About the life of the narrator


Name: Aban ibn Fayruz
Fame: Aban ibn Abi Ayyash al-Abdi
Kuniya: Abu Ismail
Lineage: Basri, Abdi
Rank: Abandoned in Hadith
Mawla: Mawla of Abd al-Qays
Lived in: Basra

عن حياة الراوي


الأسم: أبان بن فيروز
الشهرة: أبان بن أبي عياش العبدي
الكنيه: أبو إسماعيل
النسب: البصري, العبدي
الرتبة: متروك الحديث
مولي: مولى عبد القيس
عاش في: البصرة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad al-Hakim: Denier of Hadith
Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: Generally, what he narrates is not followed up on, and he is between weakness, and I hope that he is one of those who does not deliberately lie, except that it may be similar to him and he may err, and he is closer to weakness than he is to truth
Abu al-Fath al-Azdi: He was a righteous man, generous, with some carelessness. He is careless in Hadith and makes mistakes in it.
Abu Bakr al-Bayhaqi: Abandoned, and once: Weak, not to be used as evidence.
Abu Hatim al-Razi: Abandoned in Hadith, righteous but afflicted with poor memory.
Abu Hatim ibn Hibban al-Busti: He was one of the worshippers who would spend the night in prayer and the day in fasting. He heard some Hadiths from Anas and sat with al-Hasan, so he would hear his words. When he narrated from him, he would attribute the words of al-Hasan to Anas as being directly from the Prophet (peace and blessings be upon him), and he did not know.
Abu Dawud al-Sijistani: His Hadith is not to be written.
Abu Zur'a al-Razi: His Hadith is abandoned. It was said to him: Did he deliberately lie? He said: No, he used to hear Hadith from Anas, Shahr, and al-Hasan, so he would not distinguish between them
Abu Awana al-Isfarayini: I do not consider it permissible to narrate anything from him
Abu Nu'aym al-Asbahani: His Hadith is not sound, because he was eager for worship, and Hadith was not his concern, and once: Abandoned in Hadith
Ahmad ibn Hanbal: Abandoned in Hadith, people have abandoned his Hadith for a long time, and once: He was a denier of Hadith, and once: A liar
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: Abandoned in Hadith, and once: He is not trustworthy, and his Hadith is not to be written
Ayyub ibn Abi Tamima al-Sakhtiyani: We have always known him to be good since he was young
Ibrahim ibn Ya'qub al-Jawzajani: Dropped
Ibn Hajar al-'Asqalani: Abandoned in Hadith
Ibn 'Iraq: Abandoned, accused of lying
Al-Daraqutni: Abandoned in Hadith
Zakariya ibn Yahya al-Saji: He has some carelessness. He is careless in Hadith and makes mistakes in it
Sufyan al-Thawri: He was forgetful of Hadith
Shu'ba ibn al-Hajjaj: He accused him, and he had a bad opinion of him, and he used to swear that he was a liar, and he said: It is better for a man to commit adultery than to narrate from him, and he once said: I would rather drink from the urine of my donkey until I am satisfied than to say 'Aban ibn Abi Ayyash narrated to me', and he once said: Were it not for shame before the people, I would not have prayed over Aban
Abd al-Rahman ibn Mahdi: He abandoned him
Ali ibn al-Madini: He was weak, weak in our view
Amr ibn Ali al-Fallas: Abandoned in Hadith, and he was a righteous man
Malik ibn Dinars: Peacock of the Reciters
Muhammad ibn Sa'd Katb al-Waqidi: Abandoned in Hadith
Mu'awiya ibn Yahya: Weak
Wakee' ibn al-Jarrah: He did not allow him due to considering him weak
Yahya ibn Sa'id al-Qattan: He abandoned him
Yahya ibn Ma'in: Weak, and once: His Hadith is nothing, and once: Abandoned in Hadith, and once: He is not trustworthy, and once he said: He used to lie

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد الحاكم: منكر الحديث
أبو أحمد بن عدي الجرجاني: عامة ما يرويه لا يتابع عليه، وهو بين الأمر في الضعف، وأرجو أنه ممن لا يتعمد الكذب إلا أن يشبه عليه ويغلط، وهو إلى الضعف أقرب منه إلى الصدق
أبو الفتح الأزدي: كان رجلا صالحا سخيا فيه غفلة يهم في الحديث ويخطئ فيه
أبو بكر البيهقي: متروك، ومرة: ضعيف، لا يحتج به
أبو حاتم الرازي: متروك الحديث، صالح لكنه بلي بسوء حفظه
أبو حاتم بن حبان البستي: كان من العباد يسهر الليل بالقيام ويطوى النهار بالصيام سمع من أنس أحاديث وجالس الحسن فكان يسمع من كلامه فإذا حدث به جعل كلام الحسن عن أنس مرفوعا وهو لا يعلم
أبو دواد السجستاني: لا يكتب حديثه
أبو زرعة الرازي: ترك حديثه، فقيل له: كان يتعمد الكذب ؟ قال: لا، كان يسمع الحديث من أنس ومن شهر ومن الحسن، فلا يميز بينهم
أبو عوانة الإسفراييني: لا أستحل أن أروي عنه شيئا
أبو نعيم الأصبهاني: لا يصح حديثه، لأنه كان نهما في العبادة، والحديث ليس من شأنه، ومرة: متروك الحديث
أحمد بن حنبل: متروك الحديث، ترك الناس حديثه منذ دهر من الدهر، ومرة: كان منكر الحديث، ومرة: كذاب
أحمد بن شعيب النسائي: متروك الحديث، ومرة: ليس بثقة، ولا يكتب حديثه
أيوب بن أبي تميمة السختياني: ما زال نعرفه بالخير منذ كان
إبراهيم بن يعقوب الجوزجاني: ساقط
ابن حجر العسقلاني: متروك الحديث
ابن عراق: متروك اتهم بالكذب
الدارقطني: متروك الحديث
زكريا بن يحيى الساجي: فيه غفلة يهم في الحديث ويخطئ فيه
سفيان الثوري: كان نسيا للحديث
شعبة بن الحجاج: اتهمه، وكان سيىء الرأي فيه، وكان يحلف على أنه كذاب، وقال: لأن يزني الرجل خير له من أن يروي عنه، وقال مرة: لأن أشرب من بول حماري حتي أروى أحب إلي من أن أقول حدثني أبان بن أبي عياش، وقال مرة: لولا الحياء من الناس ما صليت على أبان
عبد الرحمن بن مهدي: تركه
علي بن المديني: كان ضعيفا، ضعيفا عندنا
عمرو بن علي الفلاس: متروك الحديث، وهو رجل صالح
مالك بن دينار: طاووس القراء
محمد بن سعد كاتب الواقدي: متروك الحديث
معاوية بن يحيى: ضعيف
وكيع بن الجراح: كان لا يسمه استضعافا له
يحيى بن سعيد القطان: تركه
يحيى بن معين: ضعيف، ومرة: ليس حديثه بشيء، ومرة: متروك الحديث، ومرة: ليس بثقة، ومرة قال: كان يكذب