About the life of the narrator


Name: Ibrahim ibn Tahman ibn Shu'bah
Fame: Ibrahim ibn Tahman al-Harawi
Kuniya: Abu Sa'id
Lineage: al-Khurasani, al-Harawi
Rank: Thiqah (Trustworthy)
Lived in: Nishapur, Marw, Herat, Baghdad, Khorasan, Mecca
Died in: Mecca

عن حياة الراوي


الأسم: إبراهيم بن طهمان بن شعبة
الشهرة: إبراهيم بن طهمان الهروي
الكنيه: أبو سعيد
النسب: الخراساني, الهروي
الرتبة: ثقة
عاش في: نيسابور, مرو, هراة, بغداد, خراسان, مكة
مات في: مكة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ja'far al-'Uqayli: He exaggerates in irjaa' (doctrine of postponing judgment on sinners)
Abu Hatim al-Razi: He is a Murji' (one who believes in irjaa') and trustworthy, and once he said: Truthful, good speech
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He narrated authentic hadiths that resemble the hadiths of the trustworthy narrators, and he sometimes narrated unique hadiths with some difficulties from the trustworthy narrators
Abu Dawud al-Sijistani: Trustworthy
Abu 'Abd Allah al-Hakim al-Naysaburi: He retracted from irjaa', and once he mentioned him in al-Mustadrak and said: An Imam, Hadith preserver, trustworthy
Abu Muhammad ibn Hazm al-Zahiri: Weak
Ahmad ibn Hanbal: Authentic hadiths, close to accurate, except that he believed in irjaa', and he said: Trustworthy
Ahmad ibn Sayyar al-Marwazi: He was not accused in his narration
Ahmad ibn Salih al-Jalili: He is fine
Ibrahim ibn Ya'qub al-Jawzjani: Virtuous, accused of irjaa'
Ishaq ibn Rahawayh: He was a narrator of authentic hadiths, good narration, heard a lot, there was no one in Khorasan with more hadiths than him, and he is trustworthy
Ibn Hajar al-'Asqalani: The truth about him is that he is trustworthy and a narrator of authentic hadiths if a trustworthy narrator narrates from him. His exaggeration in irjaa' was not proven, nor was he a caller to it, and once he said: Ibn Hazm went too far by declaring him weak, and this is rejected, and once he said: Trustworthy, he is criticized for irjaa', and it is said that he retracted from it
al-Daraqutni: Trustworthy, but they criticized him for irjaa', and it was narrated from Muhammad ibn Yahya that his hadiths are not needed, and once he said: Firm in hadith
al-Dhahabi: Trustworthy and precise, from the narrators of Sahih al-Bukhari and Sahih Muslim, and he was a Murji', so this man is a great scholar in Khorasan, and once he said: One of the Imams of Islam, there is irjaa' in him
Jalal al-Din al-Suyuti: Ibn Hazm erred in weakening him, and the two Sheikhs relied on him, and Ibn 'Ammar al-Mawsili's isolation in weakening him is of no consequence
Sufyan ibn 'Uyainah: He was a Murji'
Salih ibn Muhammad Juzrah: Trustworthy, good hadith, narrates many hadiths, leans slightly towards irjaa' in faith, Allah made his hadith beloved to people, good narration
Abd al-Rahman ibn Yusuf ibn Kharash: Truthful in hadith and he was a Murji'
Uthman ibn Sa'id al-Darimi: Trustworthy in hadith, the Imams have always desired his hadith, desired it, and authenticated him
Malik ibn Sulayman: No one like him succeeded him
Muhammad ibn 'Abd Allah al-Makhrami: Authentic in hadith
Muhammad ibn 'Ammar al-Mawsili: Weak, confused in hadith, Juzrah refuted this statement
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: He was one of those who believed in the forgiveness of grave sinners and did not consider them disbelievers, and this is the irjaa' of Mahmud
Na'im ibn Hammad: Murji'
Yahya ibn Aktham al-Qadi: He was one of the noblest, most trustworthy, and most knowledgeable people in Khorasan, Iraq, and Hijaz
Yahya ibn Ma'in: There is nothing wrong with him, and once he said: Trustworthy

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو جعفر العقيلي: يغلو في الإرجاء
أبو حاتم الرازي: مرجئ ثقة، ومرة: صدوق، حسن الحديث
أبو حاتم بن حبان البستي: روي أحاديث مستقيمة تشبه أحاديث الأثبات وقد تفرد عن الثقات بأشياء معضلات
أبو داود السجستاني: ثقة
أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: رجع عن الإرجاء، ومرة ذكره في المستدرك، وقال: إمام حافظ ثقة
أبو محمد بن حزم الظاهري: ضعيف
أحمد بن حنبل: صحيح الحديث مقارب إلا أنه كان يرى الأرجاء، وقال: ثقة
أحمد بن سيار المروزي: لم يتهم في روايته
أحمد بن صالح الجيلي: لا بأس به
إبراهيم بن يعقوب الجوزجاني: فاضل، يرمى بالإرجاء
إسحاق بن راهويه: كان صحيح الحديث، حسن الرواية، كثير السماع، ما كان بخراسان أكثر حديثا منه، وهو ثقة
ابن حجر العسقلاني: الحق فيه أنه ثقة صحيح الحديث إذا روي عنه ثقة، ولم يثبت غلوه في الإرجاء ولا كان داعية إليه، ومرة: وأفرط ابن حزم فأطلق أنه ضعيف وهو مردود عليه، ومرة: ثقة يغرب تكلم فيه للإرجاء، ويقال رجع عنه
الدارقطني: ثقة إنما تكلموا فيه للإرجاء ونقل عن محمد بن يحيى، أنه لا يحتج بحديثه، ومرة قال: ثبتا في الحديث
الذهبي: ثقة متقن، من رجال الصحيحين، وكان مرجئا، فهذا رجل عالم كبير القدر بخراسان، ومرة: من أئمة الإسلام فيه إرجاء
جلال الدين السيوطي: أخطأ ابن حزم في تضعيفه، وقد احتج به الشيخان، ولا عبرة بانفراد ابن عمار الموصلي بتضعيفه
سفيان بن عيينة: كان ذاك مرجئا
صالح بن محمد جزرة: ثقة حسن الحديث كثير الحديث، يميل شيئا إلى الإرجاء في الإيمان، حبب الله حديثه إلى الناس، جيد الرواية
عبد الرحمن بن يوسف بن خراش: صدوق في الحديث وكان مرجئا
عثمان بن سعيد الدارمي: ثقة في الحديث، لم يزل الأئمة يشتهون حديثه، ويرغبون فيه ويوثقونه
مالك بن سليمان: لم يخلف بعده مثله
محمد بن عبد الله المخرمي: ثبت في الحديث
محمد بن عمار الموصلي: ضعيف مضطرب الحديث رد جزرة علي هذا القول
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: كان ممن يرج لأهل الكبائر الغفران ولا يكفرون بها، وهو إرجاء محمود
نعيم بن حماد: مرجيء
يحيى بن أكثم القاضي: كان من أنبل من حدث بخراسان والعراق والحجاز وأوثقهم وأوسعهم علما
يحيى بن معين: ليس به بأس ومرة ثقة