About the life of the narrator


Name: Marji ibn Raja
Fame: Marji ibn Raja al-Yashkuri
Kuniya: Abu Raja
Lineage: al-Ansari, al-Basri, al-Adawi, al-Yashkuri
Rank: Saduq (truthful) but sometimes errs
Lived in: Basra

عن حياة الراوي


الأسم: مرجي بن رجاء
الشهرة: مرجي بن رجاء اليشكري
الكنيه: أبو رجاء
النسب: الأنصاري, البصري, العدوي, اليشكري
الرتبة: صدوق ربما وهم
عاش في: البصرة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: He has narrations, and in some of them, he is not followed.
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He was among those who differed from the prominent narrators with mistakes and raised mursal reports from where he did not know, due to the scarcity of his narrations. So when his contradiction to the trustworthy narrators in what he narrated increased, he went beyond the limit of justice to being discredited, and the reliance on him in what he narrated alone ceased. As for what he agreed with the trustworthy narrators, then whoever considers it considers it without relying on him. I see no problem with that.
Abu Dawud al-Sijistani: Weak, and once: Salih (acceptable)
Abu Zar'a al-Razi: Thiqah (reliable)
Ibn Hajar al-'Asqalani: Saduq (truthful) but sometimes errs
al-Daraqutni: Thiqah (reliable)
al-Dhahabi: There is disagreement about his condition
Hafs ibn 'Umar al-Hawdi: He accused him of lying and abandoned his hadith
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Weak, his nephew accused him of lying, and he is undoubtedly more knowledgeable of him than others, so discrediting him is more appropriate
Yahya ibn Ma'in: His hadith is not reliable, and once: Marji ibn Raja is weak and Marji ibn Wada' is weak, except that Marji ibn Raja's hadith is acceptable
Ya'qub ibn Sufyan al-Faswi: He is fine

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: له أحاديث، وفى بعضها ما لا يتابع عليه
أبو حاتم بن حبان البستي: كان ممن ينفرد عن المشاهير بالمناكير ويرفع المراسيل من حيث لا يعلم على قلة روايته فلما كثر مخالفته للأثبات فيما روى عن الثقات خرج عن حد العدالة إلى الجرح وسقط الاحتجاج به فيما انفرد فأما ما وافق الثقات فإن اعتبر به معتبر دون أن يحتج به لم أر بذلك بأسا
أبو دواد السجستاني: ضعيف، ومرة: صالح
أبو زرعة الرازي: ثقة
ابن حجر العسقلاني: صدوق ربما وهم
الدارقطني: ثقة
الذهبي: مختلف في حاله
حفص بن عمر الحوضي: كذبه وترك حديثه
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: ضعيف، كذبه ابن أخته وهو بلا شك أعرف من غيره به، لذلك فتضعيفه أولى
يحيى بن معين: ليس حديثه بشيء، ومرة: مرجى بن رجاء ضعيف ومرجى بن وداع ضعيف إلا أن مرجى بن رجاء صالح الحديث
يعقوب بن سفيان الفسوي: لا بأس به