About the life of the narrator


Name: Muhammad ibn Musaffa ibn Bahlool
Fame: Muhammad ibn al-Musaffa al-Qurashi
Kuniya: Abu Abdullah
Lineage: al-Himsi, al-Qurashi
Rank: Saduq (truthful) but with some mistakes
Lived in: Damascus, Homs
Died in: Mecca
Died Year: 246

عن حياة الراوي


الأسم: محمد بن مصفى بن بهلول
الشهرة: محمد بن المصفى القرشي
الكنيه: أبو عبد الله
النسب: الحمصي, القرشي
الرتبة: صدوق له أوهام
عاش في: دمشق, حمص
مات في: مكة
توفي عام: 246

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Hatim al-Razi: Saduq (truthful)
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He used to make mistakes
Abu Zur'ah al-Dimashqi: He practices Tadlis al-Taswiyah (a type of concealment in Hadith transmission)
Ahmad ibn Hanbal: He was asked about a Hadith he narrated, but he vehemently denied it and said: He only narrates from al-Hasan
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: Acceptable, and once said: Saduq (truthful)
Ibn Hajar al-'Asqalani: Saduq (truthful) but with some mistakes, and he used to practice Tadlis
Al-Dhahabi: Trustworthy, he travels in search of knowledge, and he said in al-Tadhhib: (He is) a Hafiz (one who has memorized the Quran)
Salih ibn Muhammad Juzurra: Confused, but I hope he is truthful. He narrated some Munkar (rejected) Hadiths
Muslim ibn al-Qasim al-Andalusi: Trustworthy and famous
The authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Saduq Hasan al-Hadith (truthful and good in Hadith), and he is closer to being trustworthy, as a large group of upright and trustworthy narrators narrated from him, including Abu Dawud and Baqi ibn Makhlad, and they only narrate from someone they consider trustworthy

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو حاتم الرازي: صدوق
أبو حاتم بن حبان البستي: كان يخطئ
أبو زرعة الدمشقي: يدلس تدليس التسوية
أحمد بن حنبل: سئل عن حديث له فأنكره جدا وقال: ليس يروي إلا عن الحسن
أحمد بن شعيب النسائي: صالح، ومرة: صدوق
ابن حجر العسقلاني: صدوق له أوهام وكان يدلس
الذهبي: ثقة يغرب، وقال في التذهيب: حافظ
صالح بن محمد جزرة: مخلط، وأرجو أن يكون صادقا، وقد حدث بأحديث مناكير
مسلمة بن القاسم الأندلسي: ثقة مشهور
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: صدوق حسن الحديث، وهو إلى التوثيق أقرب، فقد روى عنه جمع غفير من الثقات الرفعاء، منهم أبو داود وبقي بن مخلد، وهما لا يرويان إلا عن ثقة عندهما