12.
Book of Hajj
١٢-
كتاب الحج


Chapter on evidence that descending in the Hijr is not a mandatory rite that requires leaving something.

باب الدليل على أن النزول بالمحصب ليس بنسك يجب بتركه شيء

NameFameRank
‘ā’ishah Aisha bint Abi Bakr as-Siddiq Sahabi
abīh Urwah ibn al-Zubayr al-Asadi Trustworthy, Jurist, Famous
hshām bn ‘urwah Hisham ibn Urwah al-Asadi Trustworthy Imam in Hadith
sufyān Sufyan al-Thawri Trustworthy Hadith scholar, Jurist, Imam, Hadith expert, and he may have concealed the identity of some narrators
abū nu‘aymin Al-Fadl ibn Dukayn al-Malai Thiqah Thabt
‘alī bn ‘abd al-‘azīz Ali ibn Abd al-Aziz al-Baghwi Trustworthy
sulaymān bn aḥmad bn ayyūb al-lakhmī Sulaiman ibn Ahmad al-Tabarani Hafiz, Muhaddith
abū al-ḥasan ‘alī bn aḥmad bn ‘abdān Ali ibn Ahmad al-Shirazi Trustworthy

Sunan al-Kubra Bayhaqi 9739

Sayyidah Aisha (may Allah be pleased with her) said that it was only a stopping place where the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) would dismount so that it would be easy for him to leave, meaning in Abtah. Some narrators have added more words to this, but this is not part of the Sunnah.


Grade: Sahih

(٩٧٣٩) سیدہ عائشہ (رض) فرماتی ہیں کہ وہ صرف ایک منزل تھی جہاں رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) اترتے تاکہ نکلنے میں آسانی ہو یعنی ابطح میں۔ بعض راویوں نے یہ الفاظ زیادہ کیے ہیں کہ یہ سنت نہیں ہے۔

(9739) Syeda Ayesha (RA) farmati hain keh woh sirf aik manzil thi jahan Rasul Allah (SAW) u tarte taake nikalne mein asani ho yani Abtah mein. Baaz raviyon ne yeh alfaaz ziada kiye hain keh yeh sunnat nahi hai.

٩٧٣٩ - أَخْبَرَنَا أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدَانَ، أنبأ سُلَيْمَانُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَيُّوبَ اللَّخْمِيُّ، ثنا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ، ثنا أَبُو نُعَيْمٍ، ثنا سُفْيَانُ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا،قَالَتْ:إِنَّمَا كَانَ مَنْزِلًا نَزَلَهُ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِيَكُونَ أَسْمَحَ لِخُرُوجِهِ تَعْنِي الْأَبْطَحَ، رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ فِي الصَّحِيحِ عَنْ أَبِي نُعَيْمٍ، وَأَخْرَجَهُ مُسْلِمٌ مِنْ أَوْجُهٍ عَنْ هِشَامٍ، وَزَادَ بَعْضُهُمْ عَنْ هِشَامٍ وَلَيْسَ بِسُنَّةٍ