About the life of the narrator


Name: Ahmad ibn Ali ibn al-Hasan ibn Shadhan
Fame: Ahmad ibn Ali al-Muqri
Kuniya: Abu Hamid
Lineage: Nishapuri, Hasani
Occupation: Quran reciter, Merchant
Rank: Weak, his hadiths are not admissible as evidence
Lived in: Damascus, Nishapur, Baghdad, Ray, Egypt, Jurjan

عن حياة الراوي


الأسم: أحمد بن علي بن الحسن بن شاذان
الشهرة: أحمد بن علي المقرئ
الكنيه: أبو حامد
النسب: النيسابوري, الحسنوي
الوظيفة: المقرئ, التاجر
الرتبة: ضعيف غير محتج بحديثه
عاش في: دمشق, نيسابور, بغداد, الري, مصر, جرجان

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu al-Faraj ibn al-Jawzi: He accused him of fabrication.
Abu Abd Allah al-Hakim al-Nishapuri: A man of the people of craft, he sought hadith, traveled for it, and categorized the Sheikhs. We have written from him a number of his collections in his own handwriting, and I do not know of a hadith that he fabricated or inserted a narrator in the chain. What is denounced about him is his narration from people who died before him, in the questions of Mas'ud ibn Ali al-Sijzi, he said: Al-Hasani was in a better state than Abu
Abu Muhammad ibn Hazm al-Zahiri: Unknown
Ibn Hajar al-Asqalani: In the words of Ibn Mandah, there is an indication that he lived until after 350 AH.
Al-Khatib al-Baghdadi: He was not trustworthy.
Muhammad ibn Ishaq ibn Mandah al-Asbahani: He was an old man who lived for a hundred and ten years.

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو الفرج بن الجوزي: اتهمه بالوضع
أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: رجل من أهل الصنعة، طلب الحديث، ورحل فيه، وصنف الشيوخ، وقد كتبنا عنه جملة من مجموعاته بخط يده، ولا أعلم له حديثا وضعه أو أدخل إسنادا على إسناد، وإنما المنكر من حاله روايته عن قوم تقدم موتهم، في سؤالات مسعود بن علي السجزي، قال: كان الحسنوي أحسن حالا من أبي
أبو محمد بن حزم الظاهري: مجهول
ابن حجر العسقلاني: في كلام ابن منده ما يدل على أنه بقي إلى ما بعد الخمسين وثلاث مائة
الخطيب البغدادي: لم يكن ثقة
محمد بن إسحاق بن منده الأصبهاني: كان شيخا أتى عليه مائة وعشر سنين