About the life of the narrator


Name: Isma'il ibn 'Abd al-Rahman ibn Abi Karima
Fame: Al-Suddi al-Kabir
Kuniya: Abu Muhammad
Lineage: Kufi, Qurashi, Hijazi
Rank: Saduq Hasan al-Hadith
Mawla: Mawla of Zaynab bint Qays ibn Makhrama, Mawla of Banu Hashim
Lived in: Hijaz, Kufa

عن حياة الراوي


الأسم: إسماعيل بن عبد الرحمن بن أبي كريمة
الشهرة: السدي الكبير
الكنيه: أبو محمد
النسب: الكوفي, القرشي, الحجازي
الرتبة: صدوق حسن الحديث
مولي: مولى زينب بنت قيس بن مخرمة, مولى بني هاشم
عاش في: الحجاز, الكوفة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad ibn 'Adi al-Jurjani: He has hadiths that he narrates from several sheikhs, and in my opinion, he is upright in hadith, trustworthy, there is nothing wrong with him
Abu Ja'far al-'Uqayli: Weak and he used to criticize the sheikhs
Abu Hatim al-Razi: His hadith is written but not used as evidence
Abu Zur'a al-Razi: Lenient
Ahmad ibn Hanbal: Trustworthy, and once: He narrates hadith well, except that this interpretation that he brings, he has made an isnad for it and put effort into it, and once: Close to being a hadith narrator, righteous
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasa'i: Righteous, and once: There is nothing wrong with him
Ahmad ibn Salih al-Jili: Trustworthy scholar of tafsir, a narrator for him
Ibrahim ibn Ya'qub al-Jawzajani: Liar, insulter
Ibn Hajar al-'Asqalani: Trustworthy, he makes mistakes, and was accused of Shi'ism
Al-Husayn ibn Waqid al-Marwazi: He insults Abu Bakr and 'Umar
Al-Dhahabi: Hasan al-Hadith, Abu Hatim said his hadith is not used as evidence
Zakariya ibn Yahya al-Saji: Trustworthy, there is some consideration in him
Amr ibn Shurahil al-Sha'bi: He was given a share of ignorance of the Qur'an
Abd al-Rahman ibn Mahdi: Weak
Ali ibn al-Madini: There is nothing wrong with him
Layth ibn Abi Sulaym: There were two liars in Kufa, one of them died, al-Suddi and al-Kalbi
Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari: I have not seen anyone mention him except with good, and no one abandoned him
Muhammad ibn Jarir al-Tabari: His hadith is not used as evidence
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Saduq Hasan al-Hadith, an Imam in tafsir, and the concept of Shi'ism in his time is different from what was known later, so it is an invalid reason
Mu'tamir ibn Sulayman al-Raqqi: Indeed, in Kufa there are two liars: al-Kalbi and al-Suddi
Yahya ibn Sa'id al-Qattan: There is nothing wrong with him, I have not heard anyone mention him except with good, and no one abandoned him
Yahya ibn Ma'in: From the route of Abbas al-Dawri: There is weakness in his hadith, and once: From the route of Abdullah ibn Ahmad: Close to weakness with Ibrahim ibn al-Muhajir, and once: Weak, humiliated, Abd al-Rahman ibn al-Mahdi was angry with him and disliked what he said

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد بن عدي الجرجاني: له أحاديث يرويها عن عدة شيوخ وهو عندي مستقيم الحديث صدوق لا بأس به
أبو جعفر العقيلي: ضعيف وكان يتناول الشيخين
أبو حاتم الرازي: يكتب حديثه ولا يحتج به
أبو زرعة الرازي: لين
أحمد بن حنبل: ثقة ومرة: يحسن الحديث إلا أن هذا التفسير الذي يجيء به قد جعل له إسنادا واستكلفه، ومرة: مقارب الحديث صالح
أحمد بن شعيب النسائي: صالح، ومرة: ليس به بأس
أحمد بن صالح الجيلي: ثقة عالم بالتفسير راوية له
إبراهيم بن يعقوب الجوزجاني: كذاب شتام
ابن حجر العسقلاني: صدوق يهم، ورمي بالتشيع
الحسين بن واقد المروزي: يشتم أبا بكر وعمر
الذهبي: حسن الحديث، قال أبو حاتم لا يحتج به
زكريا بن يحيى الساجي: صدوق فيه نظر
عامر بن شراحيل الشعبي: أعطي حظا من الجهل بالقرآن
عبد الرحمن بن مهدي: ضعيف
علي بن المديني: لا بأس به
ليث بن أبي سليم: كان بالكوفة كذابان فمات أحدهما السدي والكلبي
محمد بن إسماعيل البخاري: ما رأيت أحدا يذكره إلا بخير وما تركه أحد
محمد بن جرير الطبري: لا يحتج بحديثه
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: صدوق حسن الحديث، إمام في التفسير، ومفهوم التشيع في زمانه غير ما عرف فيما بعد، فهي علة غير قادحة
معتمر بن سليمان الرقي: إن بالكوفة كذابين: الكلبي والسدي
يحيى بن سعيد القطان: لا بأس به، ما سمعت أحدا يذكره إلا بخير، وما تركه أحد
يحيى بن معين: من طريق عباس الدوري: في حديثه ضعف، ومرة: من طريق عبد الله بن أحمد: متقارب في الضعف مع إبراهيم بن المهاجر، ومرة: ضعيف مهين غضب عبد الرحمن بن المهدي وكره ما قال