Umm Atiyyah narrated that one of the daughters of the Prophet (صلى الله عليه وآله وسلم) died, so he said, ‘wash her an odd number of times, three, or five, or more than that as you see fit. Wash her with water and Sidr, and in the last (washing) add camphor, or something from camphor. When you are finished then inform me.’ When we finished we informed him so he gave us his waist-sheet and said, ‘wrap her in it.’ Hushaim said, “In the narration of others besides these people, and I do not know perhaps Hisham was one of them, she said, ‘we entwined her hair in three braids.’ Hushaim said, ‘I think he said, “We put those (braids) behind her (head).” Hushaim said, ‘Khalid narrated to us, among the people, that Hafsah, and Muhammad (narrated) that Umm Atiyyah said, “And we began with the right side and the places of Wudu.” Imam Tirmidhi said, ‘there is something about this topic from Umm Sulaim.’ He said, ‘the Hadith of Umm Atiyyah is a Hasan Sahih Hadith.’ This is acted upon according to the people of knowledge. It has been reported that Ibrahim An-Nakha'i who said, “Ghusl for the dead is like Ghusl for Janabah.” Malik bin Anas said, “To us, there is no fixed number of times for the washing, and similarly, there is no well-known description, rather it is done to clean.” Ash-Shafi'i said, “In summary, Malik's view is that it is done for washing and cleaning, and when the dead is cleaned (once) by clear water, or other water, then such washing is sufficient. But to me it is better to wash him three times or more, and that one not be washed less than three times, since the Apostle of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) said, “Wash her three or five (times).” If they clean with less than three times, it will be acceptable.’ And, he did not think that the saying of the Prophet (صلى الله عليه وآله وسلم) meant to clean three or five times, so he did not consider the number of times binding. And this is what the Fuquha' said, and they are more knowledgeable about the meaning of the Hadith. Ahmad and Ishaq said that the washings are to be done with water and Sidr, and some type of camphor is to be used in the last washing.
Grade: Sahih
ام عطیہ رضی الله عنہا کہتی ہیں کہ نبی اکرم ﷺ کی ایک بیٹی ۱؎ کا انتقال ہو گیا تو آپ نے فرمایا: ”اسے طاق بار غسل دو، تین بار یا پانچ بار یا اس سے زیادہ بار، اگر ضروری سمجھو اور پانی اور بیر کی پتی سے غسل دو، آخر میں کافور ملا لینا“، یا فرمایا: ”تھوڑا سا کافور ملا لینا اور جب تم غسل سے فارغ ہو جاؤ تو مجھے اطلاع دینا“، چنانچہ جب ہم ( نہلا کر ) فارغ ہو گئے، تو ہم نے آپ کو اطلاع دی، آپ نے اپنا تہبند ہماری طرف ڈال دیا اور فرمایا: ”اسے اس کے بدن سے لپیٹ دو“۔ ہشیم کہتے ہیں کہ اور دوسرے لوگوں ۲؎ کی روایتوں میں، مجھے نہیں معلوم شاید ہشام بھی انہیں میں سے ہوں، یہ ہے کہ انہوں نے کہا: اور ہم نے ان کے بالوں کو تین چوٹیوں میں گوندھ دیا۔ ہشیم کہتے ہیں: میرا گمان ہے کہ ان کی روایتوں میں یہ بھی ہے کہ پھر ہم نے ان چوٹیوں کو ان کے پیچھے ڈال دیا ۳؎ ہشیم کہتے ہیں: پھر خالد نے ہم سے لوگوں کے سامنے بیان کیا وہ حفصہ اور محمد سے روایت کر رہے تھے اور یہ دونوں ام عطیہ رضی الله عنہا سے کہ وہ کہتی ہیں کہ ہم سے رسول اللہ ﷺ نے فرمایا: ”پہلے ان کے داہنے سے اور وضو کے اعضاء سے شروع کرنا“۔ امام ترمذی کہتے ہیں: ۱- ام عطیہ رضی الله عنہا کی حدیث حسن صحیح ہے، ۲- اس باب میں ام سلیم رضی الله عنہا سے بھی روایت ہے، ۳- اہل علم کا اسی پر عمل ہے، ۴- ابراہیم نخعی کہتے ہیں کہ میت کا غسل غسل جنابت کی طرح ہے، ۵- مالک بن انس کہتے ہیں: ہمارے نزدیک میت کے غسل کی کوئی متعین حد نہیں اور نہ ہی کوئی متعین کیفیت ہے، بس اسے پاک کر دیا جائے گا، ۶- شافعی کہتے ہیں کہ مالک کا قول کہ اسے غسل دیا جائے اور پاک کیا جائے مجمل ہے، جب میت بیری یا کسی اور چیز کے پانی سے پاک کر دیا جائے تو بس اتنا کافی ہے، البتہ میرے نزدیک مستحب یہ ہے کہ اسے تین یا اس سے زیادہ بار غسل دیا جائے۔ تین بار سے کم غسل نہ دیا جائے، اس لیے کہ رسول اللہ ﷺ نے فرمایا ہے ”اسے تین بار یا پانچ بار غسل دو“، اور اگر لوگ اسے تین سے کم مرتبہ میں ہی پاک صاف کر دیں تو یہ بھی کافی ہے، ہم یہ نہیں سمجھتے ہیں کہ نبی اکرم ﷺ کا تین یا پانچ بار کا حکم دینا محض پاک کرنے کے لیے ہے، آپ نے کوئی حد مقرر نہیں کی ہے، ایسے ہی دوسرے فقہاء نے بھی کہا ہے۔ وہ حدیث کے مفہوم کو خوب جاننے والے ہیں، ۷- احمد اور اسحاق بن راہویہ کہتے ہیں: ہر مرتبہ غسل پانی اور بیری کی پتی سے ہو گا، البتہ آخری بار اس میں کافور ملا لیں گے۔
Am Atiyah ( (رضي الله تعالى عنه) ا) kahati hain ke Nabi Akram (صلى الله عليه وآله وسلم) ki ek beti ka intikal ho gaya to aap ne farmaya: "Isay taq bar ghusl do, teen bar ya panch bar ya is se zyada bar, agar zaroori samjho aur pani aur bair ki patti se ghusl do, aakhir mein kafur mila lena", ya farmaya: "Thora sa kafur mila lena aur jab tum ghusl se farigh ho jao to mujhe itlaa di na", chananch jab hum ( nahla kar ) farigh ho gaye, to hum ne aap ko itlaa di, aap ne apna tehband hamari taraf dal diya aur farmaya: "Isay is ke badan se lipit do" Hishm kahete hain ke aur dusre logo ki riwayaton mein, mujhe nahi maloom shayad Hishm bhi inhein mein se hon, yeh hai ke unhon ne kaha: aur hum ne un ke balon ko teen chotin mein gondh diya. Hishm kahete hain: mera guman hai ke un ki riwayaton mein yeh bhi hai ke phir hum ne un chotin ko un ke pichhe dal diya. Hishm kahete hain: phir Khalid ne hum se logo ke samne bayan kiya woh Hafsa aur Muhammad se riwayat kar rahe the aur yeh donon Am Atiyah ( (رضي الله تعالى عنه) ا) se ke woh kahati hain ke hum se Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) ne farmaya: "Pahle un ke dahne se aur wazu ke aazwa se shuru karna" Imam Tirmizi kahete hain: 1. Am Atiyah ( (رضي الله تعالى عنه) ا) ki hadees hasan sahih hai, 2. is bab mein Am Salim ( (رضي الله تعالى عنه) ا) se bhi riwayat hai, 3. ahl e ilm ka isi par amal hai, 4. Ibrahim Nakhi kahete hain ke miyat ka ghusl ghusl janabat ki tarah hai, 5. Malik bin Anas kahete hain: hamare nazdik miyat ke ghusl ki koi mutayan had nahi aur na hi koi mutayan kayfiyat hai, bas isay pak kar diya jaega, 6. Shafi kahete hain ke Malik ka qoul ke isay ghusl diya jae aur pak kiya jae mujmal hai, jab miyat beeri ya kisi aur cheez ke pani se pak kar diya jae to bas itna kafi hai, balki mere nazdik mustahab yeh hai ke isay teen ya is se zyada bar ghusl diya jae. Teen bar se kam ghusl na diya jae, is liye ke Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) ne farmaya hai "Isay teen bar ya panch bar ghusl do", aur agar log isay teen se kam martaba mein hi pak saaf kar dein to yeh bhi kafi hai, hum yeh nahi samjhte hain ke Nabi Akram (صلى الله عليه وآله وسلم) ka teen ya panch bar ka hukum dena mahz pak karne ke liye hai, aap ne koi had muqarrar nahi ki hai, aise hi dusre fuqaha ne bhi kaha hai. Woh hadees ke mafhum ko khoob jaanne wale hain, 7. Ahmed aur Ishaq bin Rahaviyah kahete hain: har martaba ghusl pani aur beeri ki patti se hoga, balki akhir bar is mein kafur mila lein ge
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ، حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ، أَخْبَرَنَا خَالِدٌ، وَمَنْصُورٌ، وَهِشَامٌ، فأما خالد، وهشام، فقالا: عَنْ مُحَمَّدٍ، وَحَفْصَةَ، وَقَالَ: مَنْصُورٌ: عَنْ مُحَمَّدٍ، عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ، قَالَتْ: تُوُفِّيَتْ إِحْدَى بَنَاتِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: اغْسِلْنَهَا وِتْرًا ثَلَاثًا أَوْ خَمْسًا أَوْ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ إِنْ رَأَيْتُنَّ، وَاغْسِلْنَهَا بِمَاءٍ وَسِدْرٍ وَاجْعَلْنَ فِي الْآخِرَةِ كَافُورًا، أَوْ شَيْئًا مِنْ كَافُورٍ، فَإِذَا فَرَغْتُنَّ فَآذِنَّنِي ، فَلَمَّا فَرَغْنَا آذَنَّاهُ، فَأَلْقَى إِلَيْنَا حِقْوَهُ، فَقَالَ: أَشْعِرْنَهَا بِهِ . قَالَ هُشَيْمٌ: وَفِي حَدِيثِ غَيْرِ هَؤُلَاءِ وَلَا أَدْرِي وَلَعَلَّ هِشَامًا مِنْهُمْ، قَالَتْ: وَضَفَّرْنَا شَعْرَهَا ثَلَاثَةَ قُرُونٍ، قَالَ هُشَيْمٌ: أَظُنُّهُ قَالَ: فَأَلْقَيْنَاهُ خَلْفَهَا، قَالَ هُشَيْمٌ: فَحَدَّثَنَا خَالِدٌ مِنْ بَيْنِ الْقَوْمِ، عَنْ حَفْصَةَ، وَمُحَمَّدٍ، عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ، قَالَتْ: وَقَالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: وَابْدَأْنَ بِمَيَامِنِهَا وَمَوَاضِعِ الْوُضُوءِ وَفِي الْبَاب: عَنْ أُمِّ سُلَيْمٍ. قَالَ أَبُو عِيسَى: حَدِيثُ أُمِّ عَطِيَّةَ حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ، وَالْعَمَلُ عَلَى هَذَا عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ، وَقَدْ رُوِيَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ النَّخَعِيِّ، أَنَّهُ قَالَ: غُسْلُ الْمَيِّتِ كَالْغُسْلِ مِنَ الْجَنَابَةِ، وقَالَ مَالِكُ بْنُ أَنَسٍ: لَيْسَ لِغُسْلِ الْمَيِّتِ عِنْدَنَا حَدٌّ مُؤَقَّتٌ وَلَيْسَ لِذَلِكَ صِفَةٌ مَعْلُومَةٌ وَلَكِنْ يُطَهَّرُ، وقَالَ الشَّافِعِيُّ: إِنَّمَا قَالَ مَالِكٌ قَوْلًا مُجْمَلًا: يُغَسَّلُ وَيُنْقَى، وَإِذَا أُنْقِيَ الْمَيِّتُ بِمَاءٍ قَرَاحٍ أَوْ مَاءٍ غَيْرِهِ، أَجْزَأَ ذَلِكَ مِنْ غُسْلِهِ، وَلَكِنْ أَحَبُّ إِلَيَّ أَنْ يُغْسَلَ ثَلَاثًا فَصَاعِدًا لَا يُقْصَرُ عَنْ ثَلَاثٍ، لِمَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اغْسِلْنَهَا ثَلَاثًا أَوْ خَمْسًا، وَإِنْ أَنْقَوْا فِي أَقَلَّ مِنْ ثَلَاثِ مَرَّاتٍ أَجْزَأَ ، وَلَا نَرَى أَنَّ قَوْلَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّمَا هُوَ عَلَى مَعْنَى الْإِنْقَاءِ ثَلَاثًا أَوْ خَمْسًا وَلَمْ يُؤَقِّتْ، وَكَذَلِكَ قَالَ: الْفُقَهَاءُ وَهُمْ أَعْلَمُ بِمَعَانِي الْحَدِيثِ، وقَالَ أَحْمَدُ، وَإِسْحَاق: وَتَكُونُ الْغَسَلَاتُ بِمَاءٍ وَسِدْرٍ، وَيَكُونُ فِي الْآخِرَةِ شَيْءٌ مِنْ كَافُورٍ.