50.
Book of Crimes
٥٠-
كتاب الجنايات
Chapter on what is mentioned in encouraging forgiveness in qisas (retaliation)
باب ما جاء في الترغيب في العفو عن القصاص
Name | Fame | Rank |
---|---|---|
‘abd al-lah bn ‘amrw | Abdullah bin Amr al-Sahmi | Companion |
al-haytham bn al-swad | Haytham ibn al-Aswad al-Nakha'i | Saduq (truthful), Hasan al-Hadith (good in Hadith) |
sufyān al-thawrī | Sufyan al-Thawri | Trustworthy Hadith scholar, Jurist, Imam, Hadith expert, and he may have concealed the identity of some narrators |
abū ḥudhayfah | Musa ibn Mas'ud al-Nahdi | Truthful, poor memory |
الأسم | الشهرة | الرتبة |
---|---|---|
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو | عبد الله بن عمرو السهمي | صحابي |
الْهَيْثَمِ بْنِ الأَسْوَدِ | الهيثم بن الأسود النخعي | صدوق حسن الحديث |
سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ | سفيان الثوري | ثقة حافظ فقيه إمام حجة وربما دلس |
أَبُو حُذَيْفَةَ | موسى بن مسعود النهدي | صدوق سيء الحفظ |
Sunan al-Kubra Bayhaqi 16048
Abdullah bin Amr (may Allah be pleased with him) said regarding the statement of Allah Almighty: {So if anyone earns a good by way of charity, it is better for him (and atonement for some of his sins),} [Al-Ma'idah 45] That is, sins equal to it are forgiven for him. Imam Shafi'i (may Allah have mercy on him) said that there is a narration from the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) regarding waiving the right of retaliation (Qisas) that it becomes an atonement, or he said that it is desired that one be forgiven for waiving the right of retaliation.
Grade: Sahih
(١٦٠٤٨) عبداللہ بن عمرو اللہ تعالیٰ کے اس فرمان کے بارے میں فرماتے ہیں : { تَصَدَّقَ بِہٖ فَھُوَ کَفَّارَۃٌ لَّہٗ } [المائدۃ ٤٥] یعنی اس کی مثل اس سے گناہ معاف کردیے جاتے ہیں۔ امام شافعی (رح) فرماتے ہیں کہ رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) سے قصاص سے درگزری کے بارے میں روایت ہے کہ یہ کفارہ بن جاتا ہے یا فرمایا کہ اس میں رغبت ہے کہ قصاص سے معاف کیا جائے۔
Abdullah bin Amr Allah ta'ala ke is farmaan ke bare mein farmate hain {Tasaddaq bihi fahuwa kaffarah lahu} [Almaidah 45] yani is ki misl is se gunah maaf kar diye jate hain Imam Shafi (rh) farmate hain ki Rasul Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) se qisas se darguzari ke bare mein riwayat hai ki yah kaffarah ban jata hai ya farmaya ki is mein raghbat hai ki qisas se maaf kiya jaye
١٦٠٤٨ - وَأَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللهِ، ثنا أَبُو الْعَبَّاسِ، ثنا إِبْرَاهِيمُ، ثنا أَبُو حُذَيْفَةَ، عَنْ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ، عَنْ قَيْسٍ، عَنْ طَارِقٍ، عَنِ الْهَيْثَمِ بْنِ الْأَسْوَدِ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو،فِي قَوْلِهِ:{فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ}[المائدة: ٤٥]قَالَ: يَهْدِمُ عَنْهُ بِمِثْلِ ذَلِكَ مِنْ ذُنُوبِهِ قَالَ الشَّافِعِيُّ: وَالرِّوَايَةُ عَنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي أَنَّ الْعَفْوَ عَنِ الْقِصَاصِ كَفَّارَةٌ، أَوْ قَالَ شَيْئًا يُرَغِّبُ بِهِ فِي الْعَفْوِ عَنْهُ