About the life of the narrator


Name: Harith ibn Hishira
Fame: Al-Harith ibn Hishira al-Azdi
Kuniya: Abu al-Nu'man
Lineage: Kufi, Azdi
Rank: Acceptable
Lived in: Kufa

عن حياة الراوي


الأسم: حارث بن حصيرة
الشهرة: الحارث بن حصيرة الأزدي
الكنيه: أبو النعمان
النسب: الكوفي, الأزدي
الرتبة: مقبول
عاش في: الكوفة

Scholars Praise/criticism of the Narrator


Abu Ahmad al-Zubayri: He believed in the Return
Abu Ahmad ibn Adi al-Jurjani: One of those who are considered extremists in Shi'ism in Kufa, and despite his weakness, his hadith is written
Abu al-Abbas ibn 'Uqda al-Kufi: He was of blameworthy doctrine, they corrupted him
Abu al-Fath al-Azdi: Liar
Abu Ja'far al-'Uqayli: He has some rejected hadiths that are not to be followed
Abu Hatim al-Razi: His hadith is written, and once: If it weren't for al-Thawri narrating from him, I would have abandoned his hadith
Abu Dawud al-Sijistani: Shia, Truthful
Ahmad ibn Shu'ayb al-Nasai: Trustworthy
Ahmad ibn Salih al-Jili: Trustworthy
Ibn Hajar al-'Asqalani: Truthful, makes mistakes, and was accused of being a Shia
Al-Daraqutni: An elder of the Shia who exaggerates in Shi'ism, he is mentioned among the weak and abandoned narrators
Muhammad ibn Abdullah ibn Numayr: Trustworthy
Authors of Tahrir Taqrib al-Tahdhib: Weak but considered, although al-Nasai and Ibn Ma'in considered him trustworthy
Yahya ibn Ma'in: He is not bad, and once: A good, trustworthy narrator
Ya'qub ibn Sufyan al-Faswi: He was a Shia

مدح/انتقاد العلماء للراوي


أبو أحمد الزبيري: كان يؤمن بالرجعة
أبو أحمد بن عدي الجرجاني: أحد من يعد من المحترقين بالكوفة في التشيع، وعلى ضعفه يكتب حديثه
أبو العباس بن عقدة الكوفي: كان مذموما المذهب، أفسدوه
أبو الفتح الأزدي: زائغ
أبو جعفر العقيلي: له غير حديث منكر لا يتابع عليه
أبو حاتم الرازي: يكتب حديثه، ومرة: لولا أن الثوري روى عنه لترك حديثه
أبو دواد السجستاني: شيعي صدوق
أحمد بن شعيب النسائي: ثقة
أحمد بن صالح الجيلي: ثقة
ابن حجر العسقلاني: صدوق يخطىء، ورمي بالرفض
الدارقطني: شيخ للشيعة يغلو في التشيع ذكره في الضعفاء والمتروكين
محمد بن عبد الله بن نمير: ثقة
مصنفوا تحرير تقريب التهذيب: ضعيف يعتبر به، وإن وثقه النسائي وابن معين
يحيى بن معين: ليس به بأس، ومرة: خشبي ثقة
يعقوب بن سفيان الفسوي: كان شيعيا