About the life of the narrator


Name: Ma'bad ibn 'Abd Allah ibn 'Ukaym
Fame: Ma'bad ibn Khalid al-Juhani
Lineage: Basri, Juhani
Rank: Truthful Innovator
Lived in: Basra
Died in: Damascus
Died Year: 80

عن حياة الراوي


الأسم: معبد بن عبد الله بن عكيم
الشهرة: معبد بن خالد الجهني
النسب: البصري, الجهني
الرتبة: صدوق مبتدع
عاش في: البصرة
مات في: دمشق
توفي عام: 80

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Hatim al-Razi: He was truthful in hadith, and he was the first to speak about predestination in Basra, and he was a leader in predestination. He went to Medina and corrupted people there.
Ahmad ibn Salih al-Jili: Trustworthy follower, he was not accused of lying
Ibrahim ibn Ya'qub al-Jawzajani: He was the head of Qadariyyah
Ibn Hajar al-'Asqalani: Truthful Innovator, and he was the first to manifest predestination in Basra
Ibn 'Asakir al-Dimashqi: Abd al-Malik ibn Marwan summoned him to Damascus to send him to the King of the Romans, then he put him with his son, Suayd ibn Abd al-Malik, to discipline and teach him.
Al-Awza'i: The first to speak about predestination was a man from Iraq called Sawsan, who was a Christian, then converted to Islam, then returned to Christianity, and Ma'bad al-Juhani took from him
Al-Hasan al-Basri: Misguided and misleading
Al-Darqutni: His hadith is acceptable, but his doctrine is bad.
Al-Dhahabi: Truthful himself, but he introduced a bad innovation, so he was the first to speak about predestination.
Tawus ibn Kaysan al-Yamani: Beware of Ma'bad al-Juhani, for he was a Qadari
Muhammad ibn Ishaq ibn Mandah al-Asbahani: The first to say about predestination here
Muslim ibn Yasar: He speaks with the saying of the Christians
Yahya ibn Ma'in: Trustworthy

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو حاتم الرازي: كان صدوقا في الحديث، وكان أول من تكلم في القدر بالبصرة، وكان رأسا في القدر، قدم المدينة فأفسد بها ناسا
أحمد بن صالح الجيلي: تابعى ثقة، كان لا يتهم بالكذب
إبراهيم بن يعقوب الجوزجاني: كان رأس القدرية
ابن حجر العسقلاني: صدوق مبتدع، وهو أول من أظهر القدر بالبصرة
ابن عساكر الدمشقي: استقدمه عبد الملك بن مروان دمشق لينفذه إلى ملك الروم ثم جعله مع ابنه سعيد بن عبد الملك يؤدبه ويعلمه
الأوزاعي: أول من نطق في القدر رجل من أهل العراق يقال له: سوسن، كان نصرانيا فأسلم ثم تنصر، فأخذ عنه معبد الجهنى
الحسن البصري: ضال مضل
الدارقطني: حديثه صالح، ومذهبه رديء
الذهبي: صدوق في نفسه، ولكنه سن سنة سيئة فكان أول من تكلم في القدر
طاوس بن كيسان اليماني: احذروا معبدا الجهني فإنه كان قدريا
محمد بن إسحاق بن منده الأصبهاني: أول من قال في القدر ها هنا
مسلم بن يسار: يقول بقول النصارى
يحيى بن معين: ثقة