أحمد بن صالح الجيلي: ثقة
ابن حجر العسقلاني: صدوق صحيح الكتاب
الذهبي: ما علمت به بأسا
دحيم الدمشقي: ثقة
محمد بن عبد الله المخرمي: ثقة من أهل العلم
محمد بن عمار الموصلي: ثقة
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: ثقة، ولا نعلم فيه جرحا معتبرا
يحيى بن معين: كان مرجئا، وليس به في الحديث بأس