About the life of the narrator


Name: Yahya ibn Abdullah ibn Bakir
Fame: Yahya ibn Bakir al-Qurashi
Kuniya: Abu Zakariya
Lineage: al-Makhzumi, al-Shami, al-Qurashi, al-Masri
Rank: Thiqah (Trustworthy)
Mawla: Mawla of Banu Makhzum
Lived in: al-Sham, Egypt
Born Year: 154
Died Year: 231

عن حياة الراوي


الأسم: يحيى بن عبد الله بن بكير
الشهرة: يحيى بن بكير القرشي
الكنيه: أبو زكريا
النسب: المخزومي, الشامي, القرشي, المصري
الرتبة: ثقة
مولي: مولى بني مخزوم
عاش في: الشام, مصر
ولد عام: 154
توفي عام: 231

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: The most knowledgeable person regarding Laith ibn Saad, and he possesses narrations from him that no one else does.
Abu Hatim al-Razi: His hadith is written but not used as evidence, and he understood this matter.
Abu Hatim ibn Habban al-Busti: He mentioned him among the trustworthy narrators.
Abu Ya'la al-Khalili: Trustworthy, and he narrates unique hadiths from Malik.
Ahmad ibn Shu'aib al-Nasa'i: Weak, and once said: He is not trustworthy.
Ibn Hajar al-'Asqalani: Trustworthy regarding narrations from Laith, but there are discussions about his hearing from Malik.
Al-Dhahabi: He was abundant in knowledge, knowledgeable in hadith and the lives of people, insightful in fatwa, truthful in his religion. Abu Hatim was strict with him, and I don't know what al-Nasa'i saw in him to weaken him. Al-Bukhari and Muslim used him as evidence.
Zakariya ibn Yahya al-Saji: Truthful, he narrated a lot from Laith.
Abd al-Baqi ibn Qani' al-Baghdadi: Trustworthy
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: What he narrated from the people of Hijaz, I consider him reliable.
Muslimah ibn al-Qasim al-Andalusi: He criticized him because his hearing from Malik was only through the presentation of Habib.
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Trustworthy, and more than one scholar considered him trustworthy. The two Sheikhs (al-Bukhari and Muslim) used him as evidence.
Yahya ibn Ma'in: He is nothing. In a narration by Ibn Mahriz, he said: He cannot even recite the hadith of Ibn Wahb properly, so how can he recite the Muwatta?

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: أثبت الناس في الليث بن سعد وعنده عنه ما ليس عند أحد
أبو حاتم الرازي: يكتب حديثه ولا يحتج به وكان يفهم هذا الشأن
أبو حاتم بن حبان البستي: ذكره في الثقات
أبو يعلى الخليلي: ثقة وتفرد عن مالك بأحاديث
أحمد بن شعيب النسائي: ضعيف، ومرة: ليس بثقة
ابن حجر العسقلاني: ثقة في الليث وتكلموا في سماعه من مالك
الذهبي: كان غزير العلم، عارفا بالحديث وأيام الناس، بصيرا بالفتوي، صادقا في دينه، تعنت فيه أبو حاتم، وما أدري ما لاح للنسائي منه حتى ضعفه احتج به البخاري ومسلم
زكريا بن يحيى الساجي: صدوق روى عن الليث فأكثر
عبد الباقي بن قانع البغدادي: ثقة
محمد بن إسماعيل البخاري: ما روى عن أهل الحجاز فإني أنقيه
مسلمة بن القاسم الأندلسي: تكلم فيه لأن سماعه من مالك إنما كان بعرض حبيب
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: ثقة، وثقه غير واحد، وقد احتج به الشيخان
يحيى بن معين: ليس بشيء وفي رواية ابن محرز، قال: لا يحسن يقرأ حديث ابن وهب ؟ فكيف يقرأ الموطأ