About the life of the narrator


Name: Hisham ibn Sa'd
Fame: Hisham ibn Sa'd al-Qurashi
Kuniya: Abu Sa'id, Abu 'Ubad, Abu Sa'd
Lineage: al-Madani, al-Makhzumi, al-Qurashi
Occupation: Carpenter
Rank: Saduq (truthful) with some mistakes
Mawla: Mawla of the family of Abu Lahab
Lived in: Medina
Died in: Medina
Died Year: 160

عن حياة الراوي


الأسم: هشام بن سعد
الشهرة: هشام بن سعد القرشي
الكنيه: أبو سعيد, أبو عباد, أبو سعد
النسب: المدني, المخزومي, القرشي
الوظيفة: الخشاب
الرتبة: صدوق له أوهام
مولي: مولى آل أبي لهب
عاش في: المدينة
مات في: المدينة
توفي عام: 160

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn 'Adi al-Jurjani: Despite his weakness, his hadiths are recorded.
Abu al-Qasim ibn Bashkuwal: His hadiths are acceptable, and some people consider him weak, but he is not bad.
Abu Bakr al-Bayhaqi: He was not a very strong memorizer.
Abu Hatim al-Razi: His hadiths are recorded, but not used as evidence.
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He was one of those who used to alter the chains of narration without understanding and would attribute suspended narrations without knowledge. When his contradictions with the established authorities increased in what he narrated from the trustworthy, it became invalid to use him as evidence. However, if his hadiths agree with those of the trustworthy, there is no harm in considering them.
Abu Dawud al-Sijistani: The most knowledgeable person about Zayd ibn Aslam.
Abu Zur'a al-Razi: His place is among the truthful, and in another place: He is weak in hadith.
Abu Ya'la al-Khalili: The hadith scholars rejected his narration regarding the locations during Ramadan.
Ahmad ibn Hanbal: He was not a strong memorizer of hadith, and once said: He does not judge hadith well, and he did not approve of him.
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: Weak in hadith, and once said: He is not strong.
Ahmad ibn Salih al-Jili: His hadiths are permissible, his hadiths are good.
Ibn Hajar al-'Asqalani: Saduq (truthful) with some mistakes, and was accused of Shi'ism.
Ibn 'Abd al-Barr al-Andalusi: He considered him weak.
al-Dhahabi: His hadiths are good.
Zakariya ibn Yahya al-Saji: Saduq (truthful).
Ali ibn al-Madini: He was good but he was not strong.
Muhammad ibn Sa'd, the scribe of al-Waqidi: He narrated many hadiths, he is considered weak, and he was a Shi'ite.
Muhammad ibn 'Abd Allah ibn al-Barqi: He was attributed with weakness by those who record his hadiths.
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Weak, but his narrations are considered in corroborations and supporting evidence.
Yahya ibn Sa'id al-Qattan: Nothing was narrated from him, and once said: He is weak.
Yahya ibn Ma'in: Weak, and once said: Good, his hadiths are not abandoned, and once said: He is not that strong, and once said: He is nothing, and once said: His hadith is weak and mixed, and once said: There is weakness in him and Dawud ibn Qays is preferable to him.
Ya'qub ibn Sufyan al-Faswi: He considered him weak.

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: مع ضعفه يكتب حديثه
أبو القاسم بن بشكوال: صالح الحديث، وبعض الناس يمسه بضعف، وهو لا بأس به
أبو بكر البيهقي: ليس بالحافظ جدا
أبو حاتم الرازي: يكتب حديثه ولا يحتج به
أبو حاتم بن حبان البستي: كان ممن يقلب الأسانيد وهو لا يفهم ويسند الموقوفات من حيث لا يعلم فلما كثر مخالفته الأثبات فيما يروي عن الثقات بطل الاحتجاج به وان اعتبر بما وافق الثقات من حديثه فلا ضير
أبو دواد السجستاني: أثبت الناس في زيد بن أسلم
أبو زرعة الرازي: محله الصدق، وفي موضع آخر: واهي الحديث
أبو يعلى الخليلي: أنكر الحفاظ حديثه في المواقع في رمضان
أحمد بن حنبل: لم يكن بالحافظ، ومرة: ليس يحكم الحديث، ولم يرضه
أحمد بن شعيب النسائي: ضعيف الحديث، ومرة: ليس بالقوي
أحمد بن صالح الجيلي: جائز الحديث، حسن الحديث
ابن حجر العسقلاني: صدوق له أوهام، ورمي بالتشيع
ابن عبد البر الأندلسي: ضعفه
الذهبي: حسن الحديث
زكريا بن يحيى الساجي: صدوق
علي بن المديني: هو صالح ولم يكن بالقوي
محمد بن سعد كاتب الواقدي: كثير الحديث يستضعف، وكان متشيعا
محمد بن عبد الله بن البرقي: نسب إلي الضعف ممن يكتب حديثه
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: ضعيف يعتبر به في المتابعات والشواهد
يحيى بن سعيد القطان: كان لا يروى عنه شيء، ومرة: ضعفه
يحيى بن معين: ضعيف، ومرة: صالح، ليس بمتروك الحديث، ومرة: ليس بذاك القوي، ومرة: ليس بشيء، ومرة: ضعيف حديثه مختلط، ومرة: فيه ضعف وداود بن قيس أحب إلى منه
يعقوب بن سفيان الفسوي: ضعفه