Hazrat Amr bin Murrah (may Allah be pleased with him) narrates that I heard Hazrat Abdullah bin Salmah (may Allah be pleased with him) say: I and some other people went to Hazrat Ali (may Allah be pleased with him). One man was from our tribe and the other was from Bani Asad. I think he sent them both in one direction (appointed them as governors) and said, "Both of you are healthy and strong, so fulfill your duty well." Then you entered the toilet, then came out (after relieving yourself), then took a handful of water and washed (your hands), then came (to us) and recited some verses from the Holy Quran. We disliked it. So Hazrat Ali (may Allah be pleased with him) said, "The Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) used to enter the toilet and relieve himself. Then when he would come out, our companions would eat bread and meat and recite the Holy Quran, and nothing except Janabah (major impurity) would prevent him (peace and blessings of Allah be upon him) from reciting the Quran." Imam Abu Bakr (may Allah be pleased with him) also narrated this Hadith from Imam Sha'bi (may Allah be pleased with him). Imam Sha'bi (may Allah be pleased with him) said, "This Hadith is one-third of my original wealth (i.e., knowledge)." Imam Abu Bakr (may Allah be pleased with him) said, "I have already explained in the Book of Sales the difference between Makruh (disliked) and Haram (forbidden). I have argued for the difference between the two from this command of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him): 'Indeed, Allah has disliked three things for you and forbidden three things for you...' Allah has disliked for you idle talk, excessive questioning, and wasting wealth. And He has forbidden for you disobedience to mothers, burying daughters alive, and stinginess." The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) differentiated between Makruh and Haram in the Hadith of Muhajir bin Qunfudh with his statement, 'I disliked mentioning Allah without purity.' It is possible that the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) disliked it because it is better to remember Allah in a state of purity, not that it is forbidden to remember without purity, because the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) used to recite the Quran without purity, and reciting the Quran is the best form of Dhikr (remembrance of Allah). And the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) used to remember Allah in every state, as narrated to us in the Hadith of Sayyida Aisha (may Allah be pleased with her). It is also possible that the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) considered Dhikr without ablution as Makruh because the Dhikr meant here is the one that is obligatory upon a Muslim instead of being optional. And the obligatory Dhikr cannot be performed without purity, rather it has to be performed after achieving purity. Because, according to most scholars, responding to Salam is obligatory. This is why the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) did not respond to Salam without purity. Even when he (peace and blessings of Allah be upon him) responded to Salam, he did so after achieving purity. However, if a person is engaged in optional Dhikr and abandons it in a state of impurity, it is not obligatory for him to repeat that Dhikr. Therefore, it is permissible for him to engage in optional Dhikr even if he is not in a state of purity (without ablution).
