65.
Prophetic Commentary on the Qur'an (Tafseer of the Prophet (pbuh))
٦٥-
كتاب التفسير


2
"Covering the people, this is a painful torment." (V.44:11)

٢
باب ‏{‏يَغْشَى النَّاسَ هَذَا عَذَابٌ أَلِيمٌ‏}‏

Sahih al-Bukhari 4821

Narrated `Abdullah: It (i.e., the imagined smoke) was because, when the Quraish refused to obey the Prophet, he asked Allah to afflict them with years of famine similar to those of (Prophet) Joseph. So they were stricken with famine and fatigue, so much so that they ate even bones. A man would look towards the sky and imagine seeing something like smoke between him and the sky because of extreme fatigue. So Allah revealed:-- 'Then watch you for the Day that the sky will bring forth a kind of smoke plainly visible, covering the people; this is a painfull of torment.' (44.10-11) Then someone (Abu Sufyan) came to Allah's Messenger and said, O Allah's Messenger ! Invoke Allah to send rain for the tribes of Mudar for they are on the verge of destruction. On that the Prophet said (astonishingly) Shall I invoke Allah) for the tribes of Mudar? Verily, you are a brave man! But the Prophet prayed for rain and it rained for them. Then the Verse was revealed. 'But truly you will return (to disbelief).' (44.15) (When the famine was over and) they restored prosperity and welfare, they reverted to their ways (of heathenism) whereupon Allah revealed: 'On the Day when We shall seize you with a Mighty Grasp. We will indeed (then) exact retribution.' (44.16) The narrator said, That was the day of the Battle of Badr.

ہم سے یحییٰ نے بیان کیا، کہا ہم سے ابومعاویہ نے بیان کیا، ان سے اعمش نے، ان سے مسلم نے، ان سے مسروق نے بیان کیا اور ان سے عبداللہ بن مسعود رضی اللہ عنہ نے بیان کیا کہ یہ ( قحط ) اس لیے پڑا تھا کہ قریش جب رسول اللہ ﷺ کی دعوت قبول کرنے کی بجائے شرک پر جمے رہے تو آپ ﷺ نے ان کے لیے ایسے قحط کی بددعا کی جیسا یوسف علیہ السلام کے زمانہ میں پڑا تھا۔ چنانچہ قحط کی نوبت یہاں تک پہنچی کہ لوگ ہڈیاں تک کھانے لگے۔ لوگ آسمان کی طرف نظر اٹھاتے لیکن بھوک اور فاقہ کی شدت کی وجہ سے دھویں کے سوا اور کچھ نظر نہ آتا اسی کے متعلق اللہ تعالیٰ نے یہ آیت نازل کی «فارتقب يوم تأتي السماء بدخان مبين * يغشى الناس هذا عذاب أليم‏» ”تو آپ انتظار کریں اس روز کا جب آسمان کی طرف نظر آنے والا دھواں پیدا ہو جو لوگوں پر چھا جائے، یہ ایک درد ناک عذاب ہو گا۔“ بیان کیا کہ پھر ایک صاحب نبی کریم ﷺ کی خدمت میں حاضر ہوئے اور عرض کی یا رسول اللہ! قبیلہ مضر کے لیے بارش کی دعا کیجئے کہ وہ برباد ہو چکے ہیں۔ نبی کریم ﷺ نے فرمایا کہ مضر کے حق میں دعا کرنے کے لیے کہتے ہو، تم بڑے جری ہو۔ آخر نبی کریم ﷺ نے ان کے لیے دعا فرمائی اور بارش ہوئی۔ اس پر آیت «إنكم عائدون‏» نازل ہوئی ( یعنی اگرچہ تم نے ایمان کا وعدہ کیا ہے لیکن تم کفر کی طرف پھر لوٹ جاؤ گے ) چنانچہ جب پھر ان میں خوشحالی ہوئی تو شرک کی طرف لوٹ گئے ( اور اپنے ایمان کے وعدے کو بھلا دیا ) اس پر اللہ تعالیٰ نے یہ آیت نازل کی «يوم نبطش البطشة الكبرى إنا منتقمون‏‏» ”جس روز ہم بڑی سخت پکڑ پکڑیں گے ( اس روز ) ہم پورا بدلہ لے لیں گے۔“ بیان کیا اس آیت سے مراد بدر کی لڑائی ہے۔

Hum se Yahya ne bayan kiya, kaha hum se Abu Muawiya ne bayan kiya, un se Aamash ne, un se Muslim ne, un se Masruq ne bayan kiya aur un se Abdullah bin Masud Radi Allahu Anhu ne bayan kiya ke yeh (qahat) is liye pada tha ke Quresh jab Rasul Allah SallAllahu Alaihi Wasallam ki dawat qubool karne ki bajaye shirk par jame rahe to aap SallAllahu Alaihi Wasallam ne un ke liye aise qahat ki bad dua ki jaisa Yusuf Alaihis Salam ke zamane mein pada tha. Chunanche qahat ki nobat yahan tak pahunchi ke log haddiyan tak khane lage. Log asman ki taraf nazar uthate lekin bhuk aur faqah ki shiddat ki wajah se dhuen ke siwa aur kuch nazar na aata isi ke mutalliq Allah Ta'ala ne yeh ayat nazil ki «Fartaqib yawm ta'til samaa'u bi dukhanin mubeen * Yaghsha n-nasa haza azabun aleem» “To aap intezar karen us roz ka jab asman ki taraf nazar aane wala dhuan paida ho jo logon par chha jaye, yeh ek dardnak azab ho ga.” Bayan kiya ke phir ek sahab Nabi Kareem SallAllahu Alaihi Wasallam ki khidmat mein hazir hue aur arz ki ya Rasul Allah! Qabila Muzar ke liye barish ki dua kijiye ke woh barbad ho chuke hain. Nabi Kareem SallAllahu Alaihi Wasallam ne farmaya ke Muzar ke haq mein dua karne ke liye kehte ho, tum bade jari ho. Akhir Nabi Kareem SallAllahu Alaihi Wasallam ne un ke liye dua farmai aur barish hui. Is par ayat «Innakum a'idoon» nazil hui (yani agarche tum ne iman ka wada kiya hai lekin tum kufr ki taraf phir laut jaoge) chunanche jab phir un mein khushhali hui to shirk ki taraf laut gaye (aur apne iman ke wade ko bhula diya) is par Allah Ta'ala ne yeh ayat nazil ki «Yawm nabtishul batshatal kubra inna muntaqimoon» “Jis roz hum badi sakht pakad pakdenge (us roz) hum poora badla le lenge.” Bayan kiya is ayat se murad Badr ki ladai hai.

حَدَّثَنَا يَحْيَى ، حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ ، عَنْ الْأَعْمَشِ ، عَنْ مُسْلِمٍ ، عَنْ مَسْرُوقٍ ، قَالَ : قَالَ عَبْدُ اللَّهِ : إِنَّمَا كَانَ هَذَا لِأَنَّ قُرَيْشًا لَمَّا اسْتَعْصَوْا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَعَا عَلَيْهِمْ بِسِنِينَ كَسِنِي يُوسُفَ ، فَأَصَابَهُمْ قَحْطٌ ، وَجَهْدٌ حَتَّى أَكَلُوا الْعِظَامَ ، فَجَعَلَ الرَّجُلُ يَنْظُرُ إِلَى السَّمَاءِ ، فَيَرَى مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا كَهَيْئَةِ الدُّخَانِ مِنَ الْجَهْدِ ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى : فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُبِينٍ { 10 } يَغْشَى النَّاسَ هَذَا عَذَابٌ أَلِيمٌ { 11 } سورة الدخان آية 10-11 ، قَالَ : فَأُتِيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقِيلَ لَهُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، اسْتَسْقِ اللَّهَ لِمُضَرَ ، فَإِنَّهَا قَدْ هَلَكَتْ ، قَالَ لِمُضَرَ : إِنَّكَ لَجَرِيءٌ ، فَاسْتَسْقَى لَهُمْ ، فَسُقُوا ، فَنَزَلَتْ : إِنَّكُمْ عَائِدُونَ سورة الدخان آية 15 ، فَلَمَّا أَصَابَتْهُمُ الرَّفَاهِيَةُ عَادُوا إِلَى حَالِهِمْ حِينَ أَصَابَتْهُمُ الرَّفَاهِيَةُ ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ : يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرَى إِنَّا مُنْتَقِمُونَ سورة الدخان آية 16 ، قَالَ : يَعْنِي يَوْمَ بَدْرٍ .