Abdullah bin Amr bin Al-As (رضي الله تعالى عنه) narrated that the Apostle of Allah ( صلى الله عليه وآله وسلم) said, ‘indeed Allah does not take away knowledge by removing it from the people, but He takes away knowledge by taking the scholars, until there remains no scholar and the people begin to ask the ignorant leaders, so they give their verdict without knowledge. They go astray and lead the people astray.’ Imam Tirmidhi said this Hadith is Hasan Sahih. There are narrations on this topic from Ummul Momineen Aisha (رضي الله تعالى عنها) and Ziyad bin labid. Az-Zuhri has reported this Hadith from 'Urwah, from 'Abdullah bin Amr (رضي الله تعالى عنه), and from Urwah from Ummul Momineen Aisha (رضي الله تعالى عنها) from the Prophet (صلى الله عليه وآله وسلم), and it is similar to this.
Grade: Sahih
عبداللہ بن عمرو بن عاص رضی الله عنہ کہتے ہیں کہ رسول اللہ ﷺ نے فرمایا: ”اللہ تعالیٰ علم اس طرح نہیں اٹھائے گا کہ اسے لوگوں کے سینوں سے کھینچ لے، لیکن وہ علم کو علماء کی وفات کے ذریعہ سے اٹھائے گا، یہاں تک کہ جب وہ کسی عالم کو باقی نہیں رکھے گا تو لوگ اپنا سردار جاہلوں کو بنا لیں گے، ان سے مسئلے پوچھے جائیں گے تو وہ بغیر علم کے فتوے دیں گے، وہ خود گمراہ ہوں گے اور دوسروں کو بھی گمراہ کریں گے“ ۱؎۔ امام ترمذی کہتے ہیں: ۱- یہ حدیث حسن صحیح ہے، ۲- یہ حدیث زہری نے عروہ سے اور عروہ نے عبداللہ بن عمرو سے روایت کی ہے، اور زہری نے ( ایک دوسری سند سے ) عروہ سے اور عروہ نے عائشہ رضی الله عنہا کے واسطہ سے نبی اکرم ﷺ سے اسی طرح روایت کی ہے، ۳- اس باب میں عائشہ اور زیاد بن لبید سے بھی روایت ہے۔
Abdul-Allah ibn `Amr ibn al-`As radiya Allahu `anhu kehte hain ke Rasool-Allah salla Allahu `alaihi wa sallam ne farmaya: "Allah ta`ala `ilm is tarah nahin uthayega ke usay logoon ke seenon se kheench le, lekin woh `ilm ko `ulama ki wafat ke zari`a se uthayega, yahaan tak ke jab woh kisi `alim ko baqi nahin rakhega to log apna sardar jaahlon ko bana lengey, un se masle pooche jaengey to woh baghair `ilm ke fatwe dengey, woh khud gumrah hongey aur doosron ko bhi gumrah karengey" 1،،،،. Imam Tirmidhi kehte hain: 1. Yeh hadith hasan sahih hai, 2. Yeh hadith Zahri ne Urooh se aur Urooh ne Abdul-Allah ibn `Amr se riwayat ki hai, aur Zahri ne ( ek doosri sand se ) Urooh se aur Urooh ne `Aisha radiya Allahu `anha ke wastah se Nabi-e-Akram salla Allahu `alaihi wa sallam se isi tarah riwayat ki hai, 3. Is bab mein `Aisha aur Ziyaad ibn Lubid se bhi riwayat hai.
حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ إِسْحَاق الْهَمْدَانِيُّ، حَدَّثَنَا عَبْدَةُ بْنُ سُلَيْمَانَ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنَّ اللَّهَ لَا يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنَ النَّاسِ، وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ، حَتَّى إِذَا لَمْ يَتْرُكْ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُءُوسًا جُهَّالًا، فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا ، وفي الباب عن عَائِشَةَ، وَزِيَادِ بْنِ لَبِيدٍ، قَالَ أَبُو عِيسَى: هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ، وَقَدْ رَوَى هَذَا الْحَدِيثَ الزُّهْرِيُّ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو، وَعَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِثْلَ هَذَا.