Grade: Da'if
حضرت عمرو بن مرہ رحمہ اللہ کہتے ہیں کہ میں نے حضرت عبداللہ بن سلمہ رحمہ اللہ کو سنا، اُنہوں نے فرمایا کہ میں اور دوسرے افراد سیدنا علی رضی اللہ عنہ کے پاس گئے، ایک آدمی ہم سے (یعنی ہمارے قبیلے کا فرد) اور ایک بنی اسد سے تھا۔ میرا خیال ہے کہ اُنہوں نے اُن دونوں کو ایک سمت (علاقے عامل یا گورنر بنا کر) بھیجا اور فرمایا کہ دونوں خوب صحت مند اور طاقتور ہو لہٰذا اپنے فرض کو خوب اچھی طرح انجام دینا۔ پھر آپ بیت الخلاء میں داخل ہوئے پھر (قضائے حاجت سے فارغ ہوکر باہر) نکلے، پھر ایک چُلّو پانی لیا اور (اپنے ہاتھوں کو) دھویا، پھر (ہمارے پاس) آئے، اور قرآن مجید کی کچھ تلاوت کی، توہم نےاُسے ناپسند کیا، تو سیدنا علی رضی اللہ عنہ نے فرمایا کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم بیت الخلاء میں داخل ہو کر قضائے حاجت کیا کرتے تھے۔ پھر باہر تشریف لاتے تو ہمارے ساتھی روٹی اور گوشت کھاتے اور قرآن مجید کی تلاوت کرتے اور جنابت کے سوا کوئی چیز بھی آپ صلی اللہ علیہ وسلم کو قرآن کی تلاوت سے نہیں روکتی تھی۔ امام ابوبکر رحمہ اللہ نے یہ حدیث امام شعبہ رحمہ اللہ سے بھی روایت کی ہے۔ امام شعبہ رحمہ اللہ فرماتے ہیں کہ یہ حدیث میرے اصل مال (یعنی علم) کا تہائی حصّہ ہے۔ امام ابوبکر رحمہ اللہ فرماتے ہیں کہ میں کتاب البیوع میں بیان کرچُکا ہوں کہ مکروہ اور حرام کے درمیان فرق ہے۔ میں نے اُن دونوں میں فرق کے لئے نبی اکرم صلی اللہ علیہ وسلم کے اس فرمان سے دلیل لی ہے «ان الله كره لكم ثلاثا و حرم عليكم ثلاثا...» اللہ تعالیٰ نے تمہارے لئے تین چیزوں کو ناپسند فرمایا ہے اور تین چیزوں کو تم پر حرام قرار دیا ہے۔ تمہارے لئے قبل وقال (بے مقصد گفتگو)، کثرتِ سوال اور مال ضائع کرنےکو مکروہ اور ناپسند کیا ہے۔ ماؤں کی نافرمانی، بیٹیوں کو زندہ درگور کرنے اور بخل و لالچ کوتم پر حرام قرار دیا ہے۔ آپ صلی اللہ علیہ وسلم نےمہاجربن قنفذ کی حدیث میں اپنےاس فرمان سےمکروہ اور حرام میں فرق کیا ہے۔ «كرهت ان اذكر الله على طهر» (میں نے بغیر طہارت کے اللہ تعالیٰ کا ذکر کرنے کو نا پسند کیا۔) یہ ممکن ہے کہ آپ صلی اللہ علیہ وسلم نے اُسے اس لئے نا پسند کیا ہو کہ طہارت کی حالت میں اللہ تعالیٰ کا ذکر کرنا افضل ہے، اس لئے نہیں کہ بغیر طہارت ذکر کرنا حرام ہے، کیونکہ نبی اکرم صلی اللہ علیہ وسلم بغیر طہارت کے قرآن مجید پڑھا کرتے تھے اور قرآن مجید کی تلاوت افضل ترین ذکر ہے، اور نبی اکرم صلی اللہ علیہ وسلم ہر حالت میں اللہ تعالیٰ کا ذکر کیا کرتے تھے، جیسا کہ ہمیں سیدہ عائشہ رضی اللہ عنہا کی حدیث بیان کی گئی ہے۔ یہ بھی ممکن ہے کہ بغیر وضو کے آپ صلی اللہ علیہ وسلم کا ذکر کو مکروہ سمجھنا اس لیے ہو کہ اس ذکر سے مراد وہ ذکر ہو جو مسلمان پر نفل کی بجائے فرض ہوتا ہے۔ اور جو ذکر الٰہی فرض ہو وہ بغیر طہارت کے ادا نہیں ہوتا۔ بلکہ اسے طہارت حاصل کرکے ہی ادا کر نا چا ہیے. کیونکہ اکثرعلما ئے کرام کے نزدیک سلام کا جواب دینا فرض ہے، اسی لیے رسول الله صلی اللہ علیہ وسلم نے بغیر طہارت کے سلام کا جواب نہیں دیا تھا حتیٰ کہ آپ صلی اللہ علیہ وسلم نےطہارت حاصل کر کے سلام کا جواب دیا لیکن اگرکوئی شخص نفلی ذکر کر رہا ہو اور ناپاکی کی حالت میں اسے ترک کر دیتا ہے تو اُس پر اس ذکر کا اعادہ کرنا ضروری نہیں ہے۔ لہٰذا اُس کے لئے نفلی ذکر کرنا جائز ہے اگرچہ وہ پاک (باوضو) نہ ہو۔
Hazrat Amr bin Murrah rehmatullah alaih kehte hain ki maine Hazrat Abdullah bin Salmah rehmatullah alaih ko suna unhon ne farmaya ki main aur dusre afrad Sayyiduna Ali radi allahu anhu ke paas gaye ek aadmi hum se yani humare qabile ka fard aur ek Bani Asad se tha mera khayal hai ki unhon ne un donon ko ek simt ilaqe aamil ya governor bana kar bheja aur farmaya ki donon khoob sehat mand aur taqatwar ho lihaza apne farz ko khoob acchi tarah anjam dena phir aap baitul khala mein dakhil hue phir qazae hajat se farigh hokar bahar nikle phir ek chullu pani liya aur apne hathon ko dhoya phir humare paas aaye aur Quran Majeed ki kuchh tilawat ki to hum ne use napasand kiya to Sayyiduna Ali radi allahu anhu ne farmaya ki Rasul Allah sallallahu alaihi wasallam baitul khala mein dakhil ho kar qazae hajat kiya karte the phir bahar tashrif laate to humare saathi roti aur gosht khate aur Quran Majeed ki tilawat karte aur janabat ke siwa koi cheez bhi aap sallallahu alaihi wasallam ko Quran ki tilawat se nahin rokti thi Imam Abu Bakr rehmatullah alaih ne yeh hadees Imam Sha'bi rehmatullah alaih se bhi riwayat ki hai Imam Sha'bi rehmatullah alaih farmate hain ki yeh hadees mere asl maal yani ilm ka tehtai hissa hai Imam Abu Bakr rehmatullah alaih farmate hain ki main kitab al buyu mein bayan kar chuka hun ki makrooh aur haram ke darmiyaan farq hai maine un donon mein farq ke liye Nabi Akram sallallahu alaihi wasallam ke is farmaan se daleel li hai Innal laha kariha lakum salasaw wa harrama alaikum salasa Allah ta'ala ne tumhare liye teen cheezon ko napasand farmaya hai aur teen cheezon ko tum par haram qarar diya hai tumhare liye qabl qaal be maqsad guftgu kasrat sawal aur maal zaya karne ko makrooh aur napasand kiya hai maon ki nafarmani betiyon ko zinda dargor karne aur bukhl o lalach ko tum par haram qarar diya hai Aap sallallahu alaihi wasallam ne Muhajir bin Qunfuz ki hadees mein apne is farmaan se makrooh aur haram mein farq kiya hai Karihtu an azkur Allaha ala tahur main ne baghair taharat ke Allah ta'ala ka zikar karne ko napasand kiya yeh mumkin hai ki aap sallallahu alaihi wasallam ne use is liye napasand kiya ho ki taharat ki halat mein Allah ta'ala ka zikar karna afzal hai is liye nahin ki baghair taharat zikar karna haram hai kyunki Nabi Akram sallallahu alaihi wasallam baghair taharat ke Quran Majeed parha karte the aur Quran Majeed ki tilawat afzal tareen zikar hai aur Nabi Akram sallallahu alaihi wasallam har halat mein Allah ta'ala ka zikar kiya karte the jaisa ki hamen Sayyida Ayesha radi allahu anha ki hadees bayan ki gayi hai yeh bhi mumkin hai ki baghair wazu ke aap sallallahu alaihi wasallam ka zikar ko makrooh samajhna is liye ho ki is zikar se murad woh zikar ho jo musalman par nafl ki bajaay farz hota hai aur jo zikr ilahi farz ho woh baghair taharat ke ada nahin hota balki use taharat hasil kar ke hi ada karna chahiye kyunki aksar ulama e kiram ke nazdeek salam ka jawab dena farz hai isi liye Rasul Allah sallallahu alaihi wasallam ne baghair taharat ke salam ka jawab nahin diya tha hatta ki aap sallallahu alaihi wasallam ne taharat hasil kar ke salam ka jawab diya lekin agar koi shakhs nafli zikar kar raha ho aur napaki ki halat mein use tark kar deta hai to us par is zikar ka iada karna zaroori nahin hai lihaza uske liye nafli zikar karna jaiz hai agarcheh woh pak bawazu na ho
نا بُنْدَارٌ ، نا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ ، نا شُعْبَةُ ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مُرَّةَ ، قَالَ: سَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ سَلَمَةَ ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَنَا وَرَجُلانِ: رَجُلٌ مِنَّا، وَرَجُلٌ مِنْ بَنِي أَسَدٍ، أَحْسَبُ فَبَعَثَهُمَا وَجْهًا، وَقَالَ: إِنَّكُمَا عِلْجَانِ فَعَالِجَا عَنْ دِينِكُمَا، ثُمَّ دَخَلَ الْمَخْرَجَ ثُمَّ خَرَجَ، فَأَخَذَ حَفْنَةً مِنْ مَاءٍ فَتَمَسَّحَ بِهَا ثُمَّ جَاءَ، فَقَرَأَ الْقُرْآنَ قِرَاءَةً فَأَنْكَرْنَا ذَلِكَ، فَقَالَ عَلِيّ :" كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْتِي الْخَلاءَ فَيَقْضِي الْحَاجَةَ، ثُمَّ يَخْرُجُ فَيَأْكُلُ مَعَنَا الْخُبْزَ وَاللَّحْمَ، وَيَقْرَأُ الْقُرْآنَ، وَلا يَحْجُبُهُ عَنِ الْقُرْآنِ شَيْءٌ لَيْسَ الْجَنَابَةَ، أَوْ إِلا الْجَنَابَةُ" . قَالَ: سَمِعْتُ أَحْمَدَ بْنَ الْمِقْدَامِ الْعِجْلِيَّ ، يَقُولُ: حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ الرَّبِيعِ ، عَنْ شُعْبَةَ ، بِهَذَا الْحَدِيثِ، قَالَ شُعْبَةُ:" هَذَا ثُلُثُ رَأْسِ مَالِي". قَالَ أَبُو بَكْرٍ: قَدْ كُنْتُ بَيَّنْتُ فِي كِتَابِ الْبُيُوعِ أَنَّ بَيْنَ الْمَكْرُوهِ وَبَيْنَ الْمُحَرَّمِ فُرْقَانًا، وَاسْتَدْلَلْتُ عَلَى الْفَرْقِ بَيْنَهُمَا بِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:" إِنَّ اللَّهَ كَرِهَ لَكُمْ ثَلاثًا، وَحَرَّمَ عَلَيْكُمْ ثَلاثًا، كَرِهَ لَكُمْ قِيلَ وَقَالَ، وَكَثْرَةَ السُّؤَالِ، وَإِضَاعَةَ الْمَالِ، وَحَرَّمَ عَلَيْكُمْ عُقُوقَ الأُمَّهَاتِ، وَوَأْدَ الْبَنَاتِ، وَمَنْعًا وَهَاتِ"، فَفَرَّقَ بَيْنَ الْمَكْرُوهِ، وَبَيْنَ الْمُحَرَّمِ بِقَوْلِهِ فِي خَبَرِ الْمُهَاجِرِ بْنِ قُنْفُذٍ:" كَرِهْتُ أَنْ أَذْكُرَ اللَّهَ إِلا عَلَى طُهْرٍ"، قَدْ يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ إِنَّمَا كَرِهَ ذَلِكَ إِذِ الذِّكْرُ عَلَى طُهْرٍ أَفْضَلُ لا أَنَّ ذِكْرَ اللَّهِ عَلَى غَيْرِ طُهْرٍ مُحَرَّمٌ، إِذِ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ كَانَ يُقْرَأُ الْقُرْآنَ عَلَى غَيْرِ طُهْرٍ، وَالْقُرْآنُ أَفْضَلُ الذِّكْرِ، وَقَدْ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَذْكُرُ اللَّهَ عَلَى كُلِّ أَحْيَانِهِ، عَلَى مَا رُوِّينَا عَنْ عَائِشَةَ رَضِي اللَّهُ عَنْهَا، وَقَدُ يَجُوزُ أَنْ تَكُونَ كَرَاهَتُهُ لِذِكْرِ اللَّهِ إِلا عَلَى طُهْرٍ، ذِكْرُ اللَّهِ الَّذِي هُوَ فَرْضٌ عَلَى الْمَرْءِ دُونَ مَا هُوَ مُتَطَوَّعٌ بِهِ، فَإِذَا كَانَ ذِكْرُ اللَّهِ فَرْضًا لَمْ يُؤَدِّ الْفَرْضَ عَلَى غَيْرِ طُهْرٍ حَتَّى يَتَطَهَّرَ، ثُمَّ يُؤَدِّي ذَلِكَ الْفَرْضَ عَلَى طَهَارَةٍ، لأَنَّ رَدَّ السَّلامِ فَرْضٌ عِنْدَ أَكْثَرِ الْعُلَمَاءِ، فَلَمْ يَرُدَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ عَلَى غَيْرِ طُهْرٍ حَتَّى تَطَهَّرَ، ثُمَّ رَدَّ السَّلامَ، فَأَمَّا مَا كَانَ الْمَرْءُ مُتَطَوِّعًا بِهِ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَلَوْ تَرَكَهُ فِي حَالَةٍ هُوَ فِيهَا غَيْرُ طَاهِرٍ، لَمْ يَكُنْ عَلَيْهِ إِعَادَتُهُ، فَلَهُ أَنْ يَذْكُرَ اللَّهَ مُتَطَوِّعًا بِالذِّكْرِ، وَإِنْ كَانَ غَيْرَ مُتَطَهِّرٍ