65.
Prophetic Commentary on the Qur'an (Tafseer of the Prophet (pbuh))
٦٥-
كتاب التفسير


4
The Statement of Allah the Exalted: "So, glorify the praises of your Lord, and ask His forgiveness. Verily! He is the One Who accepts the repentance and forgives." (V.110:3)

٤
باب ‏{‏فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا‏}‏

Sahih al-Bukhari 4970

Narrated Ibn `Abbas: `Umar used to make me sit with the elderly men who had fought in the Battle of Badr. Some of them felt it (did not like that) and said to `Umar Why do you bring in this boy to sit with us while we have sons like him? `Umar replied, Because of what you know of his position (i.e. his religious knowledge.) One day `Umar called me and made me sit in the gathering of those people; and I think that he called me just to show them. (my religious knowledge). `Umar then asked them (in my presence). What do you say about the interpretation of the Statement of Allah: 'When comes Help of Allah (to you O, Muhammad against your enemies) and the conquest (of Mecca).' (110.1) Some of them said, We are ordered to praise Allah and ask for His forgiveness when Allah's Help and the conquest (of Mecca) comes to us. Some others kept quiet and did not say anything. On that, `Umar asked me, Do you say the same, O Ibn `Abbas? I replied, No. He said, 'What do you say then? I replied, That is the sign of the death of Allah's Messenger which Allah informed him of. Allah said:-- '(O Muhammad) When comes the Help of Allah (to you against your enemies) and the conquest (of Mecca) (which is the sign of your death). You should celebrate the praises of your Lord and ask for His Forgiveness, and He is the One Who accepts the repentance and forgives.' (110.3) On that `Umar said, I do not know anything about it other than what you have said.

ہم سے موسیٰ بن اسماعیل نے بیان کیا، کہا ہم سے ابوعوانہ نے بیان کیا، ان سے ابوبشر نے، ان سے سعید بن جبیر نے اور ان سے ابن عباس رضی اللہ عنہما نے بیان کیا کہ عمر بن خطاب رضی اللہ عنہ مجھے بوڑھے بدری صحابہ کے ساتھ مجلس میں بٹھاتے تھے۔ بعض ( عبدالرحمٰن بن عوف ) کو اس پر اعتراض ہوا، انہوں نے عمر رضی اللہ عنہ سے کہا کہ اسے آپ مجلس میں ہمارے ساتھ بٹھاتے ہیں، اس کے جیسے تو ہمارے بھی بچے ہیں؟ عمر رضی اللہ عنہ نے کہا کہ اس کی وجہ تمہیں معلوم ہے۔ پھر انہوں نے ایک دن ابن عباس رضی اللہ عنہما کو بلایا اور انہیں بوڑھے بدری صحابہ کے ساتھ بٹھایا ( ابن عباس رضی اللہ عنہما نے کہا کہ ) میں سمجھ گیا کہ آپ نے مجھے انہیں دکھانے کے لیے بلایا ہے، پھر ان سے پوچھا اللہ تعالیٰ کے اس ارشاد کے متعلق تمہارا کیا خیال ہے «إذا جاء نصر الله والفتح‏» الخ یعنی ”جب اللہ کی مدد اور فتح آ پہنچی“ بعض لوگوں نے کہا کہ جب ہمیں مدد اور فتح حاصل ہوئی تو اللہ کی حمد اور اس سے استغفار کا ہمیں آیت میں حکم دیا گیا ہے۔ کچھ لوگ خاموش رہے اور کوئی جواب نہیں دیا۔ پھر آپ نے مجھ سے پوچھا: ابن عباس! کیا تمہارا بھی یہی خیال ہے؟ میں نے عرض کیا کہ نہیں۔ پوچھا پھر تمہاری کیا رائے ہے؟ میں نے عرض کی کہ اس میں رسول اللہ ﷺ کی وفات کی طرف اشارہ ہے۔ اللہ تعالیٰ نے نبی کریم ﷺ کو یہی چیز بتائی ہے اور فرمایا «إذا جاء نصر الله والفتح‏» کہ ”جب اللہ کی مدد اور فتح آ پہنچی“ یعنی پھر یہ آپ کی وفات کی علامت ہے۔ اس لیے آپ اپنے پروردگار کی پاکی و تعریف بیان کیجئے اور اس سے بخشش مانگا کیجئے۔ بیشک وہ بڑا توبہ قبول کرنے والا ہے۔ عمر رضی اللہ عنہ نے اس پر کہا میں بھی وہی جانتا ہوں جو تم نے کہا۔

Hum se Musa bin Ismail ne bayan kiya, kaha hum se Abu Waana ne bayan kiya, in se Abu Bashar ne, in se Saeed bin Jubair ne aur in se Ibn Abbas ( (رضي الله تعالى عنه) a ne bayan kiya ke Umar bin Khattab (رضي الله تعالى عنه) mujhe boorhe Badri Sahaba ke sath majlis mein bithate the. Baz ( Abdul Rahman bin Auf ) ko is par itraaz hua, unhon ne Umar (رضي الله تعالى عنه) se kaha ke isay aap majlis mein hamare sath bithate hain, is ke jaise to hamare bhi bachche hain? Umar (رضي الله تعالى عنه) ne kaha ke is ki wajah tumhen maloom hai. Phir unhon ne ek din Ibn Abbas ( (رضي الله تعالى عنه) a ko bulaya aur unhen boorhe Badri Sahaba ke sath bithaya ( Ibn Abbas ( (رضي الله تعالى عنه) a ne kaha ke ) main samajh gaya ke aap ne mujhe inhen dikhane ke liye bulaya hai, phir un se poocha Allah Ta'ala ke is arshad ke mutalliq tumhara kya khyal hai «إذا جاء نصر الله والفتح‏» alkh yani ”jab Allah ki madad aur fatah aa pahunchi“ baz logoon ne kaha ke jab hamen madad aur fatah hasil hui to Allah ki hamd aur us se istigfar ka hamen ayat mein hukm diya gaya hai. Kuchh log khamosh rahe aur koi jawab nahi diya. Phir aap ne mujh se poocha: Ibn Abbas! Kya tumhara bhi yehi khyal hai? Main ne arz kiya ke nahi. Poocha phir tumhari kya raay hai? Main ne arz ki ke is mein Rasool Allah salla Allahu alayhi wa sallam ki wafat ki taraf ishara hai. Allah Ta'ala ne Nabi Kareem salla Allahu alayhi wa sallam ko yehi cheez batai hai aur farmaaya «إذا جاء نصر الله والفتح‏» ke ”jab Allah ki madad aur fatah aa pahunchi“ yani phir ye aap ki wafat ki alamat hai. Is liye aap apne Parwardigar ki paaki wa tarif bayan kijiye aur us se bakhshish manga kijiye. Beshak woh bara toba qabool karne wala hai. Umar (رضي الله تعالى عنه) ne is par kaha main bhi wahi janta hoon jo tum ne kaha.

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ ، حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ ، عَنْ أَبِي بِشْرٍ ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ ، عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ ، قَالَ : كَانَ عُمَرُ يُدْخِلُنِي مَعَ أَشْيَاخِ بَدْرٍ ، فَكَأَنَّ بَعْضَهُمْ وَجَدَ فِي نَفْسِهِ ، فَقَالَ : لِمَ تُدْخِلُ هَذَا مَعَنَا وَلَنَا أَبْنَاءٌ مِثْلُهُ ، فَقَالَ عُمَرُ : إِنَّهُ مَنْ قَدْ عَلِمْتُمْ ، فَدَعَاهُ ذَاتَ يَوْمٍ ، فَأَدْخَلَهُ مَعَهُمْ ، فَمَا رُئِيتُ أَنَّهُ دَعَانِي يَوْمَئِذٍ إِلَّا لِيُرِيَهُمْ ، قَالَ : مَا تَقُولُونَ فِي قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ سورة النصر آية 1 ؟ فَقَالَ بَعْضُهُمْ : أُمِرْنَا أَنْ نَحْمَدَ اللَّهَ وَنَسْتَغْفِرَهُ إِذَا نُصِرْنَا وَفُتِحَ عَلَيْنَا ، وَسَكَتَ بَعْضُهُمْ فَلَمْ يَقُلْ شَيْئًا ، فَقَالَ لِي : أَكَذَاكَ تَقُولُ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ ؟ فَقُلْتُ : لَا ، قَالَ : فَمَا تَقُولُ ، قُلْتُ : هُوَ أَجَلُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَعْلَمَهُ لَهُ ، قَالَ : إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَذَلِكَ عَلَامَةُ أَجَلِكَ ، فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ، فَقَالَ عُمَرُ : مَا أَعْلَمُ مِنْهَا إِلَّا مَا تَقُولُ